بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۶
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد؛

تغییر ترکیب سهامداری وساختار صنایع دلیل خروج بنگاه‌ها از بورس

مدیر عامل کارگزاری بانک دی دلیل خروج شرکت ها از بازار سرمایه را متاثر از دو عامل ساختار صنعت و تغییر در ترکیب سهامداری شرکت‌ها بستگی دارد.
کد خبر : ۱۷۸۵۲۶
فردین آقابزرگی در گفت و گو با بورس نیوز در پاسخ به این پرسش که چرا علی‌رغم تأکید مسئولان ارشد دولتی برای ورود شرکت‌های سود ده به بورس، شاهد کوچ و تغییر وضعیت شرکت‌های بورسی از سهامی عام به سهامی خاص و خروج از بازار سرمایه هستیم، اظهار کرد: در حقیقت این موضوع به دو عامل ساختار صنعت و تغییر در ترکیب سهامداری شرکت‌ها بستگی دارد.
فردین آقابزرگی ادامه داد: در حقیقت ساختار صنعتی که شرکت در آن فعالیت می‌کند، یکی از دلایل خروج از بورس است.

وی ادامه داد:شرکت ها زمانی که با چشم انداز رکود و عدم سودآوری به دلیل تنگناهای ناشی از واردات مواد اولیه یا عدم امکان تهیه مواد اولیه برای تولید محصول، نظام ارزش‌گذاری مواد اولیه مواجه اند، ترجیح می دهند از بورس خارج شوند.

آقابزرگی تأکید کرد: سهامداران خرد شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه مسائل مربوط به شرکت ها و صنایع را به‌صورت جزئی رصد می‌کنند بنابراین با خروج شرکت‌ها از بورس کمتر در رصد سهامداران و افکار عمومی هستند و این عاملی برای خروج بنگاه های اقتصادی از بورس است.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: نکته دوم تغییرات ترکیب سهامداری شرکت‌ها و تصمیم‌گیری‌ها کلان آنها بوده به‌طور مثال پس از پذیرش شرکتی در بورس ، به‌تدریج ترکیب سهامداری آن تغییر کرده و سهام عمده یا کنترلی در اختیار شخصیت حقیقی یا حقوقی قرار می‌گیرد که انگیزه لازم برای حضور در بازار سرمایه را نداشته و وضعیت بهتری برای بنگاه خود در صورت خروج از بورس ارزیابی‌ می کند بنابراین یکی از عوامل برای خروج شرکت‌ها از بازار سرمایه تصمیمات سهامداری بوده که می‌تواند شرکت‌ها را به خروج از بورس رهنمون کند.

فردین آقابزرگی در پاسخ به این سؤال که کاهش مالیات مقطوع نیم درصدی چه تأثیری در افزایش گردش مالی بازار خواهد داشت، گفت: قطعاً این مسئله اثر مثبت خواهد داشت بخصوص آنکه  تغییر علی‌الحساب مالیات فروش برای سهامداران خرد آن‌چنان رقم قابل‌توجهی نیست ولی در معاملات بلوکی و عمده که مقدار مالیات به‌صورت چشمگیر بر تصمیم نهایی برای انجام معامله تأثیرگذار بوده، کاهش مالیات اهمیت دارد.

آقابزرگی ادامه داد: کاهش مالیات تمهیدی برای سهامداران معاملات عمده و بلوکی و همچنین بنگاه های که برای عرضه سهام مازاد تکلیف قانونی دارند، بوده که با این کاهش مالیات به صورت روان‌تر و با هزینه کمتر می توانند معاملات خود را انجام دهند.

وی در تشریح دیگر ابزارهای لازم برای ترغیب سهامداران به حضور فعال‌تر در بازار سرمایه نیز گفت: یکی از سازوکارها و ابزارهای که می‌تواند در اختیار شرکت‌ها و سهامداران به این منظور قرار گیرد، تجهیز و دسترسی آسانتر و ارزانتر به منابع مالی است.

آقابزرگی افزود: با توجه به اینکه اکثر شرکت‌ها نیاز به تأمین مالی در بازار سرمایه از طریق ابزارهای پیش‌بینی‌شده مثل صکوک ، اوراق مشارکت دارند و با در نظر گرفتن اینکه این فرایند مستلزم هزینه‌های از قبیل سود سرمایه‌گذار، هزینه ارکان برای انتشار اوراق مثل ضامن نقد شوندگی ، مشاور پذیرش  و بازار گردان دارد چنانچه این فرآیند ارزان‌تر و کم‌هزینه‌تر انجام شود، انگیزه بیشتری برای شرکت‌ها در ورود به بازار سرمایه فراهم خواهد شد.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر