بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۹
محمد جواد ظریف پس از نشست با وزیران امور خارجه ۴+۱ و فدریکا موگرینی گفت: در نشست امروز همه اعضای باقیمانده در برجام بر ضرورت انتفاع ایران از برجام تاکید کردند.
کد خبر : ۱۷۸۰۰۷
به گزارش بورس نیوز، وزیر امور خارجه کشورمان عصر روز جمعه در جمع خبرنگاران گفت: این اولین نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح وزیران خارجه  بعد از خروج آمریکا از این توافق بین المللی بود.

ظریف با بیان این که این نشست بسیار جدی و سازنده بود، گفت: در طول دو ماه گذشته بعد از خروج غیر قانونی امریکا تلاش‌های زیادی از سوی اعضای باقیمانده صورت گرفت تا ایران از منافع به خصوص اقتصادی برجام استفاده کند.

وی افزود: بیانیه‌ای که توسط خانم موگرینی قرائت شد بیانیه مشترکی بود که از سوی همه اعضا در اولین کمیسیون مشترک برجام در سطح وزیران منتشر شد.

ظریف در ادامه تاکید کرد: ایران این حق را برای خود محفوظ دارد که در برابر تخلف رسمی آمریکا در خروج از برجام اقدامات خود را انجام دهد.

وزیر خارجه کشورمان با بیان این که در این جلسه تاکید شد بر این که مردم ایران باید منافع برجام را ببینند، خاطر نشان کرد: همه اعضای باقی مانده تعهداتشان را در حوزه‌های مختلف در سطح وزرای خارجه بیان کردند. از ادامه فروش نفت و روابط مالی، حمل و نقل و سرمایه گذاری تا سایر موضوعات که در بیانیه ذکر شده است.

ظریف تصریح کرد: پریروز در تهران بسته‌ای را دریافت کردیم که آقای روحانی گفتند کافی نیست. امروز در این جلسه توضیحات بیشتر شنیدیم و در مورد موضوعات نفتی و بانکی توضیح دادند.

 وی تاکید کرد: الان باید وارد مرحله اجرا شویم. آن چه به عنوان تعهد و اقدامات مطرح شده باید اجرایی شود و ببینیم که آیا منافعش را می‌بریم.

وزیر  امورخارجه کشورمان، با بیان این که برای این اقدامات زمان بندی مدنظر است، گفت: این زمان بندی مطابق با تحریم‌های امریکا است. آنچه که اعلام شده قوانین مسدود کننده اروپا باید تا قبل از اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا اجرایی شود.

وی در ادامه  با تاکید بر این که ایران همواره در سطوح مختلف به عهدش پایبند بوده و اکنون هم است، گفت: اما ما طبق برجام این امکان و حق را داریم که اگر زمانی در کشورمان تشخیص داده شد که به خاطر نقض آمریکا که هنوز موضوع حل نشده است اقداماتی انجام دهیم. لذا فعلا تصمیم داریم تعهداتی که امروز شده را به تهران منتقل کنیم و مقامات کشور تصمیمات لازم را بگیرند.

ظریف افزود: بر اساس پیش بینی ها در مرحله اول فرصت برای عملیاتی کردن تعهدات می دهیم تا آنها را در مرحله اجرا ببینیم ضمن این که اقدامات خودمان را هم در نظر داریم که اگر اقدام نکردند ما اقدام کنیم.

وی با تاکید بر این که تمام اعضای برجام  برای ایستادن در  برابر اقدام آمریکا اراده سیاسی دارند و تعهد داشتند، گفت :باید در عمل دید. آنچه ما از روش‌های عملیاتی شنیدیم کاملا روش‌های عملی است و اگر این اراده سیاسی که امروز اعلام شد اعمال شود می توان کار را پیش برد.

ظریف با بیان این که برای ما،   مهم روشن تر شدن جزییات اقدامات و عمل بود، گفت: امروز جامعه بین الملل از این اراده سیاسی اعضای باقی مانده مطمئن است که می خواهند برجام ادامه یابد و آمادگی حمایت از شرکت‌های خود را دارند و مسیرهای مالی را برای شرکت ها فراهم می کنند.

وی تاکید کرد :این یک پیام بسیار مهم به جامعه اقتصادی ماست که با اطمینان به آینده برای سازندگی کشور حرکت کنند.

ظریف گفت: بقیه کشورهای دنیا در کنار آمریکا نیستند و حتی در برابر آن قرار دارند. ما می‌توانیم با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و همکاری‌های بین المللی مسیر شکوفایی ایران را با سربلندی دنبال کنیم.

وی خاطرنشان کرد: آنها تعهد کرده‌اند اما این که آیا این تعهد کافی است، حتما کافی نیست. اقدامات متقابل ما یک تهدید نیست بیان یک واقعیتی است که در برجام به رسمیت شناخته شده است.

ظریف در خصوص ادامه این نشست‌ها  نیز به خبرنگاران گفت: جلسات متخصصین ما بسیار فشرده‌تر برای اجرایی شدن راهکارها برگزار خواهد شد.

وی با بیان این که بسته ارائه شده قابل اجرا هست اما کافی و دقیق نبود، ادامه داد: امروز برخی نکاتی که در بسته نبود در بیانیه دیده شد و تعهد سیاسی و حقوقی کشورهای عضو برای عملیاتی کردن نکات باقی مانده در بسته دیده شده است.

ظریف با اشاره به جلسات دو جانبه امروزش با وزیران امور خارجه چین و روسیه و  همچنین فدریکا موگرینی  مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: همکاران اروپایی جلسات پارلمانی داشتند که نیاز بود سریع محل اجلاس را ترک کنند.

به گزارش ایسنا، وی در پاسخ به این که آیا  در رابطه با برجام نشست دیگری در سطح وزیران خارجه برگزار خواهد شد، تصریح کرد: در رابطه با برجام احتمالا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل جلساتی خواهد بود اما آنچه امروز تصمیم گرفته شد این بود که جلسات متخصصین ما به صورت فشرده تر برای اجرایی کردن راهکارهای عملیاتی برگزار شود تا مشخص شود  مواردی که امروز ارایه شد تمام جزییات و جوانب را دیده و راهکارهایی است که کاملا جنبه اجرایی داشته باشد و بتواند از مرحله پیشنهاد به مرحله عملیاتی تبدیل شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر