بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۶
درحالیکه از ابتدای سال جاری قیمت انواع ارز نرخ صعودی را پیمود این روند از ابتدای هفته جاری به اوج خود رسید.
کد خبر : ۱۷۸۵۷۰
به گزارش بورس نیوز، در شرایطی که طی دو روز گذشته قیمت دلار رکوردی تاریخی برجای گذاشته است و به بیش از 10 هزار تومان رسیده و همه بازارها از طلا گرفته تا مسکن التهابات شدیدی را پشت سر می گذارند؛ معاون اول رئیس جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی دیروز تلاش کردند تا با اعلام خبری امید بخش بازارها را آرام کنند و جلوی افزایش قیمت دلار و انواع کالاها را بگیرند. علی لاریجانی رئیس مجلس و اسحاق جهان گیری معاون اول رئیس جمهور هر دو از بازنگری در سیاست های ارزی خبر دادند. سیاست هایی که به گفته علی لاریجانی طی روزهای آینده نهایی می شود. البته این خبر در شرایطی اعلام می شود که از 20 فروردین سیاست های جدید ارزی به یک باره از سوی بانک مرکزی و دستگاه های اقتصادی اعمال و از سوی معاون اول رئیس جمهور اعلام شد.

سیاست هایی که طبق آن قیمت دلار 4200 تومان تعیین و محدودیت هایی برای ورادات و صادرات، گردشگری و... مصوب شد این سیاست ها نه تنها پاسخگوی شرایط کشور و بازارها نبود که خود به اعتقاد کارشناسان و فعالان بخش خصوصی به شکل گیری رانت و فساد در کشور دامن زد و خود ایجاد التهاب در بازارها و سطح جامعه کرد تاجایی که به اعتقاد کارشناسان عملا سیاستگذاری ارزی دولت نه تنها باعث ایجاد آرامش در بازارها نشد بلکه آسیب هایی را هم در سطوح مختلف اقتصادی برجای گذاشت. روز گذشته علی لاریجانی رئیس مجلس با اشاره به اینکه سیاست های جدید ارزی در روزهای آینده اعلام می شود، گفت:« در سه ماه گذشته سیاست های ارزی نادرست بوده است و باید قیمت ارز به سمت شناور شدن هدایت شود.» همچنین معاول اول رئیس جمهور هم که پیش از این خود به عنوان رئیس ستاد اقتصادی دولت اجرای تک نرخی شدن ارز روی 4200 تومان را رسما در تلویزیون اعلام کرد، گفت:« بانک مرکزی با جدیت به ‌دنبال بازنگری سیاست‌ های ارزی و ارائه بسته جدید برای مدیریت بازار است.»

تدوین سیاست های جدید بانک مرکزی در ارتباط با ارز در واقع با انتخاب رئیس کل جدید بانک مرکزی کلید خورده است. عبدالناصر همتی در هفته گذشته پس از اینکه روی صندلی ریاست بانک مرکزی تکیه زد و جای ولی الله سیف را گرفت؛ چندباری اعلام کرد که تغییرات اساسی در سیاستگذاری های مالی و ارزی ایجاد خواهد کرد تا آرامش به بازارها بازگردد. همچنین بعد از اینکه دلار رکورد 10 هزار تومان را برجای گذاشت بانک مرکزی در بیانیه ای اعلام کرد:« تحولات اخیر در بازار ارز و طلا را که عمدتاً ناشی از توطئه دشمنان کشور و در راستای ایجاد التهاب در اقتصاد و سلب آرامش روانی از مردم می باشد به دقت زیرنظر داشته و ضمن اعتقاد به اینکه این تحولات غیرعادی، تناسبی با واقعیات اقتصادی و توان ارزی کشور ندارد، برنامه های مقتضی و رویکردهای جدیدی را که در برنامه اعلامی رئیس کل جدید نیز آمده بود در دست تهیه دارد که ظرف روزهای آینده عملیاتی کرده و اطلاع رسانی لازم را در این خصوص به عمل خواهد آورد.»

اما باتوجه به اعلام اجرای سیاست های جدید سوال اصلی این است که این سیاست ها چیست؟ به اعتقاد بسیاری از فعالان اقتصادی و کارشناسان نکته مهمی که در بسته جدید سیاست های ارزی وجود خواهد داشت شکل گیری قوی بازار ثانویه ارزی است. نکته ای که فعالان بخش خصوصی و اعضا هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی هم بر شکل گیری آن تاکید کرده بودند. این فعالان درسه ماه اخیر از دولت خواسته بودند که ارز دولتی با قیمت 4200 تومانی را تنها برای اقلام ضروری و دارو اختصاص دهد و اجازه دهد که با شکل گیری بازار ثانویه ارزی وارد کنندگان و صادر کنندگان ارز مورد نیاز خودشان را با قیمت توافقی مبادله کنند. در گزارشی که مرکز پژوهش‌های مجلس در ابتدای هفته جاری منتشر کرد، تاکید شده بود که سیاست تامین ارز بخش بزرگی از واردات با دلار ۴۲۰۰ تومان، یک خطای استراتژیک بوده است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر