بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۹
با وجود موافقت مقامات آمریکایی برای برداشتن تحریم علیه گروه مخابراتی ZTE چین، تا زمانی که این شرکت یک میلیارد دلار جریمه پرداخت نکند، ممنوعیت فروش قطعات و خدمات به قوت خود باقی می‌ماند.
کد خبر : ۱۷۷۴۴۰
به گزارش بورس نیوز، توافق شرکت ZTE با وزارت بازرگانی آمریکا به دومین سازنده تجهیزات مخابراتی بزرگ چین اجازه می‌دهد خرید از تامین کنندگان آمریکایی را ازسربگیرد. این شرکت موافقت کرده یک میلیارد دلار جریمه پرداخت کرده، مدیریت خود را تغییر دهد و به شرایط دیگری عمل کند.

اما ممنوعیت خرید از شرکتهای آمریکایی که در آوریل از سوی وزارت بازرگانی آمریکا علیه شرکت ZTE اعلام شد تا زمانی که این شرکت جریمه خود را پرداخت نکند و ۴۰۰ میلیون دلار دیگر در یک بانک مورد تایید آمریکا سپرده گذاری نکند، برداشته نخواهد شد.

این ۴۰۰ میلیون دلار به مدت ۱۰ سال در یک حساب بانکی آمریکایی نگهداری می‌شود و اگر شرکت ZTE توافق اخیر را رعایت نکند، به وزارت بازرگانی آمریکا تعلق خواهد کرد. پس از گذشت ۱۰ سال در صورتی که تخلفی صورت نگیرد این پول به شرکت ZTE پس داده می‌شود.

این تحریم که به دلیل نقض تحریم‌های ایران بود، فعالیت شرکت ZTE را فلج کرده بود اما مذاکرات مقامات چینی به تجدیدنظر دولت ترامپ در مجازات این شرکت منتهی شد.

پیتر ناوارو، مشاور بازرگانی کاخ سفید اوایل هفته جاری گفت: دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا به عنوان یک لطف شخصی به رییس جمهور چین، موافقت کرد تحریم شرکت ZTE را لغو کند.

اما قانونگذاران آمریکایی به توافق اخیر دولت برای رفع تحریم‌ها علیه این شرکت حمله کرده اند و سنا قصد دارد هفته جاری قانونی را به رای بگذارد که مانع این توافق خواهد شد.

بر اساس دستور ۲۱ صفحه‌ای که در وب سایت وزارت بازرگانی آمریکا منتشر شد، شرکت ZTE باید ظرف مدت ۳۰ روز هیات مدیره خود را تغییر دهد.

همه اعضای تیم مدیریت شرکت ZTE یا بالاتر از سطح معاون رییس به همراه مدیرانی که در تخلفات این شرکت دست داشتند، باید از خدمت مرخص شوند.

گروه ZTE سال گذشته اقرار کرد با خرید قطعات آمریکایی و استفاده از آن‌ها در تجهیزاتی که به طور غیرقانونی به ایران فروخته است، تحریم‌های آمریکا را دور زده است. تحریم‌های جدید در آوریل به دنبال نقض شرایط توافق سال گذشته درباره اخراج مدیران خاطی برای نقض قوانین تحریم‌های آمریکا اعمال شد.

به گفته تحلیلگران، پس از جریمه ۱.۲ میلیارد دلاری در سال گذشته جریمه جدید برای ZTE سنگین خواهد بود، اما این شرکت را فلج نمی‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، شرکت ZTE به عنوان فروشنده تلفن هوشمند در سه ماهه نخست سال جاری  با ۱۱.۴ درصد سهم بازار، در رتبه چهارمین فروشنده پرفروش در آمریکا قرار داشت، اما از زمان اعلام تحریم‌ها، فروش گوشی‌های این شرکت نیز متوقف شد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر