بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸
پس از تحریم‌های ناعادلانه‌ای که سال‌ها به بهانه انرژی هسته‌ای از سوی غرب به اقتصاد ایران تحمیل شده و اقتصاد کشور را متزلل ساخت، دستیابی به توافقی همه جانبه که بتواند تامین کننده منافع ملت ایران باشد و درهای تجارت را بر روی اقتصادهای جهانی بگشاید و باعث تحرک صنایع داخلی و رونق تولید شود بسیار ارزشمند و حیاتی بود.
کد خبر : ۱۷۸۱۸۵
به گزارش بورس‌نیوز، با دستور اجرایی ترامپ در اردیبهشت ماه امسال، ایران باردیگر در معرض تحریم‌ها قرار خواهد گرفت بنابراین از آن جایی که ۷۵ درصد صادرات نفت ایران به اتحادیه اروپا، چین و هند است، هم میزان خرید نفت و هم روابط کارگزاری بانکی برای پرداخت پول نفت تحت تاثیر شدید این تحریم‌ها قرار خواهد گرفت و عملا شرایط فلج‌کننده‌ای برای بخش انرژی و روابط کارگزاری‌های بانک‌ها را رقم خواهد زد.

در این میان همواره نگرانی‌ها از سوی فعالان اقتصادی در بخش‌های نختلف مالی کشور اعم از سهامداران، صاحبان صنایع، فعالین حوزه صنعت و معدن و بقیه صنایع وجود خواهد داشت.
در چند سال اخیر که اقتصاد ایران در آستانه قفل شدن و نابودی به دلیل تحریم‌های بین‌المللی از سوی کشورهای بزرگ قرار گرفت، دستیابی به توافق برجام اقدامی بود که توانست اقتصاد ایران را در مسیر بازسازی قرار دهد. پروژه‌های تازه ای شروع به کار کردند که توانستند تا حدودی صنایع داخلی را به حرکت درآورد و نویددهنده راه تازه‌ای در گشودن درها بر روی اقتصادهای جهانی باشند.

هر چند که اتحادیه اروپا بر پایبندی به برجام تاکید دارد و مذاکراتی را در این رابطه آغاز کرده و ازآنجاییکه سعی در نشان دادن استقلال خود در این زمینه را دارد اما شکی نیست که آثار روانی این امر روزهای سختی را پیش روی اقتصاد ایران قرار داده است که فعالین بازار را تا حدزیادی بلاتکلیف گذاشته است.

همچنین برجام به مثابه مرهمی کوتاه‌مدت توانسته بود مشکلات کشور را در حوزه سیاست خارجی تا حدودی بر طرف کند ولی ازآنجاییکه راه حل دیپلماتیک و صلح آمیز برای حل تنش های بین المللی بود اگر به طور کامل لغو شود، یک شکست بزرگ برای اتحادیه اروپا و قدرت‌های جهانی رقم خواهد خورد؛ چرا که آنها همواره از برجام به عنوان دستاوردی مثبت در کارنامه سیاست خارجی خود نام می‌بردند.

در واقع تجربه تحریم های گذشته ایران، نشان داده است که در این گونه توافقها هر دو طرف به طور مساوی از مزایای آن بهره میبرند و اتحادیه اروپا نیز از این قاعده مستثنی نیست.

اتحادیه اروپا از جهت سیاسی و استراتژیکی و مقابله با تروریست و حفظ جایگاه خود در منطقه در پی بهره بردن از منافع برجام بوده است و درعین حال از طریق شرکت‌های کوچک و متوسط خود که در ایران سرمایه‌گذاری کرده بودند به منافع اقتصادی خوبی دست می‌یابد.

از سوی دیگر دغدغه و نگرانی اصلی صنایع در فضای تحریم مسائل بانکی است که جنبه‌های مختلف اقتصاد ایران را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد و دغدغه‌های زیادی را برای بخش‌های مختلف اقتصاد ایران به وجود   این مسئله از دو جنبه قابل بررسی است؛ نخست اعمال تحریمهای بانکی باعث خواهد شد تا روند ثبت ترازنامه‌های بانکی به طور شفاف و مطابق با استاندارهای جهانی صورت نگیرد. دوم اینکه خطوط اعتباری به دلیل تحریم و جریمه بانک‌های اروپایی توسط آمریکا به دلیل همکاری با ایران بسته خواهند شد. همین موضوع سهامداران اروپایی را بر سر دو راهی توقف فعالیت یا پرداخت جریمه قرار خواهد داد.

در واقع تحریم های بانکی ابزار قدرتمند آمریکا برای ضربه زدن به بخش بانکی ایران است.

در حال حاضر اتحادیه اروپا بسته پیشنهادی را برای ماندن در برجام در سفر روحانی به اتریش ارائه کرده است که جزئیات آن هنوز منتشر نشده است اما برخی از رسانه ها مدعی شده اند که در این بسته اروپا خرید یک میلیون بشکه نفت از ایران را متعهد شده و همچنین مقرر شده است که مبلغ ۱۰ میلیارد دلار در ایران سرمایه‌گذاری کنند.

به نظر می رسد اروپاییان در پایبندی به برجام یک مقایسهای میان منفعت از اقتصاد ایران و اقتصاد آمریکا در نظر گرفتهاند اما آنها در نهایت نمیتواند شرکتهای خود را مجبور کنند تا فعالیت های خود را در ایران ادامه دهند؛ اما کاری که میتوانند انجام دهند این است که بیمههای اعتباری مالی را برای کار با ایران در نظر داشته باشند. باید منتظر شد تا هفته آینده جزئیات بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا منتشر و مشخص شود که موضع آنها در برابر برجام چه خواهد بود و آیا آینده اقتصادی ایران به جمله " چه خواهد شد ؟" منتهی می شود یا خیر.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر