بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۲
صورت‌های مالی ۳ ماهه حسابرسی نشده این بانک نشان داد:

ناتوانی از ارائه تسهیلات بلند مدت و انتظار برای افزایش ذخایر مشکوک‌الوصول

نسبت مطالبات غیرجاری این بانک به کل تسهیلات 10 درصد بوده که در مدت مشابه سال گذشته، این نسبت تنها 4 درصد بوده است. این موضوع نشان دهنده احتمال افزایش نیاز به در نظر گرفتن ذخایر مطالبات مشکوک الوصول و رشد هزینه های بانک بابت این موضوع در ماه های آینده خواهد بود.
کد خبر : ۱۷۸۶۶۴
به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، بانک حکمت ایرانیان به عنوان یکی از بانک های با اندازه کوچک در سطح کشور شناخته می شود. این بانک که توسط مجموعه متعلق به ارتش جمهوری اسلامی ایران تاسیس شد در حال حاضر 132 شعبه و 1.106 نفر پرسنل را در اختیار دارد.

در ماه های گذشته خبرهای در خصوص احتمال ادغام بانک های نظامی در یک بانک دولتی وجود داشت که بانک حکمت ایرانیان نیز یکی از بانک هایی است که در زمره این بانک ها قرار می گیرد.
در ابتدا نگاهی به آیتم های اصلی صورت های مالی این بانک بر اساس اطلاعات مندرج در صورت های مالی حسابرسی نشده سه ماهه منتهی به 31 خرداد 1397 خواهیم داشت:



عمده سپرده های مدت دار دریافتی این بانک شامل سپرده های کوتاه مدت است، به گونه ای که از جمع 29.965 میلیارد ریال سپرده های مدت دار جذب شده توسط این بانک، بیش از 50 درصد آن و به مبلغ 15.309 میلیارد ریال مربوط به سپرده های سرمایه گذاری کوتاه مدت می باشد که این موضوع با توجه به سیاست و کوتاه مدت بودن این سپرده ها، نمی تواند منجر به ارائه تسهیلات بلندمدت به مشتریان و یا استفاده کامل از این سپرده ها برای ارائه تسهیلات بانکی باشد.

به همین دلیل و بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط این بانک، نسبت تسهیلات به سپرده های بانک حکمت ایرانیان، در حدود62 درصد است که نسبت ضعیفی برای ارائه تسهیلات از محل جذب سپرده ها لحاظ می شود. ترکیب سپرده های جذب شده مدت دار بانک و نرخ سود پرداختی بابت آن ها به شرح جدول زیر است:



عمکلرد اصلی بانک که مربوط به جذب سپرده و پرداخت سود به سپرده گذاران و ارائه تسهیلات و سپرده گذاری و سرمایه گذاری می باشد، در سه ماهه نخست امسال منجر به مازاد پرداختی به سپرده گذاران به مبلغ 800 میلیارد ریال شده است.

در واقع این موضوع بدین معناست که در سه ماهه اول سال جاری، بانک حکمت ایرانیان بیش از 800 میلیارد ریال اضافه پرداخت به سپرده گذاران خود نسبت به جمع درآمدهای مشاع حاصل از این منابع را داشته که با درآمدهای غیرمشاع و غیرعملیاتی ، این زیان جبران شده است.

درآمد کارمزد بانک در سه ماهه نخست امسال با بیش از 100 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل به بیش از 264 میلیارد ریال رسیده که این رشد دو برابری ناشی از شناسایی درآمد 127 میلیارد ریالی بابت ارائه خدمات اعتباری است.

نسبت کفایت سرمایه محاسبه شده بانک در حال حاضر 13 درصد است که روند نزولی نسبت به سال های گذشته دارد. این نسبت در سال 1393 بیش از 33 درصد بوده و در سال گذشته نیز 14 درصد نسبت کفایت سرمایه این بانک بوده است.

همچنین نسبت مطالبات غیرجاری بانک به کل تسهیلات 10 درصد بوده که در مدت مشابه سال گذشته، این نسبت تنها 4 درصد بوده است. این موضوع نشان دهنده احتمال افزایش نیاز به در نظر گرفتن ذخایر مطالبات مشکوک الوصول و رشد هزینه های بانک بابت این موضوع در ماه های آینده خواهد بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر