بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۳
کارشناس حوزه نفت، گفت: اجرای برنامه‌های ضد تحریمی راهکار چندان آسان نیست و اقتصاد کشور را متحمل هزینه‌های سنگین دور زدن تحریم‌ها می‌کند.
کد خبر : ۱۷۸۸۱۴
به گزارش بورس‌نیوز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز ۸ مه (۱۸ اردیبهشت) به یکی از مهم‌ترین وعده‌های انتخاباتی خود یعنی خروج این کشور از توافق هسته‌ای غرب با ایران عمل کرد و تحریم‌های آمریکا علیه ایران را که به‌واسطه دستیابی به توافق هسته‌ای تعلیق ‌شده بودند، بازگرداند که بخش اول دور جدید این تحریم‌ها که مربوط به  معاملات نفتی و بانکی با ایران است باهدف افزایش فشار بر ایران برای کاهش درآمد نفت خام این کشور و رساندن آن به صفر در ماه جاری اجرا می‌شود.

محمدعلی صادقی کارشناس حوزه نفتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار بورس‌نیوز درباره روش‌های مقابله با تحریمهای جدید نفتی ایران،گفت: به‌طور حتم وزارت نفت برنامه‌هایی بر اساس تجربیات سال‌های نه‌چندان دور دوران تحریمها اعمال خواهد کرد و در همین راستا نیز اتاق فکری با مدیران سابق امور بینالملل این وزارتخانه برای هماهنگی و اتخاذ تصمیمات جدی در این زمینه ایجاد کرده‌اند.

وی در پاسخ به اینکه آیا اعمال این تحریم‌ها به صنعت نفت کشور آسیبی می‌زند، افزود: تا قبل از نخستین تحریمی که در سال 1997 توسط آمریکا اعمال شود، ایران در حدود 850 هزار بشکه نفت خام به غرب صادر می‌کرد که از این مقدار 820 هزار بشکه آن به اروپا تعلق داشت و بدین واسطه بود که توتال برای اولین بار وارد بازار شد.

وی با اشاره به اینکه رفع مشکلات پس از تحریم بستگی به توانایی‌های مدیران شرکت نفت دارد، افزود: فروش، درآمد و انتقال پول نفت نیاز به مدیریت صحیح دارد؛ مدیران اجرایی فعلی فارغ از تجربه و تخصص، شناختی از تاریخ صنعت نفت نداشته و لذا باید آن‌ها را برای برون‌رفت ایران از وضعیت بحران حمایت کرد.

وی با اشاره به اینکه دیپلمات‌های دیگر کشورها همچنان به مذاکره درباره معافیت‌های محدود برای واردکنندگان نفت از ایران ادامه می‌دهند،گفت: این معافیتها مربوط به حمل‌و‌تحویل نفت خام ایران در آب‌های آزاد یا اخذ تخفیف به دلیل افزایش ریسک خرید است.

صادقی افزود: دولت ایران در قبال محدودیت‌های مالی اعمال‌شده علیه خود می‌تواند پادزهرهای فراوانی را به‌منظور مبارزه با تحریم‌ها در دستور کار قرار دهد تا دولت آمریکا و مؤسسات مالی نتوانند با رصد این فعالیت‌ها، تحریم‌های به‌مراتب سنگین‌تری را در مقابل نقل‌وانتقالات مالی ایران در نظر بگیرند اما اجرای برنامه‌های ضد تحریمی نیز چندان آسان نبوده و دارای هزینه سنگینی برای کشورمان است؛ به‌طور مثال، برای انتقال نفت خام شاید از بابت استخراج تا صادرات مشکلی وجود نداشته باشد اما درآمدهای نفتی از خریدار تماماً سود واریزی به خزانه کشور نیست و ایران باید مقداری از این درآمدها را صرف هزینه صادرات و پوشش ریسک صادراتی کند.

وی درباره راهکارهای مقابله با این تحریمها نیز تصریح کرد: شرکت‌های نفتی برای بازگشت دوباره غول‌های جهانی در عرصه این صنعت مانند توتال تلاش کنند اما نباید این اقدام منجر به حضور رانت‌خوارها، عوامل نفوذی و ذینفع شود.

وی با اشاره به اینکه چه تضمینی برای ورود مجدد توتال به ایران وجود دارد زمانی که آن‌ها قبل از تحریم‌ها ایران را ترک می‌کنند، گفت: یکی از ضعف‌های نظام قراردادهای سنگین ایران عدم دریافت امتیاز از شرکت‌های بزرگی مانند توتال و غیره بوده که ترک بازار را برای آن‌ها ساده می‌کند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر