بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۲
دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تأکید کرد:

بسته ارزی کار دست ذوب‌آهن داد/ زغال‌سنگی‌ها در انتظار افزایش ۴۰ درصدی

دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران گفت: افزایش 40درصدی بهای تمام‌شده زغال‌سنگ پاسخگوی هزینه‌های تولید نیست.
کد خبر : ۱۷۸۷۸۷
به گزارش بورس‌نیوز، چندی قبل در جلسه مشترک با حضور نمایندگان وزارت صنعت معدن و تجارت، هیات مدیره انجمن زغال‌سنگ ایران و مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان ، قیمت زغال‌سنگ پس از مذاکرات طولانی با افزایش ۲۰ درصدی از ۵۱۰ هزار تومان سال گذشته به ۶۱۲ هزار تومان به ازای هر تن افزایش یافت.

این افزایش قیمت برای زغال‌سنگ خام تحویلی به کارخانه‌های زغال شویی ۲۱ درصد تعیین شد تا نرخ جدید زغال‌سنگ از تاریخ۱۳۹۷/۰۴/۰۱ اجرایی شود؛ اما ظاهراً با افزایش نرخ ارز و محصولات فولادی، شرکت‌های زغال‌سنگی مجدداً خواستار افزایش نرخ این محصول شده‌اند.
از سوی دیگر نباید فراموش کرد که شرکت ذوب‌آهن اصفهان تنها خریدار عمده زغال‌سنگ کشور است.

سعید صمدی دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت این صنعت پس از تغییر سیاست‌های ارزی دولت گفت: زغال‌سنگی‌ها طبق قراردادی که فی‌مابین شرکت‌های تولیدکننده زغال‌سنگ با شرکت ذوب‌آهن اصفهان منعقد شد، موفق به اخذ افزایش نرخ 20 درصدی شدند که از ابتدای تیرماه سال 97 اعمال‌شده است.

وی ادامه داد: اما نکته حائز اهمیت آنجاست که بهای تمام‌شده تولید این کالا از ابتدای سال جاری با توجه به سونامی تورم بخصوص در تجهیزات وارداتی و چوب تاکنون رشدی بیش از 60 درصدی داشته و افزایش قیمت 20 درصدی زغال‌سنگ، جوابگوی رشد هزینه‌های شرکت‌ها نیست.

صمدی افزود: با توجه به حساسیت و سختی کار در معدن، میانگین افزایش نرخ حقوق و دستمزد کارگران معادن زغال‌سنگ بیش از 20 درصد بوده ضمن آنکه برخی تجهیزات ضد گاز موردنیاز صنعت در چند ماه اخیر، رشد قیمت 100 درصدی را تجربه کرده‌اند.

دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران با اشاره به اینکه عدم‌تغییر نرخ زغال‌سنگ افت سودآوری این شرکت‌ها را دربر خواهد داشت، افزود: با توجه به رشد نرخ محصولات فولادی، انتظار می‌رود نرخ زغال‌سنگ هم موردبازنگری قرارگرفته و به‌صورت کاملاً رقابتی و واقعی شود؛ هنوز انجمن زغال‌سنگ ایران درخواست رسمی برای افزایش نرخ زغال‌سنگ مطرح نکرده و در انتظار ثبات بازار در بخش نرخ ارز برای واردات تجهیزات موردنیاز نشسته‌ایم اما تقاضای افزایش قیمت به هفته‌های آینده موکول شده ولی به‌احتمال‌زیاد پیشنهاد انجمن، افزایش نرخ 40 درصدی خواهد بود.

 صمدی تصریح کرد: ظرف یک سال اخیر، 3 مرحله صادرات زغال‌سنگ انجام‌ و اثبات‌شده که صادرات زغال‌سنگ امری امکان‌پذیر است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر زغال‌سنگ کک شو ایران در بازار جهانی متقاضیان خوبی پیداکرده و روند صادرات ادامه خواهد داشت؛  برنامه جدید این واحدها نیز صادرات به‌صورت ترکیب مارک‌های مختلف زغال‌سنگ بوده که با ایجاد ترکیب، مشتریان بیشتر شده و قیمت آن نیز افزایش خواهد یافت .
اشتراک گذاری :
ارسال نظر