بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۲
مدیرعامل هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در گفت‌وگو با بورس‌نیوز خبر داد:

جبران کمبود خوراک زیرمجموعه‌های «فارس» / «بیدبلند» تا بهار ۹۸ در فاز اجرایی

مدیرعامل «فارس» گفت: با بهره‌برداری از طرح‌های توسعه‌ای پارس جنوبی، مشکل کمبود خوراک واحدها مرتفع خواهد شد.
کد خبر : ۱۷۸۷۳۴
به گزارش بورس‌نیوز، فاز نخست توسعه بزرگ‌ترین میدان گازی مشترک ایران و قطر در پارس جنوبی با تکمیل فازهای 13، 14، 22، 23، و 24  تا پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید.

این در حالی است که ظرفیت برداشت ایران از پارس جنوبی در سال‌های اخیر رشد مطلوبی را داشته که آمارها حای از آن بوده در اسفندماه 1396 نسبت به مردادماه سال 1392، تعداد چاه‌های در حال بهره‌برداری از سوی طرف ایران با رشد 129 درصدی، تولید روزانه گاز غنی از این میدان رشد 100 درصدی و برداشت تجمعی گاز غنی رشد 106 درصدی را تجربه کرده ضمن آنکه ظرفیت برداشت از لایه‌های نفتی از صفر به 25 هزار بشکه در روز رسیده است.

بر همین اساس تا پایان زمستان امسال، هدف‌گذاری برداشت روزانه 100 میلیون مترمکعب گاز ترش از فازهای 13، 14، 22، و 24 پارس جنوبی محقق خواهد شد.

جعفر ربیعی نایب‌رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص تأثیر تکمیل پروژه عظیم میدان گازی پارس جنوبی بر روند فعالیت «فارس» بیان کرد: با بهره‌برداری هر یک از فازهای مجتمع پارس‌جنوبی، عرضه خوراک برای شرکت‌های پتروشیمی با رشد مناسبی روبه‌رو خواهد شد ضمن آنکه در حال حاضر برخی شرکت‌های زیرمجموعه «فارس» به علت کمبود خوراک، تنها با بخشی از ظرفیت خود به تولید مشغول هستند.

وی ادامه داد: افزایش عرضه خوراک این محدودیت را مرتفع کرده و می‌توان با حجم بیشتری به تولید ادامه بنابراین هر یک از فازهای پارس جنوبی، محصول خاص خود را تولید می‌کنند؛ ولی به‌عنوان واحد پایین‌دستی پارس‌جنوبی از هرگونه توسعه‌ای در این میدان استقبال می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به طرح‌های توسعه هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس عنوان کرد : رشد سودآوری «فارس» در گرو اجرای طرح‌ها و پروژه‌هایی است که امروز در دست انجام قرار گرفته و وارد فاز عملیاتی شده و احتمالاً نخستین پروژه‌ای که به بهره‌برداری خواهد رسید، پالایشگاه گاز «بید بلند» در منطقه بهبهان خواهد بود که تا پایان فصل بهار 98 به بهره‌برداری خواهد رسید.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر