بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۲
نوسانات دلار، گرانی را به همراه داشت و طی روزهای گذشته شاهد افزایش دوبرابری بسیاری از محصولات صادراتی در بورس کشور بودیم که متاسفانه افزایش نرخ محصولات تولید ملی به داخل کشور سرایت کرد.
کد خبر : ۱۷۸۶۱۰
به گزارش بورس نیوز، دامنه جنگ‌ تجاری ایران و آمریکا با نوسانات فراوانی مواجه شده و از یک‌طرف بازارسرمایه خبر از اوج‌گیری تحریم‌ها را می‌شنود و از سوی دیگر، خبر مذاکره ترامپ و احتمال توافق دو کشور و برچیده شدن تحریم‌های 4 دهه‌ای، نوید خوشایندی به وضعیت تولید کشور می‌دهد.

در همین حال، بسیاری از شرکت‌های برجامی که گام در بازار این گذاشته بودند با آغاز تهدیدهای ترامپ، سریعا ترک دیار یار کرده و به‌دنبال یار غار دیگری می‌روند اما این عامل باعث برهم خوردن نظم بازارهای مالی ایران نشد و در بورس ایران برخلاف این رویه بسیار شاداب بوده و عمده دلیل آن نیز نوسان نرخ ارز و رشد قیمت دلار و یورو و نرخ ارز در بازارهای غیرمتشکل و غیررسمی بود.

بر همین اساس، عمده صنایع ایران به دلیل خام فروش بودن و جنبه ارز محوری آن‌ها، با تداوم نوسانات ارز انتظار می‌رود که با رشد قیمت سهم روبه‌رو شوند و هلدینگ‌های مادر مانند پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها و غیره در بورس کشور نیز جزو سهم‌های جذاب در بازار قرار می‌گیرند.
بر اساس این گزارش، تجربه تحریم‌ها در سال 91 برای بورس به فراموشی سپرده نشده و به یاد داریم با اوج‌گیری تحریم‌ها این بازار روند صعودی و رشد را مشاهده کرد.

از سوی دیگر نکته قابل‌تأمل آن است که نباید انتظار داشت که از محل تسعیر نرخ ارز، تنها درآمدهای شرکتی افزایش پیدا کند بلکه به‌موازات آن هزینه‌های شرکتی نیز با رشد مواجه خواهد شد ضمن آنکه صنایع اصلی و مادر مکلف شده‌اند که نرخ رسمی ارز عرضه کنند.

صادرات محورها ناجی تحریم‌ها

حسنعلی بشارت احسانی، رئیس هیات مدیره کارگزاری توسعه سرمایه دنیا، به بورس نیوز گفت: افزایش نرخ ارز بطور طبیعی قیمت محصولات شرکت های فولادی، پتروشیمی و محصولات وابسته به این صنایع برای مصارف بنگاه‌های پایین دست را با رشد مواجه ساخته اما از طرفی همین شرکت‌ها نیز در این دوران می‌توانند نقش ناجی برای بازار سرمایه ایفا کنند.

وی افزود: این در شرایطی است که شرکت‌های صادراتی بتوانند به‌محض صادرات، پول خود را دریافت کرده که شرکت‌های فولادی‌ و پتروشیمی‌ها در زمره این دسته اولویت‌های صادراتی و شرکت‌های ارزمحور قرار میگیرند؛ در همین راستا می‌توان تاکید کرد که اگر فولادی‌ها به‌محض اینکه تحریم شوند اما بتوانند محصولات خود را بفروش رسانند، سود خوبی به دست خواهند  آورند بنابراین افزایش نرخ ارز سودآوری آن‌ها نیز بالاتر خواهد رفت.

بلاتکلیفی کارخانه‌های فولاد

حمیدرضا فولادگر رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی، با اشاره به افزایش قیمت محصولات فولادی اظهارکرد: نوسانات دلار، گرانی را به همراه داشت و طی روزهای گذشته شاهد افزایش دوبرابری قیمت میلگرد و آهن در بازار بودیم اما این افزایش قیمت به لحاظ تولیدی بودن این کالا در داخل کشور و عدم وابستگی به خارج، منطقی نیست.

فولادگر در خصوص کارخانه‌های تولید شمش نیز افزود: از سوی دیگر شنیده می‌شود که کارخانه‌های فولاد، شمش را در اختیار تولیدکنندگان قرار نداده و بیشتر در تفکر صادراتی کردن شمش تولیدی هستند ضمن آنکه برخی از کارخانه‌های تولید شمش محصول خود را به بازار عرضه نمی‌کنند.

صادراتی‌ها به دنبال قیمت بازارثانویه

محمد امین قهرمانی مدیر سرمایه‌گذاری و عضو هیئت مدیره کارگزاری صبا تامین نیز به بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه گفت:  با توجه به اینکه قبلا شرکت هایی که قیمت فروش محصول آنها تابع نرخ ارز بود (چه در بازارهای صادراتی و چه بورس کالا)، محصول خود را با نرخ دلار 4200 تومانی عرضه می کردند؛ اما نرخ دلار در بازار آزاد این روزها بسیار بالاتر از این نرخ شده؛ و نرخ دلار در بازار ثانویه هم احتمالا کمتر از 6500 تومان نخواهد بود؛ در صورت صحت خبر قیمت گذاری محصولات غیر نفتی بر مبنای دلار بازار ثانویه، منتفع شده و با افزایش سود مواجه خواهد شد.
وی ادامه داد: به عنوان مثال شرکت‌های فولادی در صورت کشف قیمت محصولات خود در بورس کالا با نرخ ارز بازار ثانویه، می تواند 150 تا 180 تومان سود محقق سازد اما اگر پی‌برایی منطقی سهم را 4 در نظر بگیریم، این سهم پتانسیل رشد قیمت تا 600 تومان را خواهد داشت بنابراین سایر سهم‌های گروه پتروشیمی و فولادی و معدنی که محصولات خود را در بورس کالا عرضه می کردند نیز چنین شرایطی خواهند داشت.

سهامداران منتظر تعیین تکلیف ارز در بورس

محمدحسین حسین‌زاده بحرینی رئیس کمیته پولی بانکی مجلس گفت:  شرکت‌های صادراتی در بورس بخاطر تنش‌های قیمت دلار در بازار ارز کشور امروز با رشد و البته استقبال سهامداران مواجه شدند.

وی ادامه داد: بسیاری از فعالان بازار به واسطه افزایش نرخ ارز و راه‌ندازی بازارثانویه، منتظر تعیین تکلیف ارز در این بازار مانده تا با شفاف شدن بازار ،گام در مسیر خرید و فروش محصولات پتروشیمی، فولادی و ... در بورس بگذارند.

وی تاکید کرد: قابلیت بازار سرمایه در بانک مرکزی وجود ندارد، بازار سرمایه می‌داند که چگونه بازارگردانی کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: بانک مرکزی بزرگ‌ترین غایب بازار کشور بوده چراکه طی سال‌های گذشته بانک مرکزیتنها  ارز را گرفته و در نهایت فروخته و یا طلا را تبدیل به سکه کرده و آن را هم به فروش می‌رساند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر