بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۵
اگر میزان عرضه و تقاضای مولیبدن در سال جاری با سال گذشته مقایسه شود روشن است که تقاضای کلی برای دریافت کنسانتره مولیبدن در بورس کالا به‌طور قابل توجهی کاهش پیدا کرده است؛ زیرا در سال گذشته به‌طور متوسط هر تن کنسانتره مولیبدن بیش از 6 تن تقاضا داشت؛ اما در 2 ماه ابتدای سال جاری این میزان حتی به 2.5 تن هم نمی‌رسد. البته تقاضای فروردین و اردیبهشت 2 شکل متمایز داشت.
کد خبر : ۱۷۷۵۹۳
به گزارش بورس نیوز، کنسانتره مولیبدن یکی از مواد اولیه مهم در صنعت فرومولیبدن و به تبع آن صنایع آلیاژی و به‌ویژه فولادهای آلیاژی است. از این رو، تولید و مصرف آن در کشورها اهمیت بسیاری دارد. در کشورهای پیشرفته نیز به‌دلیل اهمیت فولادهای آلیاژی، مولیبدن کاربردهای بسیاری را به خود اختصاص داده و از آن در صنایع پیشرفته استفاده می‌شود.

ایران در زمره تولیدکنندگان مهم این فلز از معدن قرار دارد و صنایع پایین‌دستی بسیاری در رابطه با مصرف مولیبدن در کشور احداث شده است. با این حال این صنایع متناسب با ظرفیت صنایع بالادست ایجاد نشده‌اند و همین امر موجب شده طی یکی دو سال گذشته تقاضا برای کنسانتره مولیبدن عرضه شده در بورس کالا به‌شدت افزایش پیدا کند؛ به‌طوری که میزان تقاضا برای آن به‌ازای هر تن عرضه به بیش از 7 تن نیز می‌رسید. رقابت نیز در بورس کالا بسیار شدید بود، اما در ماه‌های پایانی سال گذشته این تقاضا تا حدی کاهش پیدا کرد و به کمتر از 4 تن رسید. در ابتدای سال جاری نیز روند نزولی تقاضا نیز دنبال شد تا اینکه به‌دلیل افزایش نرخ ارز و نابه‌سامانی ارزی در کشور، تثبیت نرخ ارز اتفاق افتاد و به‌دلیل ارزان‌تر شدن کنسانتره مولیبدن، بار دیگر متقاضیان به بورس بازگشتند.



به گزارش فلزات آنلاین، بازار کنسانتره مولیبدن در بورس کالا طی 2 ماه ابتدای سال 2 بخش کاملا مجزا داشت. بخش اول پیش از تثبیت نرخ ارز بود که طی آن کنسانتره مولیبدن روزهای عادی خود را سپری می‌کرد و تقاضای چندانی برای آن وجود نداشت، هرچند که تمامی محصولات عرضه شده به فروش می‌رفتند. با این وجود پس از تثبیت نرخ ارز و ارزان شدن نسبی کنسانتره مولیبدن در تلاطم بازار ارز، مجددا متقاضیان به‌سمت بورس کالا برای خرید محصولات ارزان‌تر هجوم آوردند. در نتیجه هم شاهد افزایش تقاضا و هم شاهد افزایش قیمت این محصول بر اثر رقابت بودیم؛ به‌طوری که قیمت‌های معاملات به‌طور متوسط 10 درصد بیش از قیمت عرضه بود. ضمن اینکه میانگین تقاضا در مقابل عرضه به بیش از 2 برابر افزایش پیدا کرد. در برخی از مواقع به‌ ازای عرضه هر تن کنسانتره مولیبدن، 7 و یا حتی 6 تن تقاضا مشاهده می‌شد. نمودار 1 نیز حکایت از آن دارد که طی 2 ماه ابتدای سال 1397، بالغ بر 980 تن کنسانتره مولیبدن در بورس کالا عرضه شد که در مقابل آن بیش از 2 هزار و 370 تن تقاضا وجود داشت. در همین حال تمامی محصول عرضه شده مورد معامله قرار گرفت و به فروش رفت.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر