بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۲
رییس سازمان بورس درباره نحوه مدیریت عرضه و تقضا در بورس برای معاملات گواهی ارزی گفت: بطور طبیعی بورس بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا و ساز و کاری که تعریف شده فعالیت می‌کند و دستگاه ذیصلاح به سازمان بورس درباره اینکه چه کسانی می‌توانند گواهی ارزی را خریداری یا به فروش برسانند اطلاعات و مستندات لازم را ارائه خواهد داد.
کد خبر : ۱۷۷۸۴۳
به گزارش بورس نیوز، شاپور محمدی با بیان اینکه دستورالعمل اجرایی بازار گواهی‌های ارزی با تعامل و برگزاری جلسات روزانه میان بانک مرکزی، سازمان توسعه تجارت و صمت در حال تنظیم و تبیین است عنوان کرد: برای سازمان بورس ظرف یک هفته ارائه زیر ساخت‌های لازم برای بازار ارز عملیاتی می شود.

شاپور محمدی با بیان اینکه در فاز اول صادرکننده و وارد کننده کالاها می‌توانند در بازار گواهی ارزی بورس فعالیت کنند، گفت: فایده این موضوع در مرحله اول رفع هر گونه مشکل برای خرید و فروش ارز و در یک چارچوب شفاف خواهد بود.

وی بازار سرمایه را دارای ظرفیت حضور سایر گروه‌ها و فعالان سرمایه گذاری در کشور دانست  و تنظیم سیاست‌های ارزی را بر عهده بانک مرکزی دانست.

محمدی در مورد قوانین و دستور العمل های حاکم بر بازار گواهی ارزی در بورس تهران نیز گفت: بخشی از این دستور العمل ها ، قواعد بازار سرمایه بوده که در قانون بازار اوراق بهادار وضع شده است و شورای عالی بورس و سازمان بورس آنرا معین و تبیین می‌کنند . بخشی از قواعد را نیز از سوی بانک مرکزی در حوزه ارزی معیین می‌کنند.

وی درباره معاملات حواله‌های ارزی نیز گفت: این معاملات یا به تعبیری گواهی‌های صادراتی تمام بازار ارز را پوشش نمی دهند و بخش محدودی از این بازار را در بر می‌گیرد و بطور طبیعی این گواهی‌ها هر چه منصفانه تر و منطقی تر معامله شوند، مردم از جمله صادر کننده و وارد کننده می توانند در این بازار وارد شوند.

وی درخصوص تخصیص شش میلیارد دلار برای واردات کالای های سرمایه و واسطه ای در سال گذشته نیز گفت: حدود همین رقم که در سال گذشته برای واردات کالا تخصیص یافته از همین طریق با توجه به بخشنامه اعلامی به گروه سوم شامل کالاهای مصرفی تخصیص یابد.

وی درخصوص تخصیص ارز حاصل از صادرات فولاد و پتروشیمی برای گروه‌های اول و دوم و مستثنی شدن ارز صادرات پسته و زعفران به عنوان کالاهای مصرفی، بودن این بازار را بهتر از نبودن آن عنوان کرد و گفت: چنین مکانیزمی امکان شفافیت بیشتر و انتخاب بیشتر برای کسانی که می‌خواهند ارز خود را مبادله کنند را فراهم می‌کند.

وی در مورد سازوکار معاملات و پرمیوم مورد رقابت در  این فرایند بر روی تابلوی معاملات بورس تهران گفت: متناسب با سیاست‌های ارزی اگر ملاحظاتی از سوی بانک مرکزی وجود داشته باشد تنظیم خواهد شد. در مورد پرمیموم و دامنه نوسان معاملات نیز قابلیت انعطاف در بازارسرمایه وجود دارد.
محمدی با بیان اینکه در حال حاضر دستور العمل اجرایی بازار گواهی‌های ارزی با تعامل و برگزاری جلسات روزانه میان بانک مرکزی، سازمان توسعه تجارت و صمت در حال تنظیم و تبیین است عنوان کرد: برای سازمان بورس ظرف یک هفته ارائه زیر ساخت‌های لازم برای بازار ارز عملیاتی خواهد بود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر