بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۴
مدیرعامل بانک قوامین گفت: دولتی سازی بانک‌های مشکل‌دار، تنها راه‌حل نجات بانک‌ها از مشکلات فعلی خواهد بود ضمن آنکه نباید بانک‌ها افزایش نرخ سود سپرده‌ را دستور کار قرار دهند چراکه نرخ‌سودسپرده بانک‌ها را غرق خواهد کرد.
کد خبر : ۱۷۸۲۱۷
به گزارش بورس‌نیوز، برخی کارشناسان راه‌حل برقراری آرامش در بازارهای سکه و ارز و.. و رفع تلاطم اخیر را در افزایش نرخ سود سپرده بانکی خلاصه می‌کنند.

از سوی دیگر بانک‌ها به سبب نرخ سود بالای سپرده‌ها در سنوات قبل دچار مشکلات عدیده‌ای شده‌اند و اینک، پیشنهادهایی برای کاهش مشکلات بانک‌ها مطرح‌شده که ازجمله این پیشنهاد‌ها، ادغام برخی بانک‌ها در یک بانک بزرگ‌تر است.

غلامحسن تقی نتاج، مدیرعامل بانک قوامین در گفت‌وگو با بورس نیوز، ریشه مهم‌ترین مشکل فعلی سیستم بانکی را در اتفاقات دو دهه گذشته دانست و بیان کرد: بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی موجود در بازار سرمایه ایران با عدم توازن در معادله ترازنامه‌ای مواجه شده‌اند؛ حدود 20 سال پیش، در سال‌هایی که نرخ سود تسهیلات از نرخ سود سپرده‌ها کمتر بود، بانک‌ها دچار مشکلاتی شدند و این مشکلات، رفته‌رفته بانک‌ها را تهی کرد و درنتیجه آن، امروز شاهد عدم توازن در ترازنامه‌ها هستیم.

وی ادامه داد: این بیماری علاوه بر برخی بانک‌ها، گریبان‌گیر بسیاری از شرکت‌های غیر بانکی هم شده و ارزش واقعی دارایی‌ها در بسیاری از بنگاه‌ها از ارزش واقعی بدهی آن‌ها کمتر است؛ در چنین شرایطی، تزریق منابع جدید هم مثمر ثمر نبوده و تنها به تضییع منابع ملی خواهد انجامید.

نتاج با اشاره به اینکه خصوصی‌سازی بانک‌ها را فی‌نفسه اقدام مناسبی خواند و افزود : در حال حاضر تنها راه نجات بانک‌ها از این معضل، دولتی سازی است؛ دولت با در اختیار داشتن ثروت ملی می‌تواند به‌تدریج مشکلات بانک‌ها را برطرف کرده و با مدیریت بهینه و سالم‌سازی بنگاه‌ها، مجدداً آن‌ها را به بخش خصوصی واگذار کند؛ در حال حاضر بخش خصوصی توان پوشش کسری بانک‌ها را نداشته و با این وضعیت، هرسال مشکلات تشدید خواهد شد.

وی در ادامه افزود: برخی معتقدند برای بازگشت آرامش به بازارهای مالی، می‌بایست نرخ سود بانکی افزایش یابد که با چنین تصمیمی به‌شدت مخالف هستم زیرا بانک‌ها حتی با نرخ سود فعلی نیز توان پوشش کسری‌های خود را ندارند؛ افزایش نرخ سود بانکی سبب غرق شدن بانک‌ها در مشکلات خواهد شد. امیدواریم اگر نرخ سود بانکی کاهش پیدا نمی‌کند، حداقل شاهد افزایش نرخ سود سپرده‌ها نباشیم.

این کارشناس صنعت بانکی در رابطه با تأثیر ادغام احتمالی بانک‌ها بر حقوق صاحبان سهام بالأخص سهامداران خرد به بورس نیوز گفت: ادغام بانک‌ها رویداد بااهمیتی بوده فارغ از اینکه ادغام انجام خواهد شد یا خیر و اینکه کدام بانک‌ها در هم ادغام خواهند شد؛ باید در نظر داشت که در صورت ادغام، اولین دغدغه سازمان بورس به‌عنوان نهاد ناظر بر بازار سرمایه و بانک مرکزی به‌عنوان نهاد ناظر بر مؤسسات پولی و همچنین سهامداران عمده، حمایت و حفاظت از حقوق سهامداران خرد خواهد بود.

وی اضافه کرد: بنابراین چنانچه ادغامی انجام شود، (تأکید می‌کنم ادغام احتمالی در مورد هر بانکی که باشد)، پس از ارزش‌گذاری و محاسبه حقوق صاحبان سهام، احتمالاً مهلتی تعیین خواهد شد و در یک بازه زمانی سهامداران خرد می‌توانند اقدام به فروش سهم و دریافت حقوق خود کنند. بنابراین به نظر می‌رسد نگرانی بابت توقف طولانی‌مدت نماد بانک‌ها به سبب ادغام و مسدود شدن سرمایه سهامداران خرد وجود نخواهد داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هرچند ممکن است در ابتدای ادغام مشکلاتی برای بانک‌های ادغام کننده و ادغام شونده ایجاد شود، اما درنهایت بانکی بزرگ‌تر تشکیل خواهد شد که بهره‌وری بالاتری خواهد داشت.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۳
تعارض گفتاری وعملکرد مسولین اقتصادی باعث خیلی از این بی نظمی های هدفمند وبرنامه ریزی شده است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۴
افزایش سود بانکی یعنی بدبخت کردن بورس وشرکتها وتولید هرچند برخی بانکها وشرکتها مثل تار عنکبوت در هم تنیده شده اند