بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۴
چرا شرکتی که هر سهم آن در حالت خرده فروشی و نه برای عرضه اولیه، 1217 ریال ارزشگذاری شده است می بایست در قیمت های 1650 تا 1700 ریال به سرمایه گذاران بازار سرمایه فروخته شود؟
کد خبر : ۱۷۷۹۳۲
به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، پس از آنکه اقدامات عجیب و منحصر به فرد بانک مرکزی و مصاحبه ها و وعده های رنگارنگ مسئولان مختلف، نتوانست منجر به ساماندهی  بازار سکه و ارز کشور شود، کمک به اقتصاد مولد و سرمایه گذاری در بازار بورس به شعاری همگانی در روزهای اخیر مبدل شد.

جلوگیری از ورود نقدینگی موجود در بانک ها در بازارهای حساسی همچون بازار ارز و طلا، اگر چه یکی از رسالت های مهم این روزهای مدیران سازمان بورس  و مسئولان اقتصادی کشور است ،اما آنچه برای فعالان این بازار و سهامداران فعلی شرکت های فعال در این بازار از اهمیت بالاتری برخوردار است، جلوگیری از بی اعتمادی مردم و سهامداران جدید به واسطه تبلیغات و عرضه های عجولانه و اقدامات غیر کارشناسانه متولیان این بازار است.

گمانه های عرضه مجتمع های پتروشیمی کشور در بازار بورس در حالی این روزها به گوش می رسد که ظاهرا، احوال این روزهای بازار سرمایه به دلیل ریسک های بالای سیاسی و اقتصادی کشور، کمتر مورد توجه متولیان شرکت بورس، فرابورس و سازمان بورس قرار گرفته است.

عجله برای عرضه های سنگین شرکت های بزرگ به دلایلی نظیر جذاب نمودن بازار سرمایه و جذب هر چه بیشتر نقدینگی های سرگردان بازارهای موازی، اگر چه ممکن است به تاثیراتی در کوتاه مدت منجر شود اما تجربیات قبلی نظیر محدودیت های عرضه، کاهش ساعات معاملاتی، ذوب شدن سرمایه های هنگفت بانک ها در قالب صندوق توسعه بازار و غیره، نشان می دهد که حاصل هر گونه تصمیمات احساسی و عجولانه در بلند مدت ضربات سنگینی را به بازار سرمایه وارد خواهد نمود.

اولین سوالی که در خصوص عرضه های اولیه جدید شامل پتروشیمی غدیر و پارس به ذهن خطور می کند این است که آیا باید شاهد عرضه سهام این شرکت ها با قیمتی منصفانه باشیم یا خیر؟
اگر شاهد رشد متداول 20 تا 30 درصدی قیمت سهام این شرکت ها همانند عرضه های اولیه سابق باشیم، آیا شناسایی سودی 20 تا 30 درصدی در این شرایط اقتصادی کشور، وسوسه کننده نیست؟ اگر این موضوع منجر به فروش سهام این شرکت در قیمت های بالاتر شود نه تنها نقدینگی ویژه ای در سهام این شرکت ها جذب نشده بلکه 20 تا 30 درصد، نقدینگی جدید نسبت به سرمایه گذاری های انجام شده، ایجاد شده است.

راهکار معقول تر و هم راستا با سیاست های اقتصادی دولت، قفل نمودن سرمایه ها و از چرخه خارج شدن نقدینگی های سرمایه گذاری شده در سهام شرکت های عرضه شده می باشد که این موضوع تنها در گرو عرضه هایی با قیمت های نزدیک به  ارزش منصفانه و عدم رشد محسوس قیمت سهام پس از عرضه اولیه می باشد. هر چند که این راهکار موجب بی اعتمادی گسترده تری از مردم برای سرمایه گذاری در بازار بورس می شود.

از طرفی عرضه سهام شرکت هایی که درآمدهای آنها به شدت تحت تاثیر فضای سیاسی و تحریمی کشور می باشد، نه تنها ریسک سرمایه گذاران آماتور و ناآگاه تازه جذب شده به بازار سرمایه را به شدت افزایش می دهد بلکه در بلند مدت منجر به برهم زدن نظم عمومی این بازار نیز خواهد شد.

در چنین فضایی، نحوه ارزشگذاری سهام این شرکت ها برای عرضه اولیه در بازار بورس نیز از اهمیت ویژه  ای برخوردار می شود که متاسفانه ضعف مفرط تحلیلی و عدم آشنایی برخی ارزشگذاران علوم مالی به حقایق صنایع و یا برعکس، لطمات فراوانی را به اعتماد در بازار سرمایه وارد نموده است.

از ارزش گذاری هتل کوثر اصفهان و سهام شرکت برکت گرفته تا ارزشگذاری های سهام شرکت های پارس آنلاین و غیره، نمونه های نگران کننده از لزوم نظارت دقیق متولیان بازار سرمایه کشور در این حوزه می باشد.

در این ارتباط بد نیست اشاره ای نیز به نحوه ارزشگذاری سهام شرکت پتروشیمی غدیر و قیمت های اعلامی عرضه اولیه این شرکت توسط فرابورس داشته باشیم .

شرکت پتروشیمی غدیر که پس از گذشت چند سال از اخذ پذیرش، بالاخره در چنین شرایط اقتصادی آماده عرضه اولیه شده، شرکتی با ظرفیت تولیدی 120.000 تن "پی وی سی" می باشد .
از ریسک های و پتانسیل های این شرکت که بگذریم، چند نکته در خصوص گزارش ارزشگذاری این شرکت قابل توجه است که متاسفانه همانند بسیاری از گزارشات مشابه، نشانگر ضعف علمی تهیه کنندگان آن می باشد که در ذیل به برخی از آن ها اشاره می کنیم:
1- در شرایطی که بنا به صورت های مالی پیش بینی شده سال های آتی شرکت غدیر، توسط متخصصان ارزشگذاری با کاهش سودآوری مواجه خواهد بود، نرخ رشد ثابت سودهای تقسیمی یا حقوق صاحبان سهام نهایی شرکت (نرخ G)، معادل 5 درصد در نظر گرفته شده است.
البته بی شک این متخصصان منظور از نرخ رشد سودهای تقسیمی را بهتر از نگارنده می دانند، با این وجود نرخ رشد 5 درصدی برای شرکتی که دارای روند نزولی سود باشد، مقداری عجیب به نظر می رسد .
 

 

2-  عدم انتشار ترازنامه پیش بینی شده سال های آتی شرکت با توجه به لزوم استفاده در روش های ارزشگذاری جریانات نقد آزاد آتی:
بسیاری از خوانندگان که به علوم مالی و ارزشگذاری اشرافی نسبی دارند، به این نکته واقفند که بسیاری از آیتم های اصلی محاسباتی در روش به کار برده شده ی FCFF، از مفروضات ترازنامه ای استخراج می گردد و اصولا حدس زدن و یا نرخ ثابتی را برای تغییرات سرمایه در گردش و ...، در نظر گرفتن، توجیهی منطقی ندارد .
متاسفانه این گزارش فاقد ارائه ترازنامه محاسباتی می باشد و این موضوع روش های محاسباتی در خصوص تغییرات سرمایه در گردش و بسیاری دیگر از آیتم های محاسباتی را مخدوش می نماید.
3-    رشد عجیب سود شرکت در سال 1397، شاید برای ارزش گذاری بالاتر با روش (P/E) :
همانگونه که در نمودار ذیل نیز مشاهده می شود، در حالی که سود شرکت در سال 1396 نسبت به سال 1395 تنها رشدی 5 درصدی را به ثبت رسانده است، سود برآوردی ارزشگذاران این شرکت در سال 1397، رشدی 82 درصدی را نسبت سال 1396 نشان می دهد.
البته بی شک این افزایش سود در سال 1397 و سپس کاهش سودآوری در سال های بعد به دلیل عرضه اولیه سهام این شرکت در روزهای آتی و متورم شدن نسبت پی بر ای نمی باشد و ظاهرا سود این شرکت به طور اتفاقی در چنین سالی و با چنین وضعیت تحریمی و اقتصادی رشدی چشمگیر دارد.

 
بحث بر سر ابهامات این گزارش و ابداع روش هایی منحصر به فردی نظیر قیمت به ظرفیت و تحلیل حساسیت های جهانی این گزارش به قدری زیاد است که جهت صرفه جویی در زمان از پرداختن به آن خودداری می کنیم.

و در عین حال موضوع پایان مدت برخورداری از معافیت مالیاتی و همچنین زنجیره تامین خوراک این واحد پتروشیمی بر مبنای نرخ ارز جدید از دیگر مواردی است که باید مورد تامل قرار گیرد.

اما در آخر سوالی که می بایست از مسئولین فرابورس و سازمان بورس پرسید این است که چرا شرکتی که هر سهم آن در حالت خرده فروشی و نه برای عرضه اولیه، 1217 ریال ارزشگذاری شده است می بایست در قیمت های 1650 تا 1700 ریال به سرمایه گذاران بازار سرمایه فروخته شود؟
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
Germany
دوشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۵
با سلام خدمت کارکنان بورس نیوز به نظر من فساد اصلی پولی که باعث هرج ومرج در ایران شده بورس هست . چون اگر پول های سر گردان مردم وارد بورس شود و از سرمایه مردم به خوبی محاقظت شود شک نکنید هیچ کس دور بازار ارز و طلا نخواهد رفت . بر همین اساس از سازمان بورس تا شرکت هایی نظیر خودرو سازان و بانک ها هماهنگ این کار کردند که مردم ناراضی بشن نسبت به بورس . شخصا نهاد های اطلاعاتی باید پیگیری کنند اگر ایران وانقلاب رو دوست دارند
رضا
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۱
باز مثل اینکه شفاف سازی شروع شدعده ایی منافعشان از واگذاری ها بخطر افتاد
مجتبی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۲
بهتر است عرضه اولیه را لغو کنند
ناشناس
United States of America
دوشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۴
چرا تو سکه و ارز از این زرنگی ها ندارن فقط برای بورس زرنگ هستن
ناشناس
United States of America
دوشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۰
باید مرکزی برای حمایت از حقوق سهامداران بوجود بیاد تا بورس نتونه هر قیمتی که خواست به سهامدار تحمیل کنه.
پدرام
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۱
خود شیرینی آقایون تا حدی هست که داره یه شرکتی که هیچی برای گفتن نداره و تا دو سال دیگه نمی تونه تو مجمع سود بده رو می ندازن به خلق الله
نگار
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۲
این چه داستانیه برای عرضه های اولیه که هر چی بنجول و آشغاله رو باید بیارن فرابورس یا بورس؟ خدا پدر بیامرز اول ببرش تو بازار پایه ج اگر سودآور بود اونوقت بیارش توی تابلوی بالاتر
امین
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳
فینگیلی فرابورس جینگیلی سازمان بورس
زمانخانی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۴
دمت گرم بورس نیوز / بر شرفت درود/ فقط تویی که داری توی این بازار بی سواد حرف درست رو می زنی ماالله
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۴
در به درتم بورس نیوز روح منی بورس نیوز بت شکنی بورس نیوز
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۵
و در عین حال موضوع پایان مدت برخورداری از معافیت مالیاتی و همچنین زنجیره تامین خوراک این واحد پتروشیمی بر مبنای نرخ ارز جدید از دیگر مواردی است که باید مورد تامل قرار گیرد.