بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۸
این سریال تکراری در انواع مختلف و در بسیاری از شرکت‌هایی که در بورس از محل آورده و مطالبات افزایش سرمایه می دهند بارها رخ داده است.
کد خبر : ۱۷۸۳۱۴
به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، پس از بسته شدن نماد حق تقدم سهام شرکت نیروکلر در تاریخ 19 اردیبهشت ماه 97 با قیمت 2364ریال قیمت سهام شرکت که در تاریخ 3999ریال بوده است تا تاریخ 23 خرداد ماه 97 در همان حوالی قیمت 400تومان در نوسان بوده است.

اپیزود اول:

در آن روز سهم صف خرید شده و دو میلیون و 430 هزار  سهم از کد یک حقوقی در قیمت 4223ریال به بازار عرضه می شود. با بررسی ها مشخص می شود شرکت عرضه کننده سهم شرکت سرمایه گذاری ایران و فرانسه بوده که مالک 100درصدی آن وصنعت سهامدار عمده شکلر می باشد.

اپیزود دوم:

با توجه به وضعیت خوب کلیت بازار در آن بازه زمانی و با وجود عرضه شرکت ایران و فرانسه سهم به رشد قیمتی خود ادامه می دهد تا اینکه در تاریخ سوم تیر ماه 97 در قیمت 4948ریال دوباره صف خرید شرکت توسط یک حقوقی عرضه می شود. فردای معاملات فلش منفی "وصنعت" و عرضه یک میلیون و 197 هزار سهمی برای بازار مشخص می شود و در نتیجه سهم از آن تاریخ روند معکوس به خود گرفته و تا حوالی قیمت 4400ریال افت کرده و آرام می گیرد و حجم معاملات به شدت کم شده و قیمت تقریبا نشانی از صعود یا افت در خود نشان نمی دهد.

اپیزود سوم:

تا اینجا همه چیز روال طبیعی خود را طی می کند و بیننده سریال که سهامداران شرکت هستند با سورپرایز بازی سریال گونه سهامدار عمده یعنی "وصنعت" مواجه نشده اند تا اینکه در تاریخ 23 تیرماه 97 که اعلامیه پذیره نویسی حق تقدم های استفاده نشده شرکت طبق اعلامیه پذیره نویسی که تصویر آن در زیر قابل مشاهده است منتشر می شود.

در کمال تعجب برای یک افزایش سرمایه 25 درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران که با توجه به تقسیم سود 21 تومانی این سهم در مجمع عمومی عادی سال مالی منتهی به 31 شهریور 96، هر سهامدار "شکلر" با واریز تنها 4 تومان به ازای هر برگ سهم، از حق تقدم شرکت در افزایش سرمایه به طور کامل استفاده می کرد بالغ بر 8 میلیون 861 هزار و 665 برگه حق تقدم توسط سهامداران استفاده نشده است!

 

در این قسمت سریال که طولانی تر میباشد فلاش بکی به مجمع فوق العاده افزایش سرمایه شرکت میزنیم تا منشا این تعداد عجیب حق استفاده نشده را پیدا کنیم:

در جدول زیر با توجه تعداد سهام سهامداران در زمان مجمع فوق العاده که افزایش سرمایه اخیر در آن مصوب شده است، حداکثر تعداد حق تقدمی که در صورت عدم واریز مابه التفاوت 4 تومانی تبدیل به حق استفاده نشده می گردد محاسبه شده است:



با توجه به جدول بالا بخوبی مشخص است که اگر کلیه سهامداران بغیر از "وصنعت" نیز در افزایش سرمایه شرکت نمی کردند تعداد حق تقدم های استفاده نشده به تعداد آگهی شده فعلی نمی رسید. بنابراین ظن عدم شرکت سهامدار عمده در افزایش سرمایه شرکت به یقین تبدیل می شود!
رخدادی که در تاریخ بورس ایران سابقه ای از آن در ذهن نگارنده موجود نمی باشد. این در حالی است که در صورت شرکت سهامدار عمده در افزایش سرمایه تنها  402 هزار و  534حق تقدم استفاده نشده برای عرضه به عموم باقی می ماند.


علاوه بر این، در بیانیه ثبت افزایش سرمایه شرکت منتشر شده در 28 بهمن ماه 96 سهامدار عمده متعهد پذیره نویسی افزایش سرمایه شرکت نیز اعلام شده است که تصویر آن در ذیل قابل مشاهده می باشد.


 
قسمت چهارم:

همانطور که همه فعالان بازار می دانند متولی فروش حق تقدم های استفاده نشده خود شرکتها یا به نوعی سهامدار عمده آنها می باشد. یعنی در این مورد خاص "وصنعت" که عمده حق های استفاده نشده سهام شرکت نیروکلر متعلق به خودش می باشد خود متولی عرضه آنها نیز می باشد و از طرف دیگر خودش متعهد پذیره نویس آن نیز می باشد! تضاد منافع در اوج خود قرار دارد و حتی می تواند بعنوان case study  در کلاسهای درس تدریس شود!

در تاریخ 25تیر یعنی دوشنبه هفته گذشته حق تقدمهای استفاده نشده با معامله 40هزار سهم در قیمت 3500ریال معامله می شود این در حالی است که خود سهم با معامله 18500 سهم در آن روز قیمت پایانی 4403ریالی را در پایان معاملات به نام خود ثبت می کند. تا اینجا مشخص است که احتمالا قیمت حق با توجه به قیمت سهم در روزهای آتی پایین تر خواهد آمد. اما سریال از اینجا جذاب می شود که در روز سه شنبه 26تیر حق تقدم های استفاده نشده 10درصد پایین تر و در قیمت 3150 ریال به تعداد 53468 عدد معامله می شود در حالی که قیمت پایانی خود سهم با معامله تنها 1142 سهم همچنان همان عدد دیروز یعنی 4403ریال می باشد. فروشنده که مشخص است ولی در بین خریداران حق تقدم نام شرکت سرمایه گذاری ایران و فرانسه با خرید 50هزار سهم بشدت جلب توجه می کند! رصد معاملات 4شنبه 27تیرماه نیز که حق تقدم 53هزار سهم معامله شده نشان می دهد 50هزار سهم دیگر نیز توسط شرکت سرمایه گذاری ایران و فرانسه خریداری شده است. این بار 8درصد پایین تر و در قیمت 290تومان در حالی که قیمت خود سهم در این روز افت جزئی داشته و به 4368ریال با معامله 43625سهم رسیده است.

معاملات دیروز شنبه مورخ 30تیر97 سهم و حق تقدم نیز به شرح ذیل است: معامله 8500 سهم و تغییر قیمت پایانی سهم به 4366ریال و از آن طرف معامله 67500 حق تقدم استفاده نشده با 7درصد افت در قیمت 2701ریال در حالی که باز هم در طرف خریدار یک حقوقی با 50هزار حجم خرید در حال چشمک زدن می باشد( سرمایه گذاری ایران و فرانسه)
 
 



هرچند قسمت چهارم و در نهایت پایان فیلم برای فعالان حرفه ای بازار بسیار واضح می باشد و نیاز به تفسیر خاصی ندارد ولی برای ناظران بازار سرمایه که گویی در حین پخش فیلم در خواب ناز بوده اند تفسیر آن به این شرح است:

نقد بازیگران سریال:

سهامدار عمده شرکت  نیرو کلر یعنی سرمایه گذاری صنعت و معدن در یک اتفاق نادر و کم نظیر در افزایش سرمایه این شرکت که خود سهامدار عمده آن می باشد شرکت نمی کند و در فاصله بسته شدن حق تقدم تا زمان انتشار اعلامیه پذیره نویسی حق تقدمها در دو مقطع از کدهای شرکت سرمایه گذاری ایران و فرانسه که 100درصد آن متعلق به "وصنعت" است و از کد خود، به عرضه سهم در بازار می پردازد تا از رشد قیمتی سهم جلوگیری کند.

پس از بازگشایی حق تقدمهای استفاده نشده چون می داند که نمی تواند قیمت خود سهم را در بازار با عرضه کاهش دهد(زیرا در این صورت با عکس العمل بازار  روبرو می شود)، در 3 نوبت و 3 روز کاری متوالی با نوعی کد به کد با کد شرکت سرمایه گذاری ایران و فرانسه باعث افت 25درصدی قیمت حق تقدمهای استفاده نشده شرکت می شود زیرا خودش متعهد پذیره نویسی است و اگر بازار حقها را خریداری نکرد باید نسبت به خریداری آنها اقدام نماید. بنابراین هرچه قیمت حق تقدم در بازار کاهش یابد  شرکت باید مبلغ کمتری را بپردازد.

در پایان هرچند این سریال تکراری در انواع مختلف و در بسیاری از شرکتهایی که در بورس از محل آورده و مطالبات افزایش سرمایه می دهند بارها رخ داده است و نوع دیگری از آن در سهام لیزینگ رایان سایپا نیز این روزها در حال وقوع است اما بنظر می رسد در این مورد خاص باید علت رفتار متناقض متعهد پذیره نویسی شرکت که به نوعی دارنده اطلاعات نهانی شرکت نیز محسوب می شود را از مسئولان شرکت سرمایه گذاری صنعت و معدن و همچنین نهادهای نظارتی بازار سرمایه پرس و جو کرد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
امینی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۲
با سلام بخودتون فشار نیاوریدعجایب بورس ما زیاد است مثلا اکثر ساختمانی ها افزایش سرمایه 100 در صدی دادند یعنی 100تومان بابت هر سهم بیش از یک سال هست گرفتند طورم ساخمان بخور توی سر مدیران پس چرا سهم 75 تومان شده