بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۶
کارشناس صنعت بانکداری در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

افساری برای مهار غول نقدینگی نیست/ تلنگر به سود سپرده و ریزش پلاسکویی اقتصاد

فعال صنعت بانکی گفت: برای مدیریت ریسک خروج نقدینگی از بانک‌ها، ابزارهای قدیمی حفظ سپرده را احیا کنید.
کد خبر : ۱۷۹۰۷۴

به گزارش بورس‌نیوز، ظرف چند روز آینده سپرده‌های مدت‌دار یک‌ساله‌ای که سال گذشته، بانک‌ها با نرخ ۲۰ درصد جذب کرده بودند سررسید شده و حجم قابل‌توجهی از نقدینگی آزاد خواهد شد.

با توجه به نرخ بازده بازارهای ارز و سکه و مسکن و... به نظر می‌رسد در صورت عدم تغییر نرخ سود بانکی شاهد خروج بخشی از این سپرده‌ها و ورود پول به سایر بازارها خواهیم بود و از سوی دیگر تجربه نشان داده معمولاً بانک مرکزی در چنین مواردی تدابیری اندیشیده و مانع از خروج سپرده‌ها خواهد شد. در این میان زمزمه‌هایی از پرداخت سود 27 درصدی به سپرده‌های مدت‌دار بانکی شنیده می‌شود.

غلامحسن تقی نتاج مدیرعامل بانک قوامین در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: باید با افزایش نرخ سود بانکی مخالفت شود زیرا سود سپرده‌های بانکی حداکثر 15درصد در شرایط کنونی اقتصاد امکان‌‌پذیر نیست چراکه حجم نقدینگی در اقتصاد به‌شدت با رشد همراه بوده و تا رسیدن به سطح 1600 هزار میلیارد تومان فاصله چندانی ندارد.

وی ادامه داد: غول نقدینگی در حال حاضر هم قابل مهار نبوده و به هر بازاری وارد شود، آن بازار را ملتهب خواهد کرد؛ در صورت افزایش نرخ سود بانکی، غول نقدینگی رشد سریع‌تری داشته و از کنترل خارج خواهد شد.

وی افزود: علاوه بر مشکلاتی که در صورت افزایش نرخ سود بانکی و رشد غول نقدینگی به اقتصاد تحمیل خواهد شد، مشکل ناتوانی بانک‌ها در پوشش سود هم مطرح است.

تقی نتاج تأکید کرد: گرچه سود به سپرده‌گذاران پرداخت می‌شود، اما بانک‌ها قدرت تحقق چنین سودی را ندارند؛ پرداخت سود بالای 15 درصد به سپرده‌های یک‌ساله موجب تشدید بیماری‌های نظام بانکی به‌ویژه ازلحاظ رشد حجم نقدینگی خواهد شد.

این فعال صنعت بانکی در رابطه با راهکار ایجاد تعادل در بازار پول گفت: بانک‌ها نباید وارد بازی افزایش نرخ سود برای جذب سپرده شوند زیرا با توجه به ساختار نظام بانکی، نقدینگی از بانک‌ها خارج نشده و فقط ممکن است بین بانک‌ها در قالب‌های مختلف جابه‌جا شود.

نتاج در خاتمه گفت: بهترین راهکار، تعریف و ارائه محصولات جدیدی همچون سپرده‌گذاری بلندمدت 5 ساله و احیای ابزارهای قدیمی حفظ سپرده‌ها خواهد بود. بدین ترتیب ریسک خروج نقدینگی مدیریت خواهد شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر