بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹
کارشناس بازار سرمایه گفت: بسته ارزی جدید دولت تبعاتی هم به دنبال خواهد داشت که نباید نادیده گرفت.
کد خبر : ۱۷۸۷۹۶
به گزارش بورس نیوز، بسته جدید ارزی دولت جوانه های امید را در دل برخی صنایع شکوفا کرد و جذابیت بازار سرمایه را در پی داشت. اما این سیاست نیز همچون هر اتفاق دیگری هم مزایا و هم معایبی خواهد داشت.

علی تیموری شندی مدیرعامل شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان در گفت و گو با بورس نیوز در خصوص تاثیر بسته ارزی جدید دولت بر بازار سرمایه بیان کرد: مهمترین دستاورد بسته ارزی جدید دولت، ایجاد شفافیت، تخصیص بهینه منابع ارزی در کشور و حذف رانت خواهد بود. با توجه به آنکه تعیین نرخ تکلیفی ارز از سودآوری برخی شرکت ها و صنایع کاسته بود، با تغییر سیاست های ارزی می توان به رشد سودآوری شرکت هایی که تا کنون محصول خود را بر مبنای ارز رسمی به فروش می رساندند، خوشبین بود. در کل، تاثیر تصمیمات ارزی جدید دولت بر بازار سرمایه مثبت بوده و موجب رشد سودآوری شرکت ها خواهد شد؛ اما ممکن است هیجان بازار مانع از لحاظ کردن برخی هزینه ها که به سبب این بسته به صنایع تحمیل خواهد شد، گردد.

وی در ادامه افزود: صنایع پتروشیمی و فلزات اساسی که ناچار به عرضه ارز حاصل از صادرات خود در سامانه نیما بودند، بیشترین بهره را از بسته ارزی خواهند برد؛ ولی هنوز پاره ای موارد همچون نرخ خوراک پتروشیمی ها یا نحوه قیمت گذاری محصولات در بورس کالا شفاف سازی نشده و باید منتظر ماند تا همه تصمیمات شفاف شود تا بررسی همه جانبه عملکرد شرکت ها امکانپذیر شود. البته حتی در صورت تغییر نرخ خوراک پتروشیمی ها، باز هم صنعت پتروشیمی از این بسته منتفع خواهد شد.

مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان در خاتمه تصریح کرد: بسته ارزی جدید دولت، تبعاتی هم به همراه خواهد داشت. با تقویت بازار ثانویه و فروش برخی کالاها با نرخ ارز بازار ثانویه، شاهد موجی از تورم در بعضی بازارهای کالایی خواهیم بود و با توجه به محدودیت قدرت خرید مردم، تقاضای برخی محصولات و کالاهای غیر اساسی، کمتر خواهد شد. بنابراین شرکت هایی که تا کنون با تمام ظرفیت فعال بوده و مواد اولیه وارداتی مصرف می کرده اند، از این بسته آسیب خواهند دید. قطعا فعالان بازار باید به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند. صنعت خودرو یکی از صنایعی است که از بسته ارزی جدید دولت لطمه خواهد دید.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر