بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۱
سخنان آخوندی وزیر راه و شهرسازی در سی‌ویکمین صبحانه کاری کانون نهادهای سرمایه‌‎گذاری؛

بازارسرمایه فضای شفاف تعامل ایران با اروپا

وزیرراه و شهرسازی گفت: بازارسرمایه یکی از ابزارهای شفاف برای حضور شرکت‌ها در معاملات جهانی بوده زیرا باید در مرحله جدید امور تجاری کشور از اسامی پوششی پرهیز کرد.
کد خبر : ۱۷۸۳۲۷
به گزارش بورس نیوز، عباس آخوندی وزیرراه و شهرسازی  در سی‌ویکمین صبحانه کاری کانون نهادهای سرمایه گذاری اظهارکرد: یکی از مهم‌ترین چالش‌های اقتصاد ایران نبود قطعیت و ثبات اقتصادی بوده که تمامی امور کسب و کار را با ریسک و کاهش امید مواجه ساخته بنابراین باید با معکوس کردن این دو شاخص، امید به سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های تولیدی در تمامی بخش‌های اقتصادی تقویت شود.

وی ادامه داد: بخشی از عدم قطعیت و نبود ثبات اقتصادی ریشه در ساختار کلان اقتصادی داشته اما دستگاه‌های سیاست‌گذار کشور تاکنون ورود جدی به اصلاح ساختارهای اقتصادی نداشته‌اند ضمن آنکه شرایط سیاسی کشور را نیز می‌توان نادیده گرفت.

وی با اشاره به پیش گرفتن رویه مرکانتالیسم از سوی تیم ترامپ تاکید کرد:  جنگ تعرفه‌ای، افزایش حجم تجارت اسلحه و غیره از نشانه‌های مغایرت گروه اندیشه از سوی آمریکا بوده که حاکی از آن است که ترامپ و دارودسته خود محالف رویکرد بازار آزاد و لیبرالیسم است.

وی اضافه کرد: به‌خاطر پیش‌گرفتن همین سیاست‌ها، اروپا نیز احساس خطر کرده و امنیت اقتصادی خود را در خطر می‌بیند؛ معنای این احساس خطر از آمریکا که ایران و اروپا با آن دست و پنجه نرم می‌کنند این بوده که باید به سمت گفت‌وگو با اروپا حرکت کرده تا از این خلع ایجاد شده مابین اتحادیه اروپا و آمریکا نهایت بهره را ببریم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سیاست دولت مبنی بر بکارگیری از SMEها گفت: بازشدن بحث بنگاه‌های کوچک و متوسط در راستای دوری از تحریم‌ها بوده زیرا در شرایطی که برند و بنگاه‌های بزرگ در تجارت با ایران به مشکل برمی‌خورند این SMEها هستند که می‌توانند راه‌گشا باشند.

وی با اشاره به اینکه باید در فضایی شفاف به مصاف تجارت با اروپایی‌ها برویم، تصریح کرد: بازارسرمایه یکی از ابزارهای شفاف برای حضور شرکت‌ها در معاملات جهانی بوده زیرا باید در مرحله جدید امور تجاری کشور از اسامی پوششی پرهیز کرد.

آخوندی خاطر نشان کرد:  اروپا بحث smeها را به دلیل بازکردن کریدوری با ایران فارغ از حصور  آمریکا مطرح کرده زیرا استفاده از این فضا و به خصوص بازار سرمایه در پروژه های سرمایه‌گذاری بسیار مهم است.

 وی با مطرح کردن این سوال که آیا در چنین شرایطی تحت عنوان اینکه در جنگ اقتصادی هستیم باید سیاست های جنگی را انتخاب کنیم؟ آیا قاعده مقابله با جنگ نرم و سخت یکی است، تاکید کرد:  پاسخ به این سوال اساسی فراروی سیاست گذاری ملی است؛ بی تردید ما در فرایند جنگ نرم قرار گرفته‌ایم و بسترمقابله با جنگ نرم نیز کاملا متفاوت است؛  ثبات و پایداری بر اصول اساسی مدیریت اقتصادی است و رویکردهای چپ روانه کمکی به سیاست‌گذاری در شرایط فعلی نمی‌کند.

وزیر راه تصریح کرد: در شرایط فعلی نتیجه هر گونه تخطی از قانون، افزایش  عدم قطعیت بوده  و لزوم  پایداری بر اصول بازار و حقوق مالکیت در این شرایط قطعی است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر