بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۷
ناشر "وبصادر" امروز به انجام برخی اقدام‌های واقعی در راستای بهبود عملکرد خود، از جمله کاهش هزینه‌های پرسنلی، کنترل هزینه‌های اداری و مقابله با احتمال سفته‌بازی در قیمت‌سازی سهام نیاز دارد.
کد خبر : ۱۷۹۲۰۸
به گزارش بورس نیوز، روز دوشنبه هفته گذشته بازار سهام شاهد انتشار نامه مجوز بانک مرکزی در خصوص برگزاری مجمع عمومی بانک صادرات و پس از آن، برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه این بانک بود.

نتیجه تصویری برای بورس

در این نامه، برگزاری مجمع عمومی "وبصادر" به شرط لحاظ برخی تعدیل‌های سنگین در سرفصل‌های درآمدی و هزینه‌ای بانک، مجاز اعلام شده بود. این شروط که به طور عمده شامل برگشت برخی درآمدها و همچنین لحاظ کردن برخی هزینه‌ها بود، منجر به رشد زیان بانک صادرات در سال 1396 به مبلغی بیش از 111 هزار میلیارد ریال شد.

با این حال، طی ماه‌های اخیر در حالی صحبت از عملکرد جهادی و بهبود محسوس عملکرد بانک صادرات سخن گفته شده که مشخص نیست منظور از بهبود عملکرد، آیا تحقق زیان 111 هزار میلیارد ریالی است یا اینکه علوم مالی جدیدی در این زمینه ثبت و اختراع شده است که افزایش زیان‌دهی بانک که رقم زیان آن در نوع خود بی‌نظیر محسوب می‌شود، نوعی عملکرد مثبت و جهادی محسوب می‌شود.

از سوی دیگر طی 5 ماه گذشته و پس از بازگشایی نماد "وبصادر" در هفته پایانی اسفند 1396، معامله‌گران بازار سهام شاهد رشد 77 درصدی قیمت سهام این بانک هستند به گونه‌ای که قیمت سهام "وبصادر" از 510 ریال در 23 اسفند 1396 به 902 ریال در 27 مرداد ماه سال جاری افزایش قیمت یافته است.

با نگاهی به ترکیب خریداران سهام بانک صادرات در ماه‌های اخیر، مشاهده می‌شود یکی از زیرمجموعه‌های "وبصادر" به نام گروه مالی سپهر صادرات از زمان بازگشایی نماد "وبصادر" تاکنون، بیش از 2.8 میلیارد سهم به ارزش برآوردی 1.800 میلیارد ریال را خریداری کرده که افزایش قیمت سهام این بانک در ماه‌های گذشته به طور عمده به دلیل خریدهای مثبت و افزایش قیمت سهام بانک از سوی این زیرمجموعه صورت گرفته است.

در این بین، طبق قانون مسئولان این شرکت و همچنین مدیران بانک باید در خصوص علت این افزایش قیمت با توجه به رشد بیش از 6 برابری زیان بانک با لحاظ تعدیل‌های مدنظر بانک مرکزی نسبت به سال 1395، توضیحات کامل را ارائه دهند.

مهمتر از آن، محل تأمین منابع افزایش قیمت سهام بانک در پنج ماه گذشته است. با نگاهی به صورت‌های مالی شرکت گروه مالی سپهر صادرات مشاهده می‌شود این شرکت به هیچ وجه قادر به تأمین مالی بیش از 1.800 میلیارد ریالی جهت خرید سهام بانک نبوده و به همین دلیل، تنها محل تأمین منابع مالی خرید سهام بانک، از درون منابع بانکی بوده است.

سکوت نهادهای نظارتی به خصوص سازمان بورس و اوراق بهادار و همچنین بانک مرکزی در خصوص افزایش قیمت سهام این بانک از محل منابع سپرده‌گذاران و احتمال استفاده از اطلاعات نهانی در معاملات ماه‌های اخیر بانک صادرات نیز در نوع خود جالب توجه است.

در این میان آیا نمی‌توان متصور بود که منابع متعلق به مردم و سپرده‌گذارانی که به خرید سهام بانک منجر شده است، ممکن است محلی برای سفته‌بازی برخی اشخاص قرار گرفته باشد؟

در پایین، نامه بانک مرکزی در خصوص مجوز برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه بانک و همچنین، صورت‌های مالی بانک، بدون لحاظ کردن موارد تعدیلی بانک مرکزی ارائه شده است.

 




در جدول زیر و با لحاظ کردن بندهای شرط درج شده در نامه مجوز بانک مرکزی، مشاهده می‌شود به همراه موارد تعدیلی ذکر شده در این نامه، زیان خالص بانک در سال مالی منتهی به 29 اسفند 1396 به رقمی بیش از 111 هزار میلیارد ریال خواهد رسید که در نوع خود این میزان زیان برای یک بنگاه اقتصادی، رقمی جالب توجه است.


در بند 6 نامه بانک مرکزی عنوان شده که شناسایی درآمدهای مربوط به مطالبات از دولت به ارزش بیش از 30 هزار میلیارد ریال منوط به اخذ تأییدیه از مراجع ذی صلاح خواهد بود و در صورت عدم توانایی بانک در خصوص اخذ این تأییدیه‌ها، زیان انباشته بانک بیش از 30 هزار میلیارد ریال افزایش دیگر را تجربه خواهد کرد.

با توجه به نامه بانک مرکزی و برخی تعدیلات مرتبط با سال 1395 و زیان محقق شده در سال 1396، زیان انباشته بانک به بیش از 163 هزار و 992 میلیارد ریال بدون لحاظ 30 هزار میلیارد ریال ذکر شده در سطور بالا ، خواهد رسید که بیش از 2.85 برابر سرمایه ثبت شده "وبصادر" است .

این بانک به طور طبیعی مشمول اصل 141 قانون تجارت خواهد بود و به منظور خروج از مشمولیت این ماده، می‌بایست افزایش سرمایه بیش از 500 درصدی را در حساب‌های خود ثبت نماید.

شرکت گروه مالی سپهر صادرات در زمان قبل از بازگشایی نماد بانک در هفته پایانی اسفند 1396، مالکیت 1.28 میلیارد سهام بانک را دراختیار داشته است که در تاریخ 27 مرداد سال جاری، تعداد سهام در مالکیت این بانک به بیش از 4 میلیارد سهم رسیده است که با مراجعه به وب سایت tsetmc و مشاهده ترکیب سهامداران بانک، این موضوع و روند افزایشی تعداد سهام خریداری شده توسط این شرکت، قابل مشاهده است.

آخرین صورت‌های مالی منتشر شده این شرکت زیرمجموعه، مربوط به 31 شهریور 1396 است که بخش عمده دارایی‌های این شرکت،مربوط به سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت این شرکت است که در حال حاضر نیز و با نگاهی به پرتفوی بورسی آن و همچنین پرتفوی غیربورسی آن که بخش عمده آن مربوط به سهام پتروشیمی گچساران است، احتمال فروش سهام شرکت‌های زیرمجموعه به قصد تأمین مالی خرید سهام بانک صادرات با توجه به عدم تغییر پرتفوی وجود ندارد.



باید از نهادهای نظارتی و به خصوص سازمان بورس و اوراق بهادار این درخواست را داشت که در خصوص نحوه معاملات نماد "وبصادر" در ماه‌های اخیر از ناشر بانک صادرات درخواست شفاف سازی کند شو همچنین، با توجه به احتمال استفاده از اطلاعات نهانی در خصوص افزایش قیمت سهام آن نیز به تحقیق و بررسی‌های لازم بپردازد.

از بانک مرکزی نیز انتظار می‌رود در خصوص شائبه استفاده از سپرده‌های مردم در سفته بازی و قیمت‌سازی غیرواقعی سهام بانک، شفاف‌سازی‌‌های لازم را درخواست کند. سیاست انتصاب کوتاه مدت مدیران بانک‌های بزرگ در ایران منجر به عدم حساسیت مورد انتظار این مدیران در بهبود عملکرد آن بانک‌ها شده است.

از سوی دیگر، عدم توجه به سوابق و تجارب مرتبط با صنعت بانکداری در انتصاب برخی مدیران بانکی منجر به وضعیتی شبیه با وضعیت فعلی بانک صادرات می‌شود که از سویی شاهد تحقق زیان 110 هزار میلیارد ریالی و از سوی دیگر، از عملکرد جهادی و معجزه‌وار مدیران آن سخن گفته می‌شود.

به گزارش آنا، به دور از واقعیت نیست که بانک صادرات امروز به انجام برخی اقدام‌های واقعی در راستای بهبود عملکرد خود، از جمله کاهش هزینه‌های پرسنلی، کنترل هزینه‌های اداری و عدم سفته‌بازی سپرده‌های اشخاص و مردم در قیمت سازی سهام نیاز دارد.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
داستان مدبران اقتصاد و پترول؛

سه زیرمجموعه «پترول» روانه میز مزایده شد

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز؛

مجمع حقوقی بازار سرمایه بلاتکلیف ماند

در جلسه شورای سیاست‌گذاری همایش ملی بانکداری شرکتی مطرح شد:

تأمین مالی هلدینگ‌ها درصدر اولویت‌های بانکداری شرکتی

رئیس هیات مدیره کانون کارگزاران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد؛

پتروشیمی‌ها در انتظار بسته حمایتی جدید دولت/ تقسیم سود ناچیز به نفع سهامدار نیست

ارسال نظر
نظرات بینندگان
مهدی
United States of America
دوشنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۶
سلام
کارشناسی که این مطلب نوشته از چی ناراحته ...
قیمت سهم چند باید می بود تا دلش خنک می شد .