بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۰
کارشناس معادن گفت: کاهش عرضه کامودیتی‌ها در بازار به علت گران‌فروشی نیست بلکه این کاهش تنها به خاطر کاسته شدن ذخایر جهانی بوده که این فرآورده‌ها را به سمت کم‌عیار شدن حرکت داده است.
کد خبر : ۱۷۸۱۴۵
محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در ارزیابی بازارهای جهانی کامودیتی‌ها و تأثیر آن بر صنایع بورسی وابسته به آن گفت: عرضه و تقاضا دو عامل تأثیرگذار بر بازار برای تعیین و تغییرات قیمت مواد معدنی بوده بنابراین با افزایش تقاضا از سوی صنایع مادر برای تأمین مواد اولیه تولید خود، باعث کاهش عرضه کامودیتی‌ها در بازار شده است.

وی ادامه داد: کاهش عرضه کامودیتی‌ها در بازار به علت گران‌فروشی نیست بلکه این کاهش تنها به خاطر کاسته شدن ذخایر جهانی بوده که این فرآورده‌ها را به سمت کم‌عیار شدن حرکت داده است؛ از سوی دیگر این عامل باعث شده قیمت مواد معدنی با رشد مواجه شود که تأثیر این رشد بر قیمت تمام‌شده تولید کاملاً محسوس بوده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه میزان عرضه و تقاضا با یکدیگر تراز نیستند، تأکید کرد: با توجه به شرایط بازارهای جهانی و داخلی، میزان عرضه باید طبق تقاضا با رشد مواجه شود اما این تناسب در شرایط کنونی رخ نخواهد داد زیرا تولید مواد معدنی با چالش مواجه شده است.

بهرامن با اشاره به تأثیر این عامل بر بورس، گفت: سرمایه‌گذاری در بخش کامودیتی‌های بورسی پایدارتر بوده و تغییرات ناگهانی شاخص‌های این محصولات به‌ندرت در بورس اتفاق می‌افتد اما از سوی دیگر تغییرات قیمتی متأثر از افزایش نفتی‌ها نیز رقم می‌خورد اما دایره نوسانات کامودیتی ها معمولاً پایدار است.

رئیس خانه معدن ایران درباره تأثیر جهانی نقل‌وانتقالات بانکی در این فرآورده‌های معدنی نیز خاطرنشان کرد: تأثیرات جهانی انتقال پول در صادرات و فروش کامودیتی‌ها بر بازار داخلی چندان تأثیرگذار نبوده زیر در صورت عدم وجود روال عادی در نقل‌وانتقال پول نیز بر قیمت تمام‌شده این کالا چندان تأثیرگذار نخواهد بود.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر