بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۵
رییس کمیسیون صنعت اتاق ایران درخصوص وضعیت بازار روی و فلزات در بازارهای آسیایی و بازار ایران گفت: وضعیت روی به دلیل اعمال تحریم‌های آمریکا بر چین و ایران از وضعیت خیلی مطلوبی برخوردار نیست.
کد خبر : ۱۷۷۹۶۲
بهرام شکوری، در گفت‌و‌گو با بورس نیوز، درخصوص محدویت‌های بازار فلزات ایران اظهار کرد: علاوه بر تحریم‌های خارجی در این عرصه تولیدکنندگان ایرانی از خودتحریمی‌ها متضرر می‌شوند.

وی با انتقاد به تخصیص ارز 4200 تومانی به بخش فلزات و کامودیتی‌ها افزود: ارز 4200 تومانی به تنهایی یک تحریم اساسی برای معدن و صنایع معدنی کشور است.

شکوری درباره بازار موازی ارزی گفت: بهتر است دولت بازار موازی ارزی را ایجاد کند و منابع ارزی حاصل از نفت خود را فقط مدیریت کند و الباقی را اجازه دهد که فعالان اقتصادی از صنایع معدنی و پتروشیمی انجام دهند و بتوانند ارز حاصله را توسط صرافان در بازار مبادله کنند.

وی با اشاره به سیاست‌های ارزی دولت گفت: در بازار تقاضاهایی وجود دارد که جزء حقوق شهروندی محسوب شده و باید به آنها جواب داده شود مثل تقاضاهای ارزی که در بازار وجود دارد و با سیاست های گاه و بی گاه دولت مردم متضرر می شوند چراکه این موضوع در حیطه حقوق شهروندی است و دولت نمی تواند  برای مردم تصمیم بگیرد و دراینصورت به کره شمالی تبدیل خواهیم شد.

رییس کمیسیون صنعت اتاق ایران در ادامه به نقش دلالان در بازار بورس کالا اشاره کرد و گفت:  خیلی از دلالان کاتدها را خریده اند و تبدیل به قراضه کرده اند و به بازار عراق و بازارهای دیگر صادر  کرده و بعد ارز آن را می آورند و آزاد می فروشند. با این کار ما عملا داریم  واسطه ها را قدرتمندتر می کنیم.

وی درباره تاثیر این سیاست ها بر بورس کالا گفت: سیاست های غلط روی بورس کالا تاثیری ندارد و روی تولیدکنندگان تاثیر دارد. بورس کالا پولش را می گیرد. در این بین بورس ضرر نمی کند، مس ضرر می کند و تولیدکنندگان و صاحبان مواد معدنی ضرر می کنند ولی ما فضایی ایجاد کرده ایم که تولیدکننده دارد ضرر می کند.

شکوری گفت: متاسفانه ما فضایی ایجاد کرده ایم که یک عده فقط در جهت سوء استفاده در این بازار گام بردارند. افرادی که نه تولیدکننده و نه صادرکننده هستند و میلیاردها دلار به جیب خود می زنند و ارزی که به کالاهای ضروری تخصیص داده اند موبایل و لوازم خانگی وارد کرده اند.

رییس کمیسیون صنعت اتاق ایران، در پایان تصریح کرد: دولت با سیاست گذاری های غلط که به وجود آمده باعث شده فساد در جامعه بیشتر شود. وقتی دولت سکه را بدون محدودیت و تعیین هیچ سقفی عرضه میکند دست دلالان را برای ایجاد فساد باز گذاشته است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر