بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۵
سود کسب شده خبهمن عمدتا از محل سرمایه گذاری در سهام شرکت های تولید کننده و ارائه خدمات صنعت خودرو است، بنابراین تحریم های احتمالی علیه این صنعت می تاند منجر به افت احتمالی سود این شرکت ها در ماه های آینده شود.
کد خبر : ۱۷۷۷۰۵
به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز،  در این تحلیل به بررسی ارزش خالص دارایی های شرکت گروه بهمن که شامل پرتفوی سهام شرکت های بورسی و شرکت های غیربورسی می باشد، می پردازیم.  بر اساس صورت های مالی حسابرسی نشده منتهی به پایان اسفند 1396، سود خالص هر سهم این شرکت با سرمایه 10 هزار میلیارد ریالی، 199 ریال می باشد که نسبت به سال قبل از آن، رشد 50 درصدی داشته است.

در  ابتدا و در  جدول شماره 1 محاسبه ارزش مازاد پرتفوی بورسی شرکت ارائه گردیده است. همان گونه که در این جدول قابل مشاهده است، سهام شرکت بهمن دیزل بیشترین سهم را در مازاد ارزش پرتفوی بورسی شرکت بر عهده دارد.

جدول شماره1- محاسبه ارزش مازاد پرتفوی بورسی شرکت گروه بهمن



همچنین، در جدول شماره 2، محاسبه ارزش مازاد پرتفوی غیر بورسی شرکت ارائه گردیده است. در شرکت های غیر بورسی ، شرکت بهمن موتور بیشترین سهم را در مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی گروه بهمن دارد.

جدول شماره2- محاسبه ارزش مازاد پرتفوی غیربورسی شرکت گروه بهمن


در خصوص محاسبه ارزش هر سهم شرکت های مهم غیر بورسی شرکت ، نکات زیر مدنظر قرار گرفته است:

· ارزش هر سهم شرکت بهمن موتور با لحاظ نسبت قیمت به درآمد 4 واحدی بر اساس سود خالص این شرکت در سال 1396 محاسبه گردیده است. لازم به ذکر است که سود خالص این شرکت در سال گذشته به 1 هزار و 542 میلیارد ریال بوده است.

· ارزش هر سهم شرکت بازرگاني تدارکات کارآمد پويا ابريشم با توجه به ماهیت سرمایه گذاری این شرکت و مالکیت 1 میلیارد و 557 میلیون سهام بانک تجارت و با توجه به قیمت های فعلی سهام این شرکت، محاسبه گردیده است.

· ارزش هر سهم شرکت کیامهستان با توجه به سود خالص این شرکت در سال گذشته ( 210 میلیارد و 700 میلیون ریال) و نسبت قیمت به درآمد 4 واحدی منظور گردیده است.

با توجه به محاسبات مازاد ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی شرکت و همچنین لحاظ نمودن حقوق صاحبان سهام شرکت گروه بهمن بر اساس صورت های مالی حسابرسی نشده منتهی به پایان اسفند 1396، ارزش خالص دارایی های هر سهم شرکت و بر اساس جدول شماره 3، 2.023 ریال برآورد می گردد که معادل 47 درصد ارزش معاملاتی سهام شرکت می باشد.

جدول شماره 3- محاسبه ارزش خالص دارایی های شرکت گروه بهمن


سایر موارد:

با توجه به این موضوع که سود کسب شده شرکت عمدتا از محل سرمایه گذاری در سهام شرکت های تولید کننده و ارائه خدمات صنعت خودرو (شامل بهمن موتور، بهمن دیزل، بهمن لیزینگ) می باشد، تحریم های احتمالی علیه صنعت خودروسازی کشورمان می تواند تولید و تامین قطعات این شرکت ها را با مشکلاتی مواجه نماید که منجر به افت احتمالی سود این شرکت ها در ماه های آینده خواهد گردید.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر