بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۷
دبیرکل اتاق صنعت، معدن و تجارت گفت: آنچه در طول سه ماهه گذشته در بورس کالا، پتروشیمی، صنایع مس وفولاد اتفاق افتاده تبانی است زیرا قیمت کالاها 4 برابر قیمت خرید از دلالان تهیه می‌شود و همین مسئله باعث شده تا بورس کالا محل تبانی برخی افراد برای افزایش قیمت‌ها شود.
کد خبر : ۱۷۸۹۱۵
به گزارش بورس نیوز، محمدرضا مرتضوی دبیرکل اتاق صنعت و معدن با اشاره به نقش بی بدیل صنایع کوچک و متوسط در اقتصادهای بزرگ دنیا ثابت شده است،گفت: بخش زیادی از زیرساخت های تولید و اشتغال در صنایع کوچک و متوسط هستند ولی در هرکشوری براساس مدل اقتصاد تعاریف مختلفی از صنایع کوچک و متوسط وجود دارد.

وی ادامه داد: ممکن است در ایران صنایعی که برای زیر 100 نفر اشتغال ایجاد می کنند کوچک تلقی شوند اما در آلمان این عدد زیر 500 نفرباشد.

مرتضوی خاطرنشان کرد: بیش از 90 درصد کسب و کارها در اقتصاد کشور از صنایع کوچک هستند زیرا اقتصاد ایران ظرفیت واحدهای بزرگ اقتصادی را ندارد.

دبیرکل اتاق صنعت و معدن خاطرنشان کرد: 20 سال است که حاکمیت و دولت اعلام می کنند که حدومرزی برای بزرگ شدن واحدهای کوچک ومتوسط قائل نمی شوند اما صنعتگران ترجیح می دهند که در سطح متوسط به کار خود ادامه دهند زیرا درصورت توسعه واحد اقتصادی بجای حمایت موجی از مشکلات دامن آن ها را می گیرد.

وی با اشاره به اینکه حال واحدهای کوچک و متوسط خوب نیست، گفت: ما فکر نمی کردیم دولتمردانی که 40 سال کار اجرایی انجام دادند در مواجهه با موج کوچکی از تحریم ها دستپاچه شوند و ناآرامی ایجاد کنند.

مرتضوی خاطرنشان کرد: در چندماه اخیر بخشنامه ها و دستورالعمل هایی در مورد موضوع تامین ارزی ابلاغ شده که همه آن ها متناقض با یکدیگرهستند و یک بلاتکلیفی را در اقتصاد ایجاد کرده اند.

وی با اشاره به اینکه ریش سفیدان اقتصاد شرایطی همچون جنگ تحمیلی و...را به دلیل اتحادو یکپارچه بودن ملت با موفقیت پشت سر گذاشته اند، گفت: اما متاسفانه در این روزها که نیاز به آرامش داریم ریش سفیدان اقتصاد نا آرامی ایجاد می کنند.

مرتضوی خاطرنشان کرد: در چندروز اخیر دستورالعملی به گمرکات کشورابلاغ شده که براساس آن ترخیص کالاهای تولیدی و صنعتی تا زمانی که تولید کنندگان آن ها مابه التفاوت ارز 4200 تا 8000 تومان راد ر سازمان حمایت پرداخت نکنند،ممنوع است.

وی ادامه داد: تولیدکنندگان بخاطر حرف دولت تمام سرمایه خودرا برای خرید اجناس مورد نیاز خود به مدت یکسال در نظر گرفتند اما این اجناس در گمرک متوقف شده است.

مرتضوی با طرح این سوال که با نصف شدن میزان سرمایه های  صنعتگران آیا میزان تولید آن ها هم می تواند کاهش یابد،گفت: باید 50 درصد نقدینگی به بخش تولید تزریق شود و دولت،حاکمیت و بانک مرکزی حق ندارند با سرنوشت اقتصاد و صنعت کشور بازی کنند.

دبیرکل اتاق صنعت و معدن خاطرنشان کرد: خواسته اصلی صنعتگران و تولیدکنندگان کشوراین است که بدهی های بانکی آن ها به مدت 6 ماه فریز شوند و مالیات برارزش افزوده نیز پرداخت نکنند.

وی با اشاره به اینکه زور در سیاست است و سیاست نیاز به رای دارد،گفت: کشاورزان و کسبه رای می دهند ما صنعتگران هم حق رای داریم و در انتخابات آینده به کسانی اعتماد خواهیم کرد که قدر کارگران صنعتی را بدانند.

مرتضوی افزود: بیمه تامین اجتماعی کارگران از دیگر خواسته  های صنعتگران است.

مرتضوی افزود: شستا هم حیاط خلوتی است برای سپری کردن دوران پس از بازنشستگی مدیران تامین اجتماعی که حمایتی از کارگران نمی کند.

وی با بیان اینکه آنچه در طول سه ماهه گذشته در بورس کالا، پتروشیمی،صنایع مس وفولاد اتفاق افتاده تبانی است،گفت: آقایان قیمت کالاهای خودرا 4 برابر قیمت خریداز دلالان تهیه می کنند و بورس کالا نیز محل تبانی عده ای برای افزایش قیمت محسوب می شود و تنها چیزی که در این بازار وجود ندارد شفافیت است.

مرتضوی خاطرنشان کرد: 4ماه پیش پروپیلن را 5000 تومان می فروختند اما در این مدت این ماده را به قیمت های دلخواه خود فروختند که این یک تخلف بزگ محسوب می شود.

وی با بیان اینکه ما قصد نداریم منافع ملی را بابت پول از دست دهیم،گفت: مشکل اصلی اقتصاد کشور ناهماهنگی داخلی است نه عوامل خارجی.

مرتضوی درپایان خطاب به دولتمردان، گفت: واحدهای صنعتی و تولیدی هنوز مشغول به کار هستند اما کسانی که باید به ما آرامش بدهند با ترس روبه رو شده اند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر