بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۵
جانشین رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین‌الملل، جزییات طرح تاسیس بورس بین المللی کیش را تشریح کرد.
کد خبر : ۱۷۷۴۱۱
به گزارش بورس نیوز، بهادر بیژنی با توضیح اینکه، طرح تاسیس بورس بین المللی کیش در راستای اجرای ماده 29 الحاقی قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری صنعتی در دستور کار قرار گرفته است گفت: بر اساس ماده 29 ، تاسیس و فعالیت بورس ها با سرمایه داخلی و خارجی در مناطق آزاد بر اساس مقررات، مجاز است و تابع آیین نامه ای خواهد بود که با پیشنهاد شورای عالی بورس به تصویب هیات وزیران می رسد؛ یعنی در واقع مبنای قانونی طرح بورس بین المللی کیش این مساله بوده است.

جانشین رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین‌الملل اظهار داشت: آیین نامه پیشنهادی موضوع این ماده، در جلسه هیات مدیره سازمان بورس در 26 خرداد جاری به تصویب رسید و مقرر شد که در شورای عالی بورس  هم مطرح شود.

به گفته بیژنی، بر اساس مقرراتی که باید بعد از تصویب شورای عالی بورس به تایید هیات وزیران برسد گفت: سرمایه این بورس ها از جمله بورس بین المللی کیش باید صرفا ارزی باشد.

وی گفت: نظری که در حال حاضر در مورد ارز بورس بین المللی کیش وجود دارد انتخاب یورو است؛ هرچند قانون می گوید که معاملات باید ارزی باشد و نوع ارز را هم مشخص نکرده، ولی بنا به شرایط فعلی، یورو ارزی است که می تواند در اینجا مطرح شود و قابل قبول باشد.

جانشین رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین‌الملل  افزود: نکته دیگر این است که گزارشگری مالی در بورس بین المللی کیش باید بر اساس استانداردهای IFRS  باشد . همچنین تابلوی معاملات صرفا ارزی خواهد بود.

وی ادامه داد: نکته دیگر این است که امکان دسترسی و فعالیت کارگزاران و معامله گران بین المللی هم با مجوز و نظارت سازمان بورس وجود دارد؛ یعنی کارگزاران و معامله گران بین المللی، می توانند در آنجا حضور داشته باشند و فعالیت کنند .

وی اظهار داشت: در بورس بین المللی کیش، امکان پذیرش انواع اوراق بهادار، ابزارهای مالی و کالا وجود دارد. یعنی مقررات، ما را محدود نکرده به اینکه فقط اوراق بهادار و ابزارهای مالی داشته باشیم و کالا هم در آن گنجانده شده است .

بیژنی با بیان اینکه همکاری با بورس های دیگر در ایران و خارج، به منظور تبادل اطلاعات و تجربیات و یکسان سازی مقررات و استانداردهاست، گفت: پذیرش همزمان اوراق بهادار و کالا جزو خصوصیاتی است که در فعالیت این بورس ها در مناطق آزاد دیده شده است.

جانشین رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین‌الملل افزود: بحث مهم دیگر فعالیت نهادهای مالی داخلی و خارجی در مناطق آزاد است که اینها می توانند این فعالیت را از طریق تاسیس نهادهای مالی جدید یا افتتاح شعب یا نمایندگی خود با پیشنهاد بورس مناطق آزاد و پس از اخذ مجوز سازمان بورس شروع کنند ؛ یعنی نهادهای مالی خارجی، می توانند از طریق تاسیس نهادهای مالی جدید فعالیت خود را نشان دهند.

وی ادامه داد: البته باید این نکته را توجه کنیم که شرکت های داخلی هم می توانند با معاملات برمبنای یورو در این بورس ها حضور داشته باشند. یعنی شرکت های داخلی هم می توانند در این بورس ها فعالیت داشته باشند، ولی در کنار شرکت های خارجی که لیست می شوند معاملات بر مبنای یورو یا مبنای ارزی است. در عین حال شرکت های داخلی هم می توانند معاملات خود را بر مبنای یورو انجام دهند .

بیژنی در پایان با تاکید بر اینکه تاسیس بورس در مناطق آزاد گام مهمی در راستای بین المللی شدن بازار سرمایه است، گفت: یکسان سازی مقررات و استانداردها و پذیرش همزمان اوراق بهادار و کالا از مهمترین ویژگی های این بورس ها از جمله بورس بین المللی کیش است .
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر