بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۴
آغاز فصل تابستان همزمان با رکوردشکنی بازارسکه و داغ شدن مجدد این بازار بود به‌طوری‌که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید دو میلیون میلیون و 703 هزار تومان و هر قطعه سکه امامی بیش از دو میلیون و 819 هزار تومان داد و ستد شد.
کد خبر : ۱۷۷۷۷۴
به گزارش بورس نیوز، افزایش ناگهانی و یک‌شبه قیمت سکه در بازارهای مالی طی 6ماهه گذشته،  موضوع جدیدی در اقتصاد کشور نبوده و طی هر ماهه رکوردهای جدید این بازار تبدیل به تیتر روزنامه‌ها شده و صف‌های خرید را بیشتر کرده است.

روند صعودی بازار آتی سکه نیز با عبور از مرز 3 میلیون تومان داغ‌تر از گرمای تابستان شده و اقتصاد کشور را تحت‌الشعاع قرارداده به طوری که قیمت تسویه روزانه قرارداد سکه آتی تحویل در ماه‌های آتی به بیش از سه میلیون تومان رسیده است.

این درحالی‌ است که روز گذشته، دلار نیز مرز 8 هزار تومان را پشت سر گذاشت و یورو نیز بر مدار 9 هزار تومان ایستاد.

وعده‌هایی که رنگ باخت

چندی قبل معاون رییس جمهور در جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی بار دیگر وعده تصمیمات جدی دولت و سخن گفتن با مردم را داده بود.

اسحاق جهانگیری در این جلسه گفت: مسائل اقتصادی کشور نیازمند تصمیم گیری های جدی است و دولت نمی تواند نسبت به زندگی 80 میلیون ایرانی بی تفاوت باشد.

اما ارقام هر روز حکایت از بالا رفتن قیمت ارز و دلار و کالاهای اساسی مردم داشته که این امر و لجام گسیختگی بیشتر در وضعیت معیشتی مردم را در پی خواهد داشت.

سیاست های مبهم بانک مرکزی در قضیه سکه

امروزه سکه از حالت صنفی خود خارج شده و عاملی برای حفظ سرمایه های مردمی گشته و تحت نظارت سیست های کلان دولت و بانک مرکزی قرار دارد. در این بین عملکرد سیست های بانک مرکزی خیره کننده است.

ولی الله سیف، رییس کل بانک مرکزی چندی پیش در شرایطی که قیمت سکه در مرز دو و نیم میلیون تومان بود افزایش قیمت سکه را ناشی از عوامل روانی دانست و وعده حل تدریجی این مسئله را داد! وعده ای که هر روز برای دولت و بانک مرکزی دست نیافتنی تر می شود.

از اتفاقات عجیب دیگر در بازار سکه می توان به رانت فروش 5 هزار سکه اشاره کرد که چندی پیش در رسانه هلا منتشر شد.

بر اساس گفته رییس سازمان بازرسی کل کشور، 50 نفر در کشور، 380 هزار قطعه سکه طلا خریداری کرده اند و مبلغی در حدود 380 هزار میلیارد تومان سود کردند.

حال پرسش این است در کجای دنیا می‌توان شاهد این اتفاقات مبهم و ناخوشایند اقتصادی و تضعیف جیب مردم بود و از سوی دیگر رئیس‌جمهور و مسئولان اقتصادی با سکوت خود زخم‌های اقتصادی را عمیق‌تر کنند.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۵
رانت یعنی بهره برداری عده خاص.
پیش فروش سکه یه طرح عمومی بود که هرکسی میخواست می تونست شرکت کنه. اون زمان همه رفتن طرح 20 درصد سود رو انتخاب کردن و یه عده سکه رو.
دست کسی رو نبسته بودن.