بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۱
عضو شورای عالی بورس گفت: برای مهار فساد باید کالاها تک قیمتی شده و قیمت‌های داخلی کالا از قیمت‌های جهانی تبعیت کند تا در نبود رانت‌خواری، رقابت واقعی دربورس شکل گیرد.
کد خبر : ۱۷۸۹۹۰
به گزارش بورس نیوز،حسین عبده تبریزی عضو شورای عالی بورس با بیان اینکه دو نرخی شدن دلار به معنای ایجاد رانت و فساد در اقتصاد است،گفت: دولت باید روش خود را اصلاح کند. قیمت ها در داخل وخارج ازکشورنباید متفاوت باشد چرا که دراینصورت رانت‌های یک شبه وفسادهای بزرگ ایجاد می شود.

وی با اشاره به تبعات دو نرخی شدن قیمت کالاها حاصل از ارز رسمی و غیررسمی، افزود: تا زمانی که دو قیمت رسمی و آزاد برای ارز پابرجاست، رانت‌خواران کماکان، میدان‌دار خواهند بود.
عضو شورای عالی بورس با بیان اینکه در بورس‌کالا نوسانات ارزی و التهاب دربازارها را تجربه شده است،  گفت: این قبیل مشکلات درگذشته نیز بوده ولی اکنون به دلیل تفاوت قیمت دلار 4200 و 10000 تومانی، چالش‌ها حادترشده که علت آن را باید در عواملی به غیراز بورس جست‌وجو کرد.
 
وی با تاکید براینکه تا وقتی نظام دو قیمتی در بازارحاکم شده فساد نیز وجود خواهد داشت و هیچ ارگانی نمی تواند مانع رانت خواری شود، گفت: برای مهارفساد باید کالاها تک قیمتی شده و قیمت‌های داخلی کالا از قیمت‌های جهانی تبعیت کند تا در نبود رانت‌خواری، رقابت واقعی در بورس شکل گیرد.

دبیرکل پیشین بورس اوراق بهادار خاطرنشان کرد: دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت دلار ارزان به تمامی کالاها تخصیص داد اما با مشاهده وضعیت بازارمتوجه شد که این تصمیم، ناخواسته، بسترسازفساد شد بنابراین تخصیص ارز را به کالاهای اساسی محدود کرد.

وی ادامه داد:اگر کالاهای اساسی کم شماری مانند گندم در فهرست مشمولان تخصیص ارز باقی بمانند ایرادی ندارد اما اگر به طیف وسیعی از کالاها ارز ارزان تعلق گیرد، حتما با فساد گسترده ای مواجه خواهیم شد.

عبده تبریزی ادامه داد: با همه این تفاسیر چالش رانت‌خواری، بدون حذف نظام دوقیمتی همچنان گریبانگیر اقتصاد ایران خواهد بود.

وی بابیان اینکه عده ای با نیت‌های مختلف انگشت اتهام خود را به سمت بورس کالا می می گیرند، گفت: در صورتی که احتساب قیمت کالاها با دلار ارزان تنها دلیل رشد متقاضیان خرید در این بورس است.

عبده تبریزی با بیان اینکه دولت برای پرداخت یارانه و ارز ارزان به تولیدکنندگان است، باید معاملات کالاها در بورس را با قیمت ارز آزاد انجام دهد اما مابه‌التفاوت را بعد از معاملات به تولیدکنندگان تخصیص دهد؛ تصریح کرد: در مورد خرید محصولات کشاورزی نیز این طراحی وجود داشت که معامله با قیمت آزاد در بورس انجام می‌شد اما مابه‌التفاوت را بعدا دولت پرداخت می‌کرد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر