بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۴
قطعه‌سازان خودرو این روزها دچار مشکلات بسیاری شده‌اند که ناخواسته از تولید قطعات و تأمین مواد اولیه بازمانده‌اند.
کد خبر : ۱۷۹۰۱۷
به گزارش بورس نیوز؛ این روزها قطعه سازان خودرو کشور با مشکلات بسیار ازجمله طلب‌های فراوان، گرانی مواد اولیه برای تولید قطعات و دیگر مسائل دچار مشکل شده‌اند.خودروسازان داخلی برای ادامه فعالیت در این زمینه باید به میزان کافی قطعات موردنیازشان را در اختیار داشته باشند و اگر نیازشان تأمین نشود قادر به تولید و رفع نیاز مردم نخواهند بود.

بااینکه صنعت خودروسازی کشور باید متکی به قطعات داخلی باشد، اگر چالش درآمدی در بخش قطعه‌سازی استمرار یابد به‌طورقطع مشکلات اساسی در ادامه حیات این صنایع به وجود می‌آید و متعاقب آن خودروسازان باید برای تهیه قطعات دست به دامان قطعات غیراستاندارد خارجی شوند.

صنعت قطعه‌سازی کشور در سال‌های گذشته به خاطر توفیق فروش خودروهای داخلی، گام‌های مؤثری برای تولید قطعات باکیفیت برداشته، روندی که در زمان تحریم چاره مشکلات صنعت خودروسازی ایران بوده است.

با این اوصاف کارشناسان و برخی مسئولان امر معتقدند که حمایت دولت و شرکت‌های بزرگ خودروسازی از صنعت قطعه‌سازی می‌تواند این صنعت را سرپا نگه‌داشته و در زمان تحریم نیز تولید خودرو در کشور را زنده نگه دارد.

از سوی دیگر شرکت‌های قطعه‌سازی به خاطر رقابت و داشتن شناسه داخلی درصدد هستند تا محصولات باکیفیت روانه بازار کنند و در این زمینه تضمین لازم به شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان بدهند.

تکلیف مطالبات قطعه سازان باید مشخص شود

چندی پیش عزیز اکبریان رییس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در پنجمین همایش بین المللی خودرو ایران، گفت: قطعه سازان با مشکلات زیادی مواجه هستند و تکلیف مطالبات قطعه سازان باید مشخص شود.
اکبریان با اشاره به معضلات قطعه سازان در زنجیره تامین، افزود: قطعه سازان شکوه های بسیاری دارند و باید تکلیف طلب های پیش پا افتاده آن ها را روشن کرد چراکه بدون حضور و فعالیت آن ها چرخ صنعت خودرو نخواهد چرخید.
وی با بیان اینکه صنعت خودرو سازی یکی از صنایع زیربنایی و موتور محرکه است، افزود: امروز خودروسازی ما بدون قطعه سازی وجود خارجی ندارد و این صنعت قطعه سازی با مشکلاتی مواجه است که نوسانات نرخ ارز، سیستم بانکی و طلب قطعه سازان بابت فروش محصولات از جمله مشکلات است.
این نماینده مجلس تصریح کرد: اگر فقط رقابت پذیری در داخل باشد موفق نمی شویم، رقابت باید با سایر کشورهای دنیا اتفاق بیفتد.
اکبریان تاکید کرد: باید خودروسازی محدود به 2 یا 3 برند و شوند خصوصی سازی در این صنعت درست انجام نشده و باید بخش خصوصی واقعی این صنعت را بگرداند.
رییس کمیسیون صنایع مجلس یادآور شد: در مجلس آماده‌ایم در مقابل خواسته‌های غیرمعقول بایستیم و کمیسیون صنایع برای حمایت از صنعت خودرو و قطعه سازی آماده است و به این صنعت کمک می‌کنیم اما به شرطی که در کنار کمیت، کیفیت را نیز بالا ببریم.

مشکل اصلی قطعه سازان گرانی است

در حال حاضر قطعه سازان با دو مشکل اصلی مواجه هستند اولین مشکل موضوع افزایش قیمت مواد اولیه است که از ابتدای امسال تا به امروز قیمت مواد اولیه به طور متوسط 35 درصد افزایش یافته و قطعه سازان در حال زیان دهی هستند، شورای رقابت با افزایش قیمت خودرو موافقت نمی کند و این تبدیل به یک مشکل بزرگ برای تولیدکنندگان قطعه شده است.
موضوع مهم بعدی بحث مطالبات است که دست خودروسازان در این زمینه بسته است و شورای پول و اعتبار در این زمینه هیچ همکاری با خودروسازان و قطعه سازان ندارد و با وجود اینکه خودروسازان 70 درصد افزایش تولید داشته اند ولی اعتبار مربوط به آنها به سال 94 باز می گردد و شورای پول و اعتبار با افزایش حدود اعتباری خودروسازان مخالفت می کند.
یکی دیگر از مشکلات عمده قطعه سازان سرمایه گذاری های کلانی است که صنایع قطعه سازی ما انجام می دهند و به خصوص برای خودروهای پسابرجامی، که تحریم های آمریکا بسیاری از این پروژه ها را متوقف می کند و مشخص نیست، این همه حجم سرمایه گذاری که قطعه سازان انجام داده اند به چه صورتی می خواهد جبران خسارت شود و یا ظرفیت هایی که ایجاد کرده اند، صرف تولید چه چیزی می خواهد شود.
با این وضعیت خودروهای قدیمی کماکان تولیدشان ادامه پیدا می کند، این همه حجم سرمایه گذاری معطل می ماند. واردات قطعات در 2 حوزه از مبادی رسمی و قاچاق صورت می گیرد که بحث قاچاق مشخص است و تنوع زیاد دارد و به راحتی قاچاق پذیر است.

صف‌های گمرکی هر روز طویل‌تر می‌شوند

آرش محبی نژاد دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه‌سازی کشور با اشاره به مشکلات ارز قطعه سازان و خودروسازان گفت: پیشنهاد می‌شود که طی جلسه سه‌جانبه‌ای با وزارت صنعت و معدن ، بانک مرکزی و گمرک مسئله تخصیص ارز قطعه سازان و خودروسازان به‌صورت ریشه‌ای حل شود.
وی گفت: متأسفانه مشکل قطعه سازان همچنان ادامه دارد و هرروز صف‌های گمرکی برای ترخیص قطعات و مواد اولیه طویل‌تر می‌شود، شرایط کنونی در حالی همچنان ادامه دارد که قطعه سازان تاکنون نتوانستند تعهدات قبلی‌شان را در مقابل طرف‌های خارجی را نیز پاس کنند.
دبیر انجمن همگن قطعه‌سازی کشور افزود: البته به جزء مباحث جدیدی که در خصوص تخصیص ارز کالایی که باید وارد شود و امروز تأمین آن‌ها با مشکل روبرو است بسیاری از کالاهایی که قبلاً نیز واردشده باوجوداینکه بخشی از پول آن پرداخت‌شده ، اما همچنان بخشی دیگری که باید پرداخت شود با مشکل مواجه شده و متأسفانه مکانیزمی برای پرداخت بخش دوم پول وجود ندارد.

محبی نژاد تصریح کرد : در حال حاضر بخش زیادی از مایحتاج قطعه سازان در گمرک باقی مانده و تاکنون نتوانستند ترخیص کنند و بیم آن می‌رود که با اعلام نرخ ارز در بازار ثانویه به‌یک‌باره اعلام شود هرکسی که می‌خواهد باقی‌مانده تعهدات پولی را پرداخت کند باید با نرخ ارز ثانویه این کار را انجام دهد و به‌طورقطع این بزرگ‌ترین اجحاف در حق قطعه سازان است.
به گفته دبیر انجمن قطعه سازان همگن این کالاها و قطعات مدت‌ها قبل با قیمت‌های محاسبه شده قبلی وارد شده و با بودجه قطعه سازهمچنین مطرح نبوده و در صورت چنین تصمیمی قطعه ساز نیز نمی‌تواند از مشتری این هزینه را دریافت کند.

امید قطعه سازان به تدبیر مسئولان برای حل مشکلات

وی تأکید کرد : مشکلات قطعه سازان و خودروسازان در گمرک همچنان پابرجاست و امید است به‌زودی باتدبیری که مسئولان می‌اندیشد این مشکل نیز حل شود.

دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه‌سازی کشور همچنین گمرک و بانک مرکزی را در ایجاد وضعیت کنونی مقصر دانست و گفت : در حال حاضر بخشی از ارزی که توسط وزارت صنعت ، معدن و تجارت تخصیص می‌یابد تأمین آن توسط بانک مرکزی انجام نمی‌شود به‌طوری‌که هم‌اکنون پرونده‌های بسیاری وجود دارد که تخصیص ارز آن‌ها توسط وزارتخانه صورت گرفته اما با ورود به بانک مرکزی متوقف‌شده است چنانچه افرادی هستند که یک ماه تا 2ماه است که منتظر تأمین ارز هستند ضمن اینکه گمرک نیز برخی از مواد و کالاها را نگه‌داشته و اجازه ترخیص نمی‌دهد.

محبی نژاد تأکید کرد : پیشنهاد می‌شود که طی جلسه سه‌جانبه‌ای با وزارت صنعت و معدن ، بانک مرکزی و گمرک این مسئله به‌صورت ریشه‌ای حل شود.

4.5 میلیارد دلار کل نیاز ارزی صنعت خودرو و قطعه‌سازی کشور / هشدار به خودروسازان برای استفاده از فرصت به وجود آمده برای تعمیق ساخت داخل

وی در ادامه به رقم کلی نیاز ارزی در صنعت خودرو و قطعه‌سازی کشور پرداخت و گفت : صنعت قطعه‌سازی کشور به‌تنهایی 2 میلیارد دلار نیاز ارزی دارد اما با احتساب نیاز ارزی واردات قطعات خودروسازان حدود 4.5 میلیارد دلار نیاز ارزی کل صنعت خودرو و قطعه به واردات قطعات و مواد اولیه است.

وی البته افزایش نرخ ارز و ایجاد بازار ثانویه ارزی را فرصت مناسبی برای افزایش داخلی عنوان کرد و اظهار داشت : به‌طورقطع امروز فرصت افزایش نرخ ارز و بازار ثانویه به تعمیق ساخت داخل و داخلی سازی بیشتر کمک خواهد کرد از این روهم به قطعه سازان اعلام می‌شود که از هم‌اکنون باید هر چه سریع‌تر این کار را در همکاری با دانشگاه‌ها و بومی‌سازی دانش فنی آغاز کنند و به خودروسازان نیز هشدار داده می‌شود که درصورتی‌که به سمت افزایش داخلی سازی و عمق ساخت داخل بالای 70 درصد پیش نروند به‌زودی با مشکل حاد و اساسی روبرو خواهند شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر