بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۶
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

چشمک شاخص صادرات سیمان به سهامداران/ سیمانی‌ها در انتظار خبرهای مثبت

با وجود افزایش نرخ ارز و موج تورمی که در بازار بسیاری از کالاها و به تبع آن سهم ها ایجاد شد، صنعت سیمان کمافی‌السبق بدون حاشیه خاصی به روند عادی خود ادامه می دهد.
کد خبر : ۱۷۹۰۷۸
به گزارش بورس‌نیوز، بسیاری از سهم‌های سیمانی، هنوز متناسب با رشد بازار، رشد نکرده‌اند و شاید یکی از دلایل کندی رشد این گروه، بدبینی سهامداران به افزایش قیمت سیمان بوده است؛ اتفاقی که به نظر می رسد به زودی خبرساز خواهد شد.

از سوی دیگر، زمزمه های مثبتی از افزایش صادرات و نیز افزایش ارزش جایگزینی شرکت ها مطرح شده که می تواند به رشد سهم سیمانی ها کمک کند.

عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز با اشاره به روند صعودی تولید و صادرات صنعت در سال جاری بیان کرد: در ۴ ماهه نخست سال 97، کارخانجات سیمان کشور حدود ۲۲ میلیون و 143 هزار تن کلینکر تولید کرده اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد ۳.۷ درصدی داشته است.

وی ادامه داد: از مجموع کلینکر تولید شده، ۱۸ میلیون و ۹۰۶ هزار تن آن به سیمان تبدیل شده که باز هم نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش 1.3درصدی را نشان می‌دهد؛ همچنین حدود ۱۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تن از محصول تولیدی در بازار داخل عرضه شده و ۲ میلیون و ۳۰۵ هزار تن آن روانه بازارهای صادراتی شده است.

وی اضافه کرد: حجم صادرات کلینکر نیز در ۴ ماهه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۲۳.۴ درصد رشد داشته، حجم صادرات سیمان ۸ درصد رشد و مجموع صادرات سیمان و کلینکر در دوره ۴ ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 15.3 رشد داشته و مثبت شدن شاخص‌های صادراتی سیمان در ۴ ماهه امسال، اتفاق خوشایندی برای صنعت قلمداد می‌شود.

وی افزود: مهمترین بازار صادراتی کلینکر، بنگلادش بوده که درآمد فروش به صورت ارزی دریافت می شود و صادرکنندگان کلینکر به این مقصد، بابت تسعیر درآمدهای ارزی منتفع خواهند شد؛ سیمان البته بیشتر به افغانستان و شمال عراق صادر شده که درآمد آن، ریالی است.

این فعال صنعت سیمان در رابطه با اثر افزایش نرخ ارز بر صنعت سیمان گفت: در مورد تاثیر افزایش نرخ ارز و تورم بر صنعت سیمان همین کافی است که بدانید در حال حاضر راه اندازی یک کارخانه سیمان با ظرفیت سالانه یک میلیون تن، بالغ بر 600 تا 700 میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت؛ ضمن اینکه واردات ماشین آلات اروپایی دیگر میسر نبوده و شرکت های تازه تاسیس ناچار به واردات ماشین آلات و تجهیزات چینی خواهند بود. حال آنکه این رقم در سال ۹۴ با بکارگیری ماشین آلات اروپایی، حداکثر 400 میلیارد تومان بوده که با این وضعیت، محاسبه ارزش جایگزینی شرکت های سیمانی چندان دشوار نیست.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
اینده
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۳
با توجه به این صحبت ها یعنی سیمان هگمتان که 2 میلیون تن ظرفیت سالانه خودش است و 500 هزار تن 50 درصد سیمان نهاوندش که جمعا میشود ظرفیت سالانه 2/5 میلیون تن ارزش جایگزینیش می شود 1750 میلیارد تومان یعنی هر سهم 3500 تومان پس چرا قیمت سهامش 5 در صد ارزش جایگزینیش است 177 تومان واقعا عجیب است
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۶
واقعا مفت قیمت سهم های سیمانی ...کی فکر میکرد درود به 80 تومن و سیلام به 160 تومن برسه واقعا ...!!!