بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۸
بورس تهران امروز با رشد دو هزار و 368 واحدی روبرو شد. طی معاملات امروز بازار سرمایه، فلزات اساسی همچنان بیشترین رشد سود را بین گروه‌های صنعتی دارند. همچنین فرآورده‌های نفتی بالاخره به تغییرات بازار واکنش نشان داده و دومین گروه برتر صنعتی شدند.
کد خبر : ۱۷۷۶۳۷
به گزارش بورس‌نیوز، بورس تهران طی امروز سه‌شنبه 30 خرداد ماه 97، با رشد 2368 واحدی روبرو بود. بعبارتی، این نماگر توانست با رشد 2/22 درصدی، تا مرز کانال 109 هزار واحدی پیش رود.

بررسی روند تغییرات شاخص صنایع نیز حاکی از مثبت بودن روند معاملات در بیشتر صنایع و سبزپوشی آن‌ها بود. در این بین، گروه‌های صنعتی زراعت، فرآورده‌های نفتی، محصولات چوبی و چند رشته‌ای با سبزپوشی یکدست نماد های خود مواجه بودند. صنعت فلزات اساسی که تاثیرگذارترین صنعت بر شاخص نیز بود، صعود قیمتی اکثر نمادهای خود را تجربه کرد. این درحالی است که در بازارهای جهانی، شاهد صعود قیمتی فلزات آلومینیوم و روی و افت ناچیز قیمتی مس هستیم. بنظر می‌رسد این روند مثبت شاخص امروز بازار در این صنعت و سایر صنایع، روند صعودی بورس تهران در چند وقت اخیر و جذب بالای نقدینگی‌ها به بورس باشد.

در جریان معاملات امروز بازار بورس ایران، دو میلیارد و 557 میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش معاملاتی هفتصد میلیارد تومان معامله شد.

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران، در پایان معاملات امروز، با صعود حدود 727 واحدی ( 2/22 درصدی) روبرو شد و به سقف 33419 واحدی رسید.

شاخص هموزن نیز همسو با شاخص کل، با تغییرات مثبت 174 واحدی، به سطح 18520 واحدی دست یافت.

شاخص سهام آزاد شناور نیز همسو با نماگرهای دیگر بازار سهام، روند مثبتی را پی گرفت و با تغییر حدود دو هزار و 154 واحدی به رقم 119 هزار و 831 واحدی دست یافت.

در این بین، بازار اول نیز با تغییرات مثبت 1835 واحدی روبرو شد و به سطح 79 هزار و 600 واحدی رسید درحالی که بازار دوم نیز با رشد بسیار بالای چهار هزار و 200 واحدی روبرو شد و  به سطح 219 هزار و 755 واحد رسید.

در ادامه سبزپوشی امروز بازار، فرابورس ایران نیز با تغییر مثبت 28 واحدی ( 2/3 درصدی) روبرو شد و به سطح یک هزار و 241  واحد رسید.

در بین معاملات امروز، نماد شرکتهای صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، صنعتی و معدنی گلگهر، فولاد مبارکه اصفهان، توسعه معادن و فلزات، صنعتی و معدنی چادرملو، پالایش نفت اصفهان و گسترش نفت و گاز پارسیان مجموعا با تاثیر مثبت حدود 1129 واحدی بر شاخص کل، موجب صعود این نماگر شدند. در مقابل، نماد شرکت‌ ملی صنایع مس ایران با تاثیر ناچیز منفی بر شاخص کل، نتوانست بر رشد آن اثری داشته باشد.

از دیگر اتفاقات رخ داده در بازار امروز سهام، توقف نمادهای «تایرا» و «غنوش» به علت برگزاری مجمع عمومی سالیانه، «بسویچ» جهت برگزاری مجمع فوق‌العاده به منظور تصمیم‌گیری درخصوص افزایش سرمایه، «ولغدر» به‌علت افشای اطلاعات بااهمیت گروه الف و نمادهای «وبانک» و «وتوسم» به علت تغییرات بیش از 20 درصدی قیمت بود. درمقابل، نمادهای معاملاتی «داسوه»، «دفرا»، «سیدکو»، «ختوقا» و «شلعاب» بازگشایی شدند.

به گزارش بورس‌نیوز همسو با رشد قیمت نفت در بازارهای جهانی، معاملات فرآورده‌های نفتی  در بورس تهران صعود قیمتی بالایی را تجربه کرد و تماما سبزپوش بود. طبق بررسی‌ها، قیمت هر بشکه نفت خام برنت برای تحویل در ماه آگوست جولای با رشدی 0/27 درصدی در سطح 75/28 دلار قرار دارد. نفت خام وست تگزاس در قراردادهای ماه جولای با افزایشی به میزان 0/3 درصد در سطح 65/3 دلار معامله می‌شود.

همچنین امروز شاهد صعود شاخص گروه محصولات شیمیایی بودیم. از 31 نماد موجود  در این گروه، تنها 4 نماد با افت مواجه بودند و 24 نماد رشد داشتند. شاید بتوان علاوه بر جو مثبت بازار، گمانه‌زنی‌ها درخصوص احتمال افزایش رشد قیمت دلار را از دلایل صعود قیمتی نمادهای این گروه دانست.

گروه سیمان نیز امروز برخلاف روال روز‌های گذشته بر مدار صعودی قرار گرفت. این تغییرات در کنار بهتر شدن وضعیت نمادهای گروه‌ انبوه‌سازی و مستغلات، شاید نوید روزهای بهتری از وضعیت مسکن در بورس را بدهد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر