بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۹:۰۹
کد خبر : ۱۷۷۹۴

مدیر خشکی فازهای 9 و 10 پارس جنوبی در نفت و گاز پارس از تولید روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز این فازها در دهه فجر خبر داد و گفت: ردیف ( ترین) چهارم پالایشگاهی این فازها، هفته گذشته راه اندازی شد که در دهه فجر از سوی رئیس جمهوری به طور رسمی گشایش می یابد.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به عسلویه، مهندس رضا مستأجران در بازدید خبرنگاران از فازهای 9 و 10 پارس جنوبی به مناسبت یکصد سالگینفت ایران و سی امین سالگرد پیروزیشکوهمند انقلاب اسلامی در یک نشست خبری در تشریح جزئیات اجرای ایرانی ترین پروژه صنعت نفت در عسلویه تصریح کرد: بهره برداری رسمی از فازهای 9 و 10 پارس جنوبی از سوی رئیس جمهوری محترم در ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی انجام می شود.

وی با تأکید بر این که بخش چشمگیری از فعالیت های طرح توسعه فازهای 9 و 10 میدان گازی پارس جنوبی از سوی شرکت ها و پیمانکاران ایرانی انجام شده است، افزود: فازهای 9 و 10 پارس جنوبی از ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز به شبکه سراسری گاز کشور تزریق می کنند.

مدیر خشکی فازهای 9 و 10 پارس جنوبی در شرکت نفت و گاز پارس گفت در بخش خشکی طرح توسعه فازهای 9 و 10 میدان گازی پارس جنوبی تا کنون یک میلیون نفر ساعت فعالیت طراحی از سوی کارشناسان و مهندسانایرانی انجام شده است.

وی همچنین اظهار داشت: در طرح توسعه فازهای 9 و 10 میدان گازی پارس جنوبی تا کنون، 230 هزار مترمکعب بتون ریزی، 750 تا 800 کیلومتر انواع لوله ها و ولوها در اندازه های مختلف نصب،184 کیلومتر جوشکاری داخلی و 4200 کیلومتر کابل کشیابزار دقیق و کنترل انجام شده است.

مستأجران با بیان این که سهواحد پالایشگاهی در فازهای 9 و 10 پارس جنوبی در حال تولید است، ادامه داد: این سهواحد پالایشگاهی روزانه با ظرفیت پالایش 5/37 میلیون مترمکعب گاز ترش در مدار تولید قرار دارند که این میزان گاهی به 40 میلیون مترمکعب در روز نیز می رسد و گاز تولیدی آن از طریق IGAT 4 به شبکه سراسری تزریق شده است.

وی همچنین از بهره برداری از ردیف چهارم پالایشگاهی فازهای 9 و 10 پارس جنوبی از آغاز هفته جاری خبر داد و گفت: ردیف چهارم پالایشگاهی این فازها، روز پنجشنبه هفته گذشته (هفته منتهی به 4 بهمن) راه اندازی شد که در ایام الله دهه فجر با ظرفیت کامل در مدار تولید قرار می گیرد.

قائم مقاممدیر فازهای 9 و10 پارس جنوبی در عسلویه با بیان این که هزینه اولیه طرح توسعه اینفازها حدود 59/2 میلیارد دلار برآورد شده بود، توضیح داد: با توجه به رشد قیمت نفت و افزایش قیمت برخی اقلام مورد استفاده در پروژه مانند آهن و فولاد، همچنین به علت تأخیرهایی که در ارسال تجهیزات مورد نیاز پروژه به وجود آمد، در مجموع بودجه مورد نیاز برای به پایان رساندن این پروژه با 210 تا 300 میلیون دلار افزایش رو به رو شد.

فازهای 9 و 10 میدان پارس جنوبی به منظور تولید روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز طبیعی تصفیه شده برای تزریق به شبکه سراسری، استخراج روزانه 80 هزار بشکه میعانات گازی برای صادرات، تولید سالانه یک میلیون تن اتان برای مصرف پتروشیمی، تولید سالانه یک میلیون و 50 هزار تن گاز مایع (ال.پی.جی) و تولید روزانه 400 تن گوگرد برای صادرات طراحی شده است.

رویکرد و راهبرد وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران در استفاده از توانمندی های داخل کشور در طراحی، ساخت و اجرای پروژه ها، در طرح های اجرایی میدان گازی پارس جنوبی به خوبی در این پروژه نمایان است؛ به طوری که تلاش شبانه روزی تلاشگران سختکوش صنعت نفت و پیگیری های مستمر مهندس غلامحسین نوذری، در زمستان سال جاری به ثمر رسید.

هم اکنون هر چهارواحد پالایشی پروژه فازهای 9 و 10 میدان گازی پارس جنوبی، با ظرفیت 50 میلیونمتر مکعب گاز، آماده بهره برداری است و با وجود محدودیت ها و تحریم ها، در سال نوآوری و شکوفایی، همزمان با یکصد سالگی صنعت نفت و در آستانه سی امین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، در ایام الله دهه فجراز سویرئیس محترمجمهوری به طور رسمی گشایش خواهد یافت.

با بهره برداری نهایی از فازهای 9 و 10 میدان گازی پارس جنوبی، حجم 50 میلیون مترمکعبی گاز شیرین تولیدی از پالایشگاه این فازها برای تأمین مصارف خانگی و صنعتی به خطوط چهارم و ششم سراسری کشور تزریق خواهد شد.

بر این اساس خط لوله چهارم سراسری گاز کشور، با عبور از میانه غربی استان فارس مشتمل بر شهرهای لامرد، خیرگو، خنج، جهرم، خاوران، ارسنجان و صفاشهر، وارد استان اصفهان شده و ضمن تامین گاز مورد نیاز مصارف خانگی شهرهای آباده، تیران و نیزار، گاز مورد نیاز صنایع عمده و بزرگ مستقر در این نواحی را نیز تامین می کند. مقصد پایانی خط لوله چهارم سراسری شهر ساوه و شهرک های صنعتی بزرگ پیرامون آن در استان مرکزی است.

همچنین خط لوله ششم سراسری کشور که گازرسانی به شهرهای استان بوشهر را به عهده دارد، پس از عبور از شهرهای کنگان، خورموج، برازجان، اهرم، گناوه، سردشت و بوشهر ودر مسیری به طول 498 کیلومتر در نهایت به خط لوله اول سراسری انتقال گاز متصل خواهد شد.

هدف اصلی از این اتصال که در پالایشگاه بیدبلند 1 صورت می پذیرد، برقراریتعادل گاز در شبکه سراسری و نیز افزایش توان صادراتی کشور است.

طرح توسعه فازهای 9 و 10 پارس جنوبی نخستین پروژه گازی کشور (در چنین حجمی) است که از طریق فاینانس (خودگردان) تأمین مالی شده است، ضمن آن که برخلاف 8 فاز پیشین که در قالب چهار طرح توسعه ای به مرحله اجرا درآمده اند، هیچ شرکتی به طور مستقل مسئولیت رهبری کنسرسیوم شرکت های اصلی توسعه دهنده طرح را به عهده ندارد و این مسئولیت به صورت مشارکتی میان شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (او.آی.یی.سی)، مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران (آی.او.یی.سی) و GC (کره جنوبی) تقسیم شده است.

با وجود یک طرف خارجی در این طرح که حدود 38 درصد در اجرای پروژه سهم دارد، به دلیل محدود بودن وظیفه طرف خارجی به تأمین کالاهای مورد نیاز طرح می توان گفت که در عرصه عملی می توان طرح توسعه فازهای 9 و 10 پارس جنوبی را پروژه ای کاملا ایرانی به حساب آورد؛ به گونه ای که عملیات اجرایی پروژه بخش خشکی طرح توسعه،از سویاویک و بخش دریابه وسیلهآی.او.یی.سی به مرحله اجرا درآمد.

پیمانکاران ایرانی حاضر در طرح با تکیه بر پشتیبانی متولیان دولتی، ضمن قبول مسئولیت مشارکتی طرح، نزدیک به 29 پیمانکار دست دوم داخلی را به صورت مستقیم در فرآیندهای مختلف طراحی و اجرای سازه ها و عملیات وارد کردند که در تاریخ مدیریت پروژه های صنعت نفت و گاز کشور نمونه کم نظیری است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر