بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۵
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

سایه تحریم‌ها در جاده مخصوص/ ابهام در سرمایه‌گذاری منفی‌های گروه پتروشیمی

کارشناس بازارسرمایه گفت: رشد گروه خودرویی پایدار نخواهد بود ضمن آنکه تحریم‌ها و هزینه‌های مالی سنگین گریبان گیر این صنعت خواهد شد.
کد خبر : ۱۷۸۸۳۳

به گزارش بورس‌نیوز، گرچه گروه شیمیایی در معاملات واپسین روز هفته بورس، صدرنشین شد و در این گروه 168 میلیون سهم به ارزش یک هزار و 355 میلیارد ریال دادوستد شد؛ اما تغییر مسیر نقدینگی به سمت گروه خودرویی و ساختمانی در دو روز معاملاتی پایان هفته مشهود بود.

مهدی طحانی مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: بررسی روند دو ماه اخیر حاکی از آن بوده که در روزهای استراحت گروه پتروشیمی و فلزات اساسی و معدنی، سهم گروه‌های خودرویی و ساختمانی و غیره مورد اقبال بازار قرارگرفته و با رشد همراه می‌شود.

وی ادامه داد: علت این رشد عمدتاً ناشی از افت قیمت سهم این گروه‌ها و نیز افزایش ارزش جایگزینی شرکت‌ها به سبب افزایش نرخ ارز، ارزیابی می‌شود اما نباید فراموش کرد با توجه به اینکه هزینه‌های مالی سنگین و همچنین تحریم‌ها، سودآوری صنعت خودروسازی را تهدید می‌کند.

وی افزود: بنابراین نمی‌توان نسبت به رشد سودآوری این گروه خوش‌بین بود البته سهم این گروه رشد حداکثر 10 تا 15 درصدی داشته و روند مثبت، پایدار نخواهد بود.

کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: تصمیم ارزی جدید دولت، اتفاقی بود که واکنش مثبت بازار را در پی داشت و بسیاری منتظرند تا شاید افزایش نرخ ارز موجب تسری تورم به سایر بازارها شود.

طحانی اظهار کرد: اقبال صنایع صادرات محور به علت همین تصمیمات ارزی جدید بود؛ ولی نمی‌توان با قاطعیت گفت منفی‌های گروه پتروشیمی و فلزات اساسی، فرصتی برای خرید است؛ چراکه هنوز تأثیر تحریم‌ها، نرخ محصولات در بورس کالا، نرخ خوراک و... در هاله‌ای از ابهام است.

وی اضافه کرد: در صورت شدت گرفتن جنگ تجاری بین چین و آمریکا و ریزش قیمت‌های جهانی کالاها، سودآوری این صنایع تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. بااین‌حال، تجربه نشان داده این صنایع از ساختار مالی مستحکم‌تری برخوردار بوده و در برابر مشکلاتی همچون تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز، بهتر عمل می‌کنند.

وی افزود: شاید به دلیل همین دغدغه‌ها باشد که با رونمایی از بسته ارزی جدید، سهم صنایع صادرات محور با صف خرید سنگین همراه می‌شود و به فاصله یک روز بعد، روند تغییر کرده و نقدینگی به سمت سایر سهم‌ها حرکت می‌کند. واقعیت آن است که ریسک‌هایی وجود دارد و هنوز نمی‌توان گفت جریان نقدینگی وارد بازار سرمایه شده و بخشی از رشد اخیر به سبب دریافت اعتبارات از کارگزاری‌ها ایجادشده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر