بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۸
با توجه به استیضاح وزیر کار، عرضه 16درصدی تاپیکو طی روزهای آینده با ابهام مواجه شده و این درحالی است که یکی از خریداران این بلوک 16درصدی انصراف داده اما کماکان دیگر مشتری وزارتخانه‌ای آن پای عرضه نشسته است.
کد خبر : ۱۷۸۹۱۴

در حالی که مدیرعامل شستا چندی پیش در گفت‌وگو با بورس‌نیوز اعلام کرده بود که فرآیند ادغام دو هلدینگ پتروشیمی بزرگ کشور « تاپیکو » و «خلیج فارس» آغاز می‌شود اما این ظن به وجود آمده با استیضاح ربیعی وزیر کار، این فرآیند با تاخیر یا شاید کنسل شود.

براساس زمانبندی صورت گرفته با واگذاری ۱۶ درصد از سهام تاپیکو در بورس در ۲۴ مرداد این رویداد مهم صنعت پتروشیمی اتفاق خواهد افتاد.

از سوی دیگر سهامداران در انتظار آن هستند که ستاره خلیج فارس وارد گود این ادغام شوند زیرا افزایش تولید به حجم 30 میلیون لیتر بنزین طی روز، امید آنها برای افزایش سرمایه را زنده نگاه داشته است.

مدیرعامل پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس گفت طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، تا یک ماه آینده، ظرفیت تولید بنزین پالایشگاه ستاره به روزانه ۳۰ میلیون لیتر می‌رسد.

بلوک 16 درصدی تاپیکو توسط سازمان تامین اجتماعی یکجا و نقد با نرخ 2600 ریال در تاریخ 24 مردادماه عرضه می شود .

شنیده می‌شود دو خریدار برای این بلوک وجود دارد؛ هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس و وزارت بهداشت.

شاید در وهله نخست شنیدن اسم وزارت بهداشت کمی تعجب برانگیز باشد اما نباید فراموش کرد که وزارت بهداشت سهامدار عمده پالایش نفت اصفهان نیز بوده و اینبار برای خرید سهام تاپیکو دست به کار شده است.

ظاهرا معامله این بلوک در سطح وزیران در دست بررسی بوده و باید دید آیا این بلوک نصیب «فارس» شده و فرآیند ادغام دو غول بورسی آغاز شده و یا اینکه پای اطبا به تاپیکو باز خواهد شد؟

جعفر ربیعی نایب رییس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: «فارس» خریدار بلوک 16 درصدی تاپیکو نبوده و برنامه‌ای برای این کار نداریم!

به گزارش بورس نیوز، ۷۵ درصد از سبد سرمایه‌گذاری‌های این غول در سهم شرکت‌های بورسی ازجمله «مارون»، «جم»، و «شفن» سرمایه‌گذاری شده و مابقی در خارج از بازار سرمایه، سرمایه‌گذاری شده است. مهم‌ترین سرمایه‌گذاری غیر بورس «تاپیکو»، شرکت پالایش نفت ستاره خلیج فارس است. ضمن اینکه «تاپیکو» سهامدار 17 درصد از پتروشیمی برزویه (نوری) نیز هست که قرار است روانه میز عرضه های اولیه شود. ارزش بازار تاپیکو در حال حاضر بیش از 146 هزار میلیارد ریال است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر