بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۷
در روزهای گذشته گروه خودرویی جو منفی را سپری کرده اما این گروه به خاطر برخی ابهامات همچنان رشد مقطعی و پرنوسانی را سپری می کند.
کد خبر : ۱۷۸۹۸۷
به گزارش بورس نیوز، شاخص گروه خودروسازان و ساخت قطعات در جریان داد و ستدهای روز گذشته با کاهش ۸۹ واحدی به ارتفاع ۱۵ هزار و ۱۷۳ واحد رسید به طوری که عمده نمادهای این گروه متعادل و منفی بود در حالی که روز قبل از آن، این گروه آغازی متعادل و مثبت را پشت سر گذاشت که با گذر زمان، شاهد بهبود داد و ستدها بودیم اما نهایتا گروه به وضعیت منفی بازگشت و شاخص کل با عقبگرد 126 واحدی به ارتفاع 15 هزار و 261 واحد رسید.

کیوان شیخی مدیرعامل  مجامع سرمایه گذاری ملی با اشاره به عوامل موثر در ایجاد جو نوسانی بازار سهام خودرویی  گفت: شرکت‌های خودرویی جزء شرکتهای بورسی هستند که روابط بین الملل بر وضعیت این شرکتها در بازار بورس بسیار تاثیر گذار بوده چنانچه طی دو سال گذشته موفقیت های دولت در جریان برخی همکاری ها و قراردادهای خودرویی موجب رشد تولید و کاهش بهای تمام شده گروه خودرویی شد.

شیخی با اشاره به ضررهای وارد شده به شرکت‌های خودروسازی توضیح داد: با خروج آمریکا از برجام، شرکت‌های اروپایی که در ظاهر حامی برجام بودند از همراهی با ایران پا پس کشیدند و این جریان در ارسال و تامین برخی از قطعات اصلی و واردات برخی از تجهیزات برای تولید خودروهای مونتاژی مشکلاتی را برای خودروسازان ایجاد کرد چنانچه هم اکنون شرکتهای خودروساز با شرایط بسیار سختی در تولید مواجه شده و در تحویل بسیاری از خودروها با تاخیر روبرو شدند.

مدیر عامل شرکت ها و مجامع سرمایه گذاری ملی با اشاره به مشتریانی که خرید اعتباری از شرکت های خودرویی داشته و اقدام به پیش خرید کرده اند تصریح کرد: این افراد با تاخیر چندین ماه در تحویل خودروها مواجه شدند که نشان از مشکل اساسی در گروه خودرویی است و می تواند در هزینه مالی شرکتهای خودرویی بورسی تاثیر گذار باشد چرا که عدم تحویل به موقع خودرو مازاد 16 درصد نرخ سود مشارکت پیش فروش، 12 درصد نرخ سود دیرکرد تحویل خودرو را که مجموعا 30 درصد هزینه و بار مالی را به شرکتها تحمیل می کند ناشی از تحریم ها است که گریبان گیر گروه خودرو و ساخت قطعات شده است.
شیخی با بیان اینکه سال های آینده برای خودروسازان بدتر از سال های قبل خواهد بود توضیح داد:با ادامه این روال گروه خودرو و ساخت قطعات با تعدیلات بسیار منفی روبرو می شود و تاثییرات بسیار منفی بر پیکره اشتغال و بدنه وزرات صنعت و معدن وارد کند.

وی افزود: در چنین شرایطی به جای پرداختن به بحث تولید و اقدامات تحویل فوری خودرو به مشتریان بیشتر انرژی شرکتها در جهت محدودیت عرضه و ایجاد سفته در بازار صرف می شود.
شیخی ادامه جریان را موجب روند منفی قیمت در بازار سهام خودرویی دانست و تاکید کرد: تداوم این مسئله سهام گروه خودرویی را منفی می کند طوری که طی 3 ماه گذشته 20 درصد و نسبت به یک سال گذشته سهام خودرویی ها 40 درصد افت قیمت داشته است که ناشی از عدم شفافیت، سفته بازی و نوسان گیری از مشتریان است.

وی همچنین بر لزوم شفافیت در برخورد با مشتریان در گروه خودرویی تاکید کرد و گفت : امروز عدم شفافیت یکی از بدترین مسائل در گروه خودرویی است که موجب تاخیر در تحویل به موقع، افزایش نرخ و تشنگی در بازار خودرو شده است که به نظر می رسد ناشی از مشکل تولید است و باید این مساله برای مشتریان توضیح داده شود.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه در ادامه شفافیت و صداقت را مهمترین راهکار برای رشد مثبت سهام گروه خودرویی ها اعلام کرد و افزود : راهکار واقعی رشد بازار سهام گروه خودرو صداقت با مشتریان است که می تواند شرایط مثبتی را برای سهام این گروه به همراه آورد.

شیخی همچنین با اشاره به آینده سهام خودرویی در بازار بورس، گفت: آینده چندان روشنی پیش روی سهام شرکتهای خودرویی نیست، هنگامی که به دلیل تاخیر در تحویل و عدم اظهار نظر حرفه ای مدیران ،مشتریان به شرکتهای خودرویی بی اعتماد شوند و این مساله در فروش شرکتها تاثیر گذاشته و موجب بدبینی در بازار سرمایه و افت قیمت سهام شرکت های خودرویی می شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر