بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۹
رئیس جمهور در یک گفت و گوی زنده تلویزیونی با مردم ایران اسلامی، ضمن تشریح برنامه های دولت در حوزه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، مواضع کشورمان را درباره تازه ترین مسایل منطقه ای و بین المللی تبیین کرد.
کد خبر : ۱۷۸۷۹۱
به گزارش بورس نیوز، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی شامگاه دوشنبه  در گفت‌وگوی تلویزیونی خود با مردم در پاسخ به پرسشی درباره ارائه پیشنهاد مذاکره بدون پیش شرط از سوی رییس‌جمهوری آمریکا، اظهار کرد: مردم ما در طول سال‌های قبل تجربه بسیار خوبی هم از مقامات آمریکایی و هم از دولتمردان ایران دارند.

وی افزود: کسانی که امروز در ایران دولت را در اختیار دارند کسانی هستند که از ابتدا شعارشان تعامل، مذاکره، گفت‌وگو و میز مذاکره بوده و با همین مبنا هم تاکنون پیش رفته‌اند و حتی با آمریکایی‌ها و سایر کشورها مذاکره کرده‌اند و در طول دو سال به صورت مداوم در مذاکرات به نتیجه‌ای رسیدند که کم و بیش آمریکا نیز  آن را اجرا می‌کرد و سایرین بیشتر به آن متعهد بودند و ایران نیز کاملا به آن تعهد داشت.

رییس‌جمهوری گفت: کسی که ادعا می‌کند و می‌گوید من تمایل به مذاکره دارم باید بداند مذاکره مبنایی دارد و اولین آن صداقت است که دو طرف باید به صداقت باور بداشته باشند، دومین مبنای مذاکره به نتیجه رسیدن مذاکره است. کسی که امروز ادعای مذاکره می‌کند کسی است که بدون مذاکره از تعهدات بین‌المللی از معاهده پاریس گرفته تا دیگر معاهدات تجاری خارج شده است.

روحانی ادامه داد: مخاطب این حرف‌ها دولت ایران نیست که بخواهد به این پیشنهاد جواب دهد. آنها نیز به ما در این مذاکره خطاب نمی‌کنند به دلیل اینکه آنها از نتیجه مذاکره خارج شدند و کسی که ادعای مذاکره می‌کند باید نشان دهد که واقعا می‌خواهد با مذاکره مساله حل شود؛ همزمان با تحریم، مذاکره چه معنایی می‌خواهد داشته باشد.

توضیح روحانی در مورد گرانی دلار


رییس جمهور درباره نوسانات اخیر ارز گفت: برخی بیماری‌های اقتصادی داریم که مربوط به این‌ دولت و دولت قبل ‌و‌ دیگر دولت ها نیست، از قبل از انقلاب بوده؛ مشکل افزایش نقدینگی وجود دارد،

وی ادامه داد: دسترسی ما به ارز مورد بحث است؛ یعنی روابط بانکی با دنیا و ... اینها دست به دست هم می‌دهد و ‌منجر به شرایط جدید می‌شود.

روحانی افزود: در ابتدای دولت یازدهم ارز ارزان می‌شد و ما تلاش داشتیم قیمت ارز را نگه داریم، ضمن اینکه در حین مذاکرات، منابع ارزی ما آزاد می‌شد

رییس جمهور درباره ریشه مشکلات ارزی گفت: مشکلات ارزی دیماه پارسال شروع شد؛ ۵ دی اعتراضاتی از شهری شروع شد، بعد سرایت کرد به شهرهای دیگر، هرچه بود، اغتشاشات مهار شد، مردم از دولت حمایت کردند، اما پیامی به خارجی‌ها داد که فهمیدند با فشار بیشتر می‌توانند تاثیر بگذارند. پس از آن در ۲۲ دیماه، ترامپ اعلام کرد از برجام به تنهایی خارج می‌شود.

وی با اشاره به این که در فروردین دیدیم التهاب بوجود آمد، با نرخ ثابت ارز تلاش شد این التهاب مهار شود، اگر همه دست به دست هم می‌دادند، التهاب کنترل می‌شد افزود: اما برخی سو‌استفاده کردند. این‌همزمان شد با اردیبهشت و خروج امریکا از برجام. اما دیدیم شرایط جدیدی پیدا کرده‌ایم.

رییس جمهور ادامه داد: به فکر بسته پیشنهادی جدیدی افتادیم، میخواستم در خرداد و بعد از ماه رمضان این بسته را اجرا کنیم، اما ضمن اینکه جام جهانی ‌حال و هوای  فوتبال بود تا رسیدیم به بسته جدید.

در نرخ ارز بازار ثانویه دخالت نمی کنیم

 روحانی درباره نحوه تعیین نرخ ارز در بازار گفت: عرضه و تقاضا قیمت را مشخص می کند. در نرخ ارز بازار ثانویه دخالت نمی کنیم. قیمت ارز متعادل خواهد شد.

رییس جمهور با اشاره به این که از فردا بازار ارز ثانویه تشکیل می‌شود ادامه داد: ما به قیمت گذاری ورود نمی‌کنیم، با عرضه و‌ تقاضا قیمت مشخص می‌شود.

داشتن ارز دیگر قاچاق نیست

وی گفت: صرافی‌ها از فردا باز می‌شوند، اسکناس در صرافی‌ها خواهد بود و ارز ممنوع نیست و مردم‌ می‌توانند ارزشان را به هر مقدار می‌توانند برای سپرده ارزی ببرند در بانک و همان ارز را با سود پس بگیرند.

منطقه ما به سمت امن تر شدن است

در سوریه ماه های اینده وضعیت ان بهتر خواهد شد. در یمن هم عربستان و امارات به این نتیجه می رسند که باید به روش سیاسی مشکلاتشان را حل کنند

ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران همواره به دنبال صلح بودیم. ایران هیچوقت اغازکننده جنگ نبوده و اراده ما بر صلح و دوستی است. اگر با یکی دو تا همسایه روابط خوبی نیست ما اماده ایم که روابط خود را بهبود دهیم.

تشکر رییس جمهور از مردم

تا مردم ما در صحنه هستند و تا نیروهای مسلح ما هستند، خطر جنگی وجود ندارد. من باید از مردم تشکر کنم، امسال فشارهای شدید و ناملایمات زیادی داشتند.

مردم با ما در تماسند، در فضای مجازی هم وقت می‌گذارم و نظرات مردم را میبینم.  مردم با فشار شدیدی مواجه بودند؛ مشکل آب داشتیم، مشکل برق داشتیم، مشکلات زیست محیطی داشتیم، مشکلات ارز پیش آمد، اما مردم ما مردم صبور و ‌نجیبی هستند

این همه تبلیغ می‌کنند مردم بیرون بیایند، اما مردم توجه نمی‌کنند. از نظر امنیت ملی احساس خطر نمی‌کنم، با دنیا روابط بهتری می‌بینم، آینده منطقه را توام را ثبات و صلح بیشتر میبینم. مبنای ما گفتگو است و این روند را ادامه می‌دهیم

مردم نگرانی نداشته باشند؛ دولت ایران دنبال تنش و ناآرامی نیست، اما اجازه نمیدهیم حقوق ما زیر پا گداشته شود.

 همه نظرسنجی ها نشان میدهد اسلامیت مورد توجه مردم است

باید باورمان شود که این کشور مال مردم است، مردم ما بدانند پای صندوق آرا آزاد هستند، دموکراسی را تعمیق ببخشیم، مشکلی نخواهیم داشت.

ما هرمقدار تکیه کنیم به مردم و به مردم خدمت کنیم و در عمل نشان دهیم خادم مردم هستیم، هیچ نگرانی از نظام نخواهیم داشت

حرف‌های کودکانه‌ایست که نظام تهدید می‌شود و‌ نشسته‌اند در امریکا و‌ با گروهک تروریست دست می‌دهند و فکر می‌کنند نظام مستحکم نیست.

یارانه نیازمندان را باز هم افزایش خواهیم داد

هم باید اقشار کم در آمد به آن ها کمک شود ، هم باید بازار ارز متعادل شود که دولت تمام تلاشش را انجام داده و خواهد داد

امیدواریم مردم در هفته آینده شاهد بازار متعادلی باشند و هم میتوانیم روابط سیاسی خود با دنیا را داشته باشیم.

از لحاظ سیاسی این حادثه بسیار مهم است که هنگام تحریم آمریکا علیه ما، اروپایی بیان میکند هرکس ایران را تحریم کند ما او را تحریم خواهیم کرد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر