بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۲
ماه‌ها است اقتصاد، ثبات ندارد و هر روز شاهد افزایش نرخ کالاهای مختلف هستیم و گرچه با اصلاح سیاست های ارزی دولت، نرخ ارز در بازار ثانویه تقریبا به ثبات رسیده؛ اما این نرخ داد تولیدکنندگانی که نیاز به واردات مواد اولیه دارند را درآورده و صنایع تولیدی خواستار افزایش نرخ محصول خود هستند.
کد خبر : ۱۷۸۹۸۱
مرتضی افقه اقتصاددان در گفت و گو با بورس نیوز، در خصوص تاثیر تقویت بازار ثانویه بر آرامش بازار ارز بیان کرد: شوک های اقتصادی اخیر و تلاطم بازار ارز ریشه در اثر روانی خروج آمریکا از برجام و تشدید تحریم ها داشته و آنچه امروز اتفاق افتاده به سبب نگرانی مردم بابت آینده است.

وی ادامه داد: در چند دهه گذشته، در سیاست گذاری داخلی هم تدبیر کافی برای کاهش وابستگی در فروش نفت اندیشیده نشده و به نظر می‌رسد سیاست ارزی جدید، تورم در پی داشته و مادامی که درگیر تنش در روابط سیاسی با امریکا و آثار منفی تحریم ها باشیم، مشکلات مرتفع نخواهد شد.

وی افزود: سیاست های داخلی تا حدی می تواند در ایجاد آرامش در بازارها موثر باشد، دولت باید شرایط کنونی را شرایط جنگی تلقی کرده و سیاست ها و استراتژی های اقتصادی خاص زمان جنگ را در پیش گیرد.

افقه تاکید کرد: با تشدید تحریم ها، مردم به منظور حفظ ارزش دارایی های شان ، دارایی های ریالی خود را به ارز و طلا و... تبدیل می کنند و گروهی از صاحبان سرمایه هم سعی در خروج سرمایه های ارزی از کشور خواهند کرد؛ اگرچه بسیاری طرفدار اقتصاد رقابتی و آزادسازی قیمت ها هستند؛ اما من موافق این سیاست در اوضاع فعلی نیستم و معتقدم دولت برای کنترل بازارها و به حداقل رساندن آسیب ها می بایست نرخ ارز و  جریان خروج ارز را کنترل کند. در غیر این صورت، افزایش نرخ ارز تورم در پی داشته و تورم، به التهاب بیشتر بازار ارز دامن زده و در زنجیره ای افزایشی گرفتار خواهیم شد.

این کارشناس اقتصادی گفت:  چنانچه تغییری در روابط ما با دیگر کشورها صورت نگیرد یا تضمینی برای فروش نفت ایجاد نشود، روند صعودی قیمت ارز و سکه تداوم خواهد داشت.

افقه در رابطه با پیش بینی وضعیت بازار سرمایه عنوان کرد: به رشد بازار سرمایه خوشبین نیستم اما مادامی که روند تولید داخلی دچار مشکل بوده و چشم انداز مثبتی نسبت به آینده وجود نداشته باشد، نقدینگی، بازار ارز و طلا را به تولید و سرمایه گذاری در سهام صنایع تولیدی ترجیح خواهد داد.

وی با اشاره به وضعیت نگران کننده اقشار متوسط و ضعیف جامعه به دلیل تورم گفت: با توجه به اینکه اتفاقی رخ نداده که مشکلات ریشه کن شده و وضعیت بهبود یابد، برای ممانعت از تشدید فشار ناشی از تورم  بر مردم، دولت باید ارز با نرخ کنترل شده به کالاهای اساسی و نیز بخش تولید تخصیص دهد و همچنین تمامی دستگاه ها و ارگان های قضایی و دولتی برای نظارت بر روند تخصیص ارز و جلوگیری از سوءاستفاده به مدد دولت بیایند.

وی افزود: باید پذیرفت که یا باید نرخ ارز را آزاد کرد تا رانت ایجاد نشود، که در این صورت قطعا انبوه مردم از تورم ایجاد شده لطمه خواهند دید؛ و یا اینکه تورم را با روش های کنترلی مهار کرد و سواستفاده کنندگان را مجازات کرد.

این مدرس اقتصاد در خاتمه تصریح کرد: به علت افت ارزش پول ملی، در شهرهای مرزی شاهد ورود افراد از کشورهای همسایه و خرید کالا با ارز هستیم؛ این موضوع مردم را به ویژه در مناطق مرزی در تنگنا قرار داده است. باید آستانه تحمل مردم را در نظر گرفت و مرزها را کنترل کرد. قطعا تشدید کنترل و نظارت بر مرزها هزینه بر خواهد بود؛ اما برای حمایت از مردم و کاهش صدمات ناشی از تورم این اقدام ضروری است.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
کوروش
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵
این چه شوری است که در دور قمر میبینم ...