بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴
بررسی روند معاملات شمش روی در هفته گذشته

افت مجدد قیمت هر تن شمش روی به کمتر از ۳۰۰۰ دلار

طی هفته گذشته قیمت شمش روی در انبارهای بورس فلزات لندن کاهش 6.1 درصدی داشت و برای دومین مرتبه به کمتر از 3000 دلار رسید. رشد شاخص دلار آمریکا، افزایش تنش تجاری آمریکا با سایر کشورها و پیش‌بینی افزایش تولید روی طی ماه‌های آتی از عوامل اصلی تضعیف قیمت شمش روی طی هفته گذشته بودند.
کد خبر : ۱۷۷۸۲۲
به گزارش بورس نیوز، در نمودار 1، قیمت نقدی و موجودی شمش روی در انبارهای بورس فلزات لندن طی یک ماه اخیر از بیست و دوم ماه مِی تا بیست و دوم ماه ژوئن آورده شده است. همان‌طور که در نمودار 1 مشاهده می‌شود پس از 15 ژوئن، موجودی شمش روی در انبارهای بورس فلزات لندن مجدد روند افزایشی را طی کرد. در روز پایانی معاملات هفته پیش‌تر یعنی جمعه 15 ژوئن موجودی شمش روی در انبارها به 241 هزار و 450 تن رسیده بود. با شروع هفته جدید موجودی شمش روی روند افزایشی را پشت سر گذاشت و در روز پایانی معاملات یعنی 22 ژوئن به 247 هزار و 250 تن رسید؛ یعنی طی این یک هفته موجودی شمش روی انبارهای بورس فلزات لندن رشد حدود 0.8 درصدی داشت. همچنین طی این هفته موجودی شمش روی در این بازار با 1.3 درصد کاهش به 95 هزار و 696 تن رسید. موجودی شمش روی در گمرک چین نیز معادل 209 هزار تن بود که نسبت به هفته قبل تغییری نداشت. حال باید دید این افزایش موجودی متأثر از چه عواملی است.

شاخص ارزش دلار آمریکا طی هفته قبل بالاتر از 94 واحد بود که همین امر زمینه تضعیف کامودیتی‌ها را فراهم کرد. شاخص ارزش دلار آمریکا در روز 21 ژوئن متأثر از صحبت‌های آقای پاول رییس بانک مرکزی این کشور مبنی بر افزایش نرخ بهره دلار به بالای 95 واحد رسید، هر چند این روند ادامه نیافت و در روز 22 ژوئن مجدد به کمتر از 95 واحد رسید، اما همچنان شاخص دلار آمریکا تضعیف‌کننده کامودیتی‌ها از جمله روی بود. همچنین تنش تجاری آمریکا با سایر کشورها از جمله چین و کشورهای اروپایی ادامه داشت و همین امر بر تقاضای انواع کامودیتی‌ها تأثیر منفی گذاشت.

به گزارش فلزات آنلاین، از اقدامات امیدوارکننده هفته گذشته جهت حفظ تقاضا برای کامودیتی‌ها، دستور دولت چین مبنی بر تزریق نقدینگی به اقتصاد این کشور بود که این امر از طریق اعطای وام و تسهیلات به شرکت‌های کوچک و متوسط این کشور خواهد بود.

در نمودار 1، روند قیمتی شمش روی در بورس فلزات لندن طی یک ماه اخیر نیز مشاهده می‌شود. در روز پایانی معاملات هفته پیش‌تر یعنی 15 ژوئن قیمت شمش روی به 3 هزار و 189 دلار به‌ازای هرتن رسید. با شروع هفته جدید، شمش روی وارد روند کاهشی شد و با 6.1 درصد کاهش در روز پایانی معاملات به 2 هزار و 993 دلار به‌ازای هرتن رسید. نکته جالب توجه آن که قیمت فروش 3ماهه شمش روی نیز در روزهای 21 و 22 ژوئن به پایین‌تر از مرز 3 هزار دلار بر تن رسید که این امر می‌تواند محرک روند نزولی قیمت روی در هفته‌های آتی باشد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر