بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۷
این شرکت در حال اجرای طرح واحد 3 با ظرفیت تولید سالیانه 93 هزار تن شیشه است و به‌منظور تأمین ماشین‌آلات موردنیاز، خط اعتباری وام ارزی از صندوق توسعه ملی به مبلغ 33.4 میلیون دلار، تأمین اعتبارشده و با توجه به بازگشایی اعتبارات اسنادی در اواخر سال 96، فرآیند واردات این ماشین‌آلات آغاز شده است.
کد خبر : ۱۷۹۱۲۵
  به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، عملکرد مالی شرکت شیشه همدان در سال مالی منتهی به 31 خرداد 1397 و بر اساس گزارش حسابرسی نشده شرکت، منجر به کسب سود خالص 316 میلیارد و 167 میلیون ریالی شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، کاهش 19.6 درصدی را نشان می‌دهد.
تصویر مرتبط

کاهش سود خالص شرکت عمدتاً بابت عدم افزایش نرخ‌های فروش علی‌رغم رشد بیش از 20 درصدی هزینه‌های تولید شرکت در سال گذشته روی‌داده است.

شرایط بازار رقابتی فروش محصولات شرکت که در بازار صنایع مواد غذایی صورت می‌گیرد، منجر به عدم توان افزایش نرخ‌های فروش و حتی افت 3 درصدی نرخ‌های فروش در سال گذشته شده است.

در جدول زیر اقلام عمده صورت‌های مالی شرکت ارائه شده است:



جمع درآمدهای عملیاتی شرکت با 3 درصد کاهش نسبت به سال گذشته، به 883 میلیارد و 735 میلیون ریال رسیده است. مقادیر فروش نسبت به سال قبل از آن، تغییر خاصی نداشته است و به میزان 63 هزار و 285 تن محقق شده است و با توجه به شرایط رقابتی در بازار فروش محصولات شرکت که به صنایع غذایی و شرکت های تولیدکننده نوشابه صورت می‌گیرد، نرخ‌های فروش با کاهش 3 درصدی نسبت به سال قبل مواجه شده است.

بهای تمام‌شده محصولات فروش رفته شرکت با 26 درصد افزایش نسبت به سال قبل به 583 میلیارد و 884 میلیون ریال رسیده است که این افزایش عمدتاً ناشی از افزایش هزینه‌های مواد اولیه مصرفی به میزان 15 درصد، افزایش هزینه‌های پرسنلی به میزان متوسط 15 درصد و افزایش هزینه‌های سربار به میزان 25 درصد بوده است.

هزینه‌های مواد اولیه عمدتاً مربوط به خرید و یا تولید کربنات سدیم، خرده‌شیشه، مواد بسته‌بندی و پودر و سنگ سیلیس بوده است. همچنین، رشد هزینه‌های سربار عمدتاً ناشی از افزایش حدود 100 درصدی هزینه‌های استهلاک، افزایش  50 درصدی هزینه قالب‌های مصرفی و افزایش 25 درصدی هزینه‌های تعمیرات شرکت بوده است.

با توجه به اینکه در بخش سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت شرکت، شاهد سپرده‌های ارزی 4 میلیون دلاری و با نرخ تسعیر ارز دولتی هستیم، در سال جاری انتظار شناسایی سود حداقل 160 میلیارد ریالی از محل سود تسعیر ارز را خواهیم داشت و در سال گذشته نیز، شرکت در سرفصل سایر درآمدهای عملیاتی، مبلغ 56 میلیارد و 792 میلیون ریال سود تسعیر ارز شناسایی نموده است.

همچنین، شرکت در سرفصل سایر درآمدهای غیرعملیاتی، مبلغ 56 میلیارد و 800 میلیون ریال سود شناسایی نموده است که عمدتاً بابت سود سپرده‌های بانکی و سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت و سود فروش ضایعات محقق شده است.

شرکت در حال اجرای طرح واحد 3 با ظرفیت تولید سالیانه 93 هزار تن شیشه است که عملیات اجرایی ساختمان آن در مراحل پایانی آن است و به‌منظور تأمین ماشین‌آلات موردنیاز، خط اعتباری وام ارزی از صندوق توسعه ملی به مبلغ 33.4 میلیون دلار، تأمین اعتبارشده و با توجه به بازگشایی اعتبارات اسنادی در اواخر سال 96، فرآیند واردات این ماشین‌آلات آغاز شده است.

بااین‌حال، نوسانات نرخ ارز می‌تواند شرکت را با افزایش هزینه‌های اجرای پروژه مواجه نماید. زمان بهره‌برداری از این طرح بر اساس گزارش تفسیری مدیریت، سال 1399 پیش‌بینی‌شده است.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه نوین در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

شباهت صف خرید محصولات فلزی به‌صف دلار / دخالت در قیمت‌گذاری محصولات فلزی و پتروشیمی

مدیرعامل فولاد آلیاژی یزد در گفت‌وگو با بورس‌نیوز؛

شفافیت و جمع بندی بین «نیما» و «سنا» نیست/ شیشه شکننده صادرات فولاد

ارسال نظر