بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۳
مدیرعامل بورس کالا با تاکید بر این که بازار قرارداد آتی سکه لغو نشده است گفت: فقط یک تغییرات و محدودیت‌هایی در این بازار ایجاد شده است که بر این اساس، قراردادهای آتی سکه در صورتی ثبت می‌شوند که به کاهش تقاضا بینجامد.
کد خبر : ۱۷۷۸۰۹
به گزارش بورس نیوز، حامد سلطانی‌نژاد، با اشاره به اعمال محدودیت در ثبت قرارداد آتی سکه طلا در بورس کالای ایران گفت: قراردادهای آتی سکه در صورتی ثبت می‌شوند که به کاهش تقاضا بینجامد.

مدیرعامل بورس کالای ایران افزود: یکی از اتفاقاتی که اخیر در بازار آتی سکه افتاد این بود که محدودیت‌هایی از جانب بورس کالا برای بعضی از خریداران ایجاد شد که این محدودیت‌ها شامل سقف موقعیت‌های تعهدی خرید و موقعیت‌های تعهدی فروش و مارجین‌ها بود.

وی اضافه کرد: اتفاقی که در این زمینه افتاد این بود که برخی افراد به اشتباه این تصور را کردند که بازار قرارداد آتی به بازار نقدی جهت‌دهی می‌کند که البته این تصور کاملا اشتباه است؛ چرا که ساعت کار بازار آتی در بورس کالا بعد از ساعت معاملاتی سکه در بازار نقدی است که در خارج از بورس انجام می‌شود.

مدیرعامل بورس کالا تصریح کرد: در قرارداد آتی دو نفر وارد یک قراردادی می‌شوند که به موجب آن یک نفر از طرف‌های قرارداد متعهد می‌شود کالایی را که در قرارداد تعریف شده است، در یک سررسید مشخص به فردی که در طرف مقابلش قرار گرفته است، تحویل بدهد.

سلطانی‌نژاد با تاکید بر این که بازار قرارداد آتی سکه لغو نشده است گفت: فقط یک تغییرات و محدودیت‌هایی در این بازار ایجاد شده است که این محدودیت‌ها به لحاظ حفظ مشتریان بازار آتی صورت گرفته است. بر این اساس ثبت قرارداد می‌تواند انجام شود به شرط این که این قرارداد قراردادهایی به سمت کاهش تقاضا باشد نه به سمت افزایش تقاضا.

بر اساس گزارش تسنیم، وی افزود: در بازارهای رسمی امکان مدیریت و کنترل سمت عرضه و تقاضا وجود دارد و ما در بورس کالای ایران در این برهه زمانی از این امکان استفاده کردیم.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر