بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰
رئیس اتاق بازرگانی تهران نسبت به حجم نقدینگی در کشور هشدار داد و گفت: نقدینگی همچون بهمنی به هر بخش اقتصاد سرازیر می‌شود،آنجا را نابود و خسارت جبران‌ناپذیری به‌جا می‌گذارد.
کد خبر : ۱۷۸۱۸۴
به گزارش بورس نیوز، مسعود خوانساری در چهلمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: چنانچه مسائلی که امروز در قضیه واردات خودرو به وجود آمده را اگر در سال ۹۶ مدیریتی بر آن شده بود، این اتفاقات رخ نمی‌داد؛ این در حالی است که شهریورماه سال گذشته، اتاق بازرگانی تهران در نامه‌ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت  این فساد را گوشزد کرده بود.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با تأکید بر مخالفت بخش خصوصی با ارز دونرخی، گفت: هرگونه انحصار و دونرخی بودن، چیزی جز فساد و رانت به دنبال نخواهد داشت، پس باید بر اساس یک بازار آزاد کنترل‌شده، اقتصاد ایران در مسائل ارزی هدایت کرد. همچنین در مورد کالاهایی که با ارز دولتی وارد کشور شده است، باید کنترل‌های لازم صورت گیرد تا از راه مالیات و جریمه، با سوءاستفاده به فروش نرسد.

خوانساری ادامه داد: ارزهایی به قیمت پایین را به برخی واردکنندگان ارائه دادن و بعد در بازار کنترل تعزیری کردن، جواب نخواهد داد. بلکه ارز دولتی باید فقط برای دارو و کالاهای اساسی داده شود.
وی با اشاره به دیگر مشکل جدی در اقتصاد ایران یعنی نقدینگی، تأکید کرد: نقدینگی یکی از خطرناک‌ترین مسائل اقتصاد ایران بوده و از ارز نیز خطرناک‌تر است، بنابراین دیر پرداختن به این موضوع و حل این مشکل روزانه آفات زیادی را برای اقتصاد خواهد داشت.

خوانساری با اشاره به مخالفت اتاق ایران باقیمت ۴۲۰۰ تومانی برای  دلار، افزود: دولت از ابتدا اعلام کرد که به هر کالایی که نیاز به ارز داشته باشد، دلار دولتی می‌دهد، بر این اساس ۲۰۰ میلیارد دلار تقاضا برای واردات به وجود آمد، درحالی‌که بخش خصوصی واقعی به دنبال دریافت ارز رانتی نیست.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با بجا توصیف کردن همایش شب گذشته با سفرای خارجی ، تأکید کرد : صحبت‌های خوب و جالبی از سوی سفرای انگلیس، چین و اتریش و همچنین اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه مطرح شد. وظیفه اتاق بازرگانی برای حمایت از بخش خصوصی سنگین‌تر شده است.

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در روز یکشنبه هفته جاری گفت: اظهارات ایشان تأکیدی بر تجارت خارجی بود و ما در همایش شب گذشته حدود ٨٠ سفیر و کاردار و رایزن بازرگانی را دورهم جمع کردیم.

خوانساری از برنامه‌ریزی برای توسعه صادرات و تجارت با کشورهای همسایه مانند عراق، عمان و قطر خبر داد و افزود: از دولت انتظار داریم تا بیشتر به نظرات بخش خصوصی توجه قرار دهند و زودتر هم تصمیم‌گیری کنند.

رئیس اتاق تهران گفت: بر اساس آمارها ٥٣ بار در جلسات اتاق بر تک‌نرخی کردن ارز تأکید کرده‌ایم و درباره جهش ناگهانی قیمت‌ها هشدار داده‌ایم. خوانساری اظهار داشت: هرچند تصمیم‌گیری درباره بازار ثانویه دیر بود اما تصمیم خوبی بود و می‌تواند مؤثر باشد.

وی خاطرنشان کرد که با راه‌اندازی بازار ثانویه صادرات تقویت‌شده و واردکنندگان نیز به ارز موردنیاز خود دسترسی خواهند داشت. خوانساری ادامه داد: بسیاری از شرکت‌های دارویی با کمبود مواد اولیه روبرو هستند و از دولت می‌خواهیم فکری برای این موضوع کنند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: یکی از مشکلات موجود آن است که برخی کالاها درگذشته با نرخ ارز آزاد وارد کشور شده ولی ترخیص نشده‌اند و انتظار داریم تصمیم درست درباره آن‌ها اتخاذ شود.
خوانساری با اشاره به تک‌نرخی شدن ارز با نرخ ٤٢٠٠ تومان تأکید کرد: به‌طور روشن تک‌نرخی سازی ارز با این قیمت ممکن نبود و با اعلام دولت برای تخصیص ارز به همه با این نرخ، برخی بدون نیاز به ارز برای دریافت آن درخواست دادند.

وی با اشاره به اعلام عدم محدودیت در پیش‌فروش سکه که منجر به خریداری ٣٠ هزار سکه از طرف یک فرد می‌شود، گفت: این سیاست‌گذاری درست نبود.

خوانساری درباره خودرو نیز اظهار داشت: در ابتدای شهریورماه سال گذشته، نامه‌ای به دولت نوشتیم که محدودیت در ثبت سفارش باعث اتفاقات امروز خواهد شد؛ تمامی این مسائل ناشی از مشورت نکردن با بخش خصوصی است.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضا
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۱
جای نقدینگی همیشه باید در بورس باشد تنها جایی که نقدینگی نا بود کننده نیست بلکه مفید برای تولید است بورس است ولی کو گوش شنوا