بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۵
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد؛

امیدواری به بنگاه‌های کوچکی که نرخ‌گذاری دستوری ندارند

کارشناس بازار سرمایه گفت: در شرایط فعلی با توجه به خود تحریمی از جانب دولت و اجبار شرکت‌ها به عرضه ارز در سامانه نیما و همین‌طورتحریم‌های اقتصادی جدید ، به نظر نمی‌رسد بتوان دورنمای خوبی برای بازار سرمایه تصور کرد.
کد خبر : ۱۷۸۱۷۵
محمد رضاقاسمی، مدیرتحلیل کارگزاری مبین سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تصریح کرد: چشم‌انداز بازار سرمایه را باید از دو بعد زمانی و نوع فعالیت‌ها بررسی کرد.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی دو چشم‌انداز کوتاه‌مدت و بلندمدت برای بازار سرمایه وجود دارد. با نزدیک شدن به زمان ارائه گزارش‌های 3 ماهه، انتظار عملکرد مناسبی را در صنایع شاخص ساز پتروشیمی و فلزات اساسی داریم و گزارش 6 ماهه آنها با نرخ‌های فعلی ارز آزاد در محصولات صادراتی و حتی با نرخ‌های پایین نگه‌داشته شده در بورس کالا، به سایر جذاب خواهد بود.

قاسمی افزود: ولی تصمیم یک‌شبه دولت در خصوص تسعیر ارز پتروشیمی‌ها و فلزات اساسی و فلزات رنگی (شرکت‌های بزرگ صادرات محور) با نرخ دلار 4200 تومانی در سامانه نیما، در حقیقت به‌مثابه آب سردی بر این شرکت‌ها بود و موجب سقوط بازار شد.

وی اظهار کرد: در کوتاه‌مدت برخی شرکت‌ها مثل فولاد خوزستان، فولاد کاوه یا پتروشیمی فن‌آوران که گزارش‌های 3 ماهه خوبی دارند، از شرایط نسبتاً خوبی برخوردار بوده و سهامداران این شرکت‌ها می‌توانند به بازدهی چنددرصدی در دو هفته پیش رو امیدوار باشند؛ گرچه همین شرکت‌ها نیز درصورتی‌که جو منفی بازار ادامه پیدا کند ممکن است این بازدهی را نیز نداشته باشند‌.

قاسمی خاطر نشان کرد: در افق بلندمدت، خود تحریمی‌ها و دلار 4200 تومان ازیک‌طرف و افت بازارهای جهانی و قیمت کامودیتی ها و نیز شروع تحریم‌ها از اواسط مردادماه (تحریم صنعت فولاد) چشم‌انداز خوبی را نشان نمی‌دهد و مقدار فروش محصولات به‌شدت کاسته خواهد شد.
وی افزود: از طرف دیگر طی 3-4 ماه آینده  با افزایش تحریم‌ها فروش پتروشیمی‌ها به‌شدت کاهش پیدا می‌کند و حتی در صنعتی مثل متانول با افزایش هزینه حمل جهت صادرات روبرو خواهیم شد.
این کارشناس بازار سرمایه پتروشیمی پارس را نیز از این دسته صنایع دانست و گفت: درصورتی‌که تحریم‌ها آغاز شود این شرکت با توجه به تولید اصلی خود ‌یعنی LPG ،  به‌راحتی مشمول تحریم‌ها شده و ازسود آن کاسته خواهد شد ولی اکنون موضوعاتی همچون نزدیکی به زمان برگزاری مجمع و تقسیم سود و همچنین عرضه اولیه بودن سبب توجه بازار به این سهم شده است.

وی تأکید کرد: ازنظر بعد نوع فعالیت‌، شرکت‌ها به دودسته شرکت‌های بزرگ صادراتی و شرکت‌های کوچک که منابع ارزی آن‌ها چندان موردتوجه دولت نیست، تقسیم می‌شوند و در این تقسیم‌بندی دولت‌به‌شرکت‌های بزرگی مانند پتروشیمی زاگرس با بیش از یک میلیارد دلارفروش صادراتی، به‌هیچ‌عنوان اجازه فروش دلار در بازار آزاد را نخواهد داد.

قاسمی خاطرنشان کرد: برخی از صنایع کوچک و شرکت‌های که قیمت‌گذاری دستوری ندارند، باید وضعیت بهتری داشته باشند البته به‌شرط آنکه دولت آن‌ها را نیز مجبور به فروش دلار 4200 تومانی اجبار نکند.

وی ادامه داد: ازاین دیدگاه برخی شرکت‌ها مثل صنایع غذایی به‌استثنای  (قند و شکر و روغن) سودآوری خوبی خواهند داشت یا مثلاً تک سهم‌های صنایع کوچک، مثل چکاپا در صنعت کاغذ که البته رشد خود را تا حدودی داشته و البته این شرکت‌ها چون در صنایع کوچک هستند به‌راحتی می‌توانند ارز خود را در سامانه جدید ارزی قرار دهند تا نیاز واردکننده را برطرف کند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: به همین دلیل چشم‌انداز خوبی برای آینده متصور نیست و افرادی که امیدوار هستند و می‌خواهند در این بازار بمانند شاید در سهم‌های کوچک بتوانند فعالیت‌های داشته باشند.

وی افزود: زمانی که قیمت دلار در خردادماه به 7500 تومان کاهش پیدا کرد، بازار ارز و سکه متعادل و نقدینگی به سمت بازارسرمایه  حرکت کرد ومنجربه بازدهی خوب نصیب سهامداران خود کرد در شرایط فعلی باردیگر زنگ خطر بازارهای موازی برای بازار سرمایه نواخته شده، بازار سکه نوسانات جذابی برای معامله گران پیدا کرده و دلار دوباره در مسیر رشد قرارگرفته است.

قاسمی در پایان اسناد خزانه، اوراق مشارکت و صندوق‌های درآمد ثابت با بازدهی 2۶ تا ۲۹ درصد را دیگر چالش بازار سرمایه دانست وگفت: درنتیجه این عوامل از خطر تحریم‌ها و تأثیر آن بر شرکت‌ها و خودتحریمی و بازارهای موازی "نقدینگی" قاعدتاً وارد بازار سرمایه نخواهد شد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر