بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵
کارشناس بازارسرمایه گفت: تداوم ارزان‌فروشی در بازار باعث ایجاد رانت ارزی شده و بسیاری از سودجویان این محصولات را خریداری کرده و به‌ ترکیه و عراق قاچاق می‌کنند که تولیدکننده‌ و مصرف‌کننده داخلی از این عملکرد متضرر می‌شوند.
کد خبر : ۱۷۸۹۸۶
بهراد ابراهیمی مدیر معاملات کارگزاری آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس‌‌نیوز، اظهار کرد: عرضه ارز محصولات بورسی در سامانه‌های «نیما» و «سنا» جزو چالش‌های روزمره بازارسرمایه نبوده زیرا عرضه شرکت‌های فولادی و پتروشیمی حاضر در بورس‌کالا امروز در گرو بخشنامه وزارت صمت شده که تاکنون تصمیم‌گیری نسبت به نرخ ارز نکرده است.

وی ادامه داد: کماکان مبنای نرخ‌گذاری محصولات پتروشیمی و فولادی دلار 4200 تومانی بوده و از سوی دیگر محدودیت نوسان برای رقابت‌پذیری شرکت‌ها باز نیست و این عامل باعث شده فروش محصولات شرکت‌ها در بازار داخل صرفه اقتصادی نداشته باشد.

کارشناس بازارسرمایه تاکید کرد: عدم مقرون‌به‌صرفه بودن فروش محصولات پتروشیمی و فولادی در بازار، مسبب آن شده که شرکت‌ها این محصولات را در لیست کالاهای صادراتی قرار دهند.

ابراهیمی با انتقاد از تداوم قیمت 4200 تومانی و رشد رانت در بازار، افزود: تداوم ارزان‌فروشی در بازار باعث ایجاد رانت ارزی شده و بسیاری از سودجویان این محصولات را خریداری کرده و به‌ ترکیه و عراق قاچاق می‌کنند ؛ بنابراین این روند نیازمند اصلاح بوده و شرکت‌های عرضه‌کننده در بورس کالا باید شاهد نرخ‌گذاری بر مبنای دلار 8000 تومانی بازار ثانویه باشند.

 مدیر معاملات کارگزاری آگاه درباره تاثیر تحریم‌ها بر آینده بازارسرمایه اشاره داشت و گفت: یکی از عوامل تاثیرگذار تحریم‌ها بر بازار کشور، اهداف صادراتی شرکت‌های صادرات‌محور بوده که با کدام شرایط و مزایا وارد گود معامله شوند ؛ تحریم‌ها در دو شکل متفاوتی می‌تواند به اقتصاد ایران آسیب برساند که یک قسمت بخش عدم توانایی فروش شرکت‌ها و دیگری عدم توانایی حمل و نقل محصولات فروخته شده است.

وی افزود: یکی از مشکلات صادراتی می‌تواند بحث اعمال تحریم‌های شرکت کشتیرانی بین‌المللی ایران باشد، زیرا این امر می‌تواند در روند تخلیه و بارگیری کالاهای صادراتی و وارداتی تاثیرگذار باشد ولذا این بحث همچنان لاینحل باقی مانده و باید عملیات جایگزینی برای آن درنظر گرفته شود زیرا در دوره گذشته تحریم‌ها عملا عدم ارسال محصولات پتروشیمی باعث سقوط ارزش سهام آنها در بازار شد.

ابراهیمی درباره تاثیر FATF روی سهولت داد و ستد محصولات شرکت های بورسی گفت: این مسئله شاید به صورت مستقیم بر صنایع بورسی تاثیرگذار نباشد ولی تاثیرگذاری آن بر سیستم بانکی می‌تواند تاثیرگذار باشد زیرا شرط پیوستن ایران به سیستم بانکی و تجارت جهانی، قبول این لایحه بوده و زمانی که این موضوع رعایت نشود، نمی توان به ساختار بین المللی تجارت وصل شود .
اشتراک گذاری :
ارسال نظر