بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۲
به نظر می رسد که با توجه به تصویب افزایش اندک قیمت خودرو در سال جاری توسط شورای رقابت، رشد هزینه های تولید و هزینه های مالی شرکت بسیار بیشتر از رشد نرخ های فروش باشد و برای سال جاری نیز با توجه به شرایط فعلی، محتمل ترین گزینه در سایپا، افزایش زیاندهی گروه و شرکت اصلی باشد.
کد خبر : ۱۷۷۶۰۸
به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، شرکت گروه سایپا بر اساس صورت های مالی تلفیقی حسابرسی نشده منتهی به 29 اسفند سال 1396، مبلغ 18.913 میلیارد ریال زیان خالص محقق نموده است  تا به این ترتیب، زیان انباشته تلفیقی گروه سایپا تا پایان سال 1396 به رقم قابل‌تأمل 89.637 میلیارد ریال برسد. زیان خالص شرکت اصلی نیز در سال گذشته به 10.112 میلیارد ریال و زیان انباشته شرکت اصلی تا پایان اسفند ماه 1396 به  7.796 میلیارد ریال رسیده است. زیان هر سهم شرکت اصلی در سال 1396 معادل با 258 ریال می باشد.

رشد بیش از 50 درصدی هزینه های مالی را می توان دلیل اصلی زیاندهی شرکت سایپا در سال گذشته عنوان نمود. مانده تسهیلات گروه تا پایان سال 96 به حدود 100 هزار میلیارد ریال رسیده است. این در حالی است که مانده تسهیلات شرکت اصلی در این زمان به 54.500 میلیارد ریال رسیده است که نسبت به سال 95 بیش از 14.500 میلیارد ریال رشد را نشان می دهد. عدم مدیریت سرمایه در گردش علی رغم فروش مطلوب محصولات شرکت در سال گذشته، منجر به رشد خیره کننده تسهیلات گروه گردیده است. همچنین، پیش دریافت از مشتریان در پایان سال 96 به بیش از 41.600 میلیارد ریال رسیده است. با توجه به پرداخت سود به مبالغ پیش دریافت شده از مشتریان، این بخش از صورت های مالی را نیز می توان به عنوان تسهیلات مالی منظور نمود. لازم به ذکر است که وضعیت سرمایه در گردش شرکت بسیار نامناسب می باشد و بر اساس صورت های مالی شرکت اصلی ، سرمایه در گردش شرکت مبلغ 66.000 میلیارد ریال منفی می باشد.

هزینه مالی شرکت اصلی در سال گذشته به بیش از 19.380 میلیارد ریال رسیده است که نسبت به سال 95 رشد قابل توجه 60 درصدی را داشته است. شرکت سایپا در سال گذشته ، تنها بابت سود مشارکت تولید (سود پرداختی به پیش دریافت از مشتریان) مبلغ 9.216 میلیارد ریال پرداخت هزینه مالی انجام داده است و به این ترتیب سهم سودهای پرداختی به مشتریان شرکت از کل هزینه های مالی شرکت، به بیش از 45 درصد رسیده است. وام ها و اوراق بدهی منتشر شده شرکت اصلی عمدتاً با نرخ های 15 تا 20 درصد تأمین مالی گردیده است. با توجه به افزایش مانده حساب تسهیلات دریافتی شرکت و عدم کاهش نرخ های بانکی در سال جاری ، به نظر می رسد که در سال جاری نیز شاهد ادامه رشد هزینه های مالی شرکت باشیم.

تسهیلات 100 هزار میلیارد ریالی گروه شامل 17 هزار میلیارد ریال تسهیلات با نرخ های بیش از 25 درصد و همچنین 22 هزار میلیارد ریال تسهیلات با نرخ های 20 تا 25 درصد می باشد. سایر تسهیلات دریافتی گروه با نرخ های کمتر از 20 درصد دریافت شده است.

سود ناشی از سرمایه گذاری شرکت اصلی در سال 1396 ، مبلغ 1.508 میلیارد ریال می باشد که عمدتاً از محل سود دریافتی از شرکت های لیزینگ رایان سایپا، سرمایه گذاری سایپا و  کارگزاری رسمی بیمه سایپا می باشد. شرکت های زیرمجموعه اصلی سایپا در جدول زیر ارائه گردیده است:



در سال گذشته، شرکت اصلی موفق به فروش 466.281 دستگاه خودرو (عمدتاً پراید و تیبا) گردیده است. این در حالی است که تیراژ فروش شرکت در سال 95، 423.602 دستگاه خودرو بوده است. درآمد فروش محصولات شرکت در سال گذشته به بیش از 118 هزار میلیارد ریال رسیده است. همچنین، شرکت در سال گذشته مبلغ 5.090 میلیارد ریال سود فروش اعتباری بابت فروش اقساطی خودرو به مشتریان در سرفصل سایردرآمدهای غیرعملیاتی شناسایی نموده است.

هزینه های تولید شرکت در سال گذشته، 107.797 میلیارد ریال بوده است که شامل 90.473 میلیارد ریال مواد مستقیم مصرفی، 9.100 میلیارد ریال هزینه های پرسنلی ، 6.060 میلیارد ریال هزینه خرید خدمات و حق الزحمه مونتاژ و 2.300 میلیارد ریال سایر هزینه ها می باشد. در سال گذشته بیش از 119 هزار میلیارد ریال انواع مواد اولیه از جمله قطعات خودرو، ورق آهن، قطعات نیروی محرکه و... خریداری شده است. نکته قابل ذکر در این بخش را می توان تأمین مستقیم بیش از 35 درصد از مواد اولیه مصرفی از فروشندگان خارجی عنوان نمود. با توجه به احتمال تحریم صنعت خودروی کشورمان در ماه های آینده و احتمال محدودیت تأمین قطعات خودرو، این موضوع می تواند منجر به افزایش ریسک های عملیاتی تولید و تأمین قطعات شرکت گردد.

به نظر می رسد که با توجه به تصویب افزایش اندک قیمت خودرو در سال جاری توسط شورای رقابت، رشد هزینه های تولید و هزینه های مالی شرکت بسیار بیشتر از رشد نرخ های فروش باشد و برای سال جاری نیز با توجه به شرایط فعلی، محتمل ترین گزینه در سایپا، افزایش زیاندهی گروه و شرکت اصلی باشد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر