بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۷
کارشناس بازار سرمایه گفت: زمانی که با مصوبه‌ای پالایشی‌ها صف خرید شده و در کمتر از 48 ساعت با دیگر مصوبه‌ای روند آن‌ها معکوس شده و تبدیل به صف فروش می‌شوند، چطور انتظار می‌رود اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار سهام جلب شود.
کد خبر : ۱۷۹۳۲۹

به گزارش بورس‌نیوز، شاخص بورس تهران به‌واسطه حضور رئیس‌جمهوری در مجلس بیش از 3500 واحد نزول را تجربه کرد و علاوه بر بلاتکلیفی سهامداران بر سر موضوع شیوه قیمت‌گذاری بورس‌کالا، مصوبه اخیر در مورد نرخ فرآورده‌های ویژه پالایشی، حضور رئیس‌جمهور در بهارستان، طرح استیضاح وزیر صمت، و... عواملی هستند که آسمان سرمایه‌گذاری در کشور را غبارآلود کرده‌اند.

در این میان گفته می‌شود بانک‌ها نیز با پیشنهاد سودهای ۲0 تا 27 درصدی به مشتریان خود از آشفتگی موجود به نفع خود بهره می‌برند.

محمد کفاش پنجه‌شاهی مدیرعامل کارگزاری خبرگان سهام در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص تأثیر افزایش نرخ سود بانکی بر بازار سرمایه بیان کرد: رشد بازار سرمایه به علت ورود سپرده‌های بانکی به بازار نبوده که اینک با افزایش نرخ سود سپرده‌ها، بازار سرمایه تحت تأثیر قرار گیرد اما به‌هرحال باید بانک‌ها به طریقی نقدینگی خود را حفظ کرده و در این راستا ابزار دیگری جز افزایش نرخ سود در دست ندارند.

وی ادامه داد: با برکناری وزیر اقتصاد، به‌زودی وزیر جدیدی منصوب خواهد شد؛ ولی به نظر می‌رسد تغییر یک فرد تأثیری درروند اقتصادی کشور نداشته و برای بهبود وضعیت، باید استراتژی و نگرش اقتصادی تغییر کند.
کفاش پنجه‌شاهی تأکید کرد: به هر صورت، کنترل غول نقدینگی، کار دشواری خواهد بود؛ اما بهترین اقدام جهت کنترل نقدینگی رشد و توسعه بازار سرمایه و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای جذب نقدینگی است؛ بازار سرمایه ما هنوز پتانسیل جذب نقدینگی در حجم بالا را نداشته و ورود شرکت‌های بزرگ به این بازار ضروری است
.

این کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر سختی‌های پیش روی اقتصاد کشور در شرایط کنونی عنوان کرد: با وضعیت فعلی اقتصاد کشور چاره‌ای جز سیاست‌های ریاضتی نمانده ضمن اینکه توقعات و سطح انتظارات مردم جامعه تغییر کرده و اجرای سیاست‌های ریاضتی همچون دهه‌های قبل راحت نخواهد بود؛ اما افراد جامعه باید صبوری بیشتری به خرج دهند تا از بحران اقتصادی به‌سلامت عبور کنیم.

وی اضافه کرد: دولت هم باید به سمت کاهش هزینه‌های خود گام بردارد؛ انتشار اوراق بدهی غول نقدینگی را بزرگ‌تر می‌کند و راهکار مناسبی برای کنترل نقدینگی نخواهد بود.

کفاش در معرفی بهترین گزینه جهت سرمایه‌گذاری گفت: بازار سرمایه هنوز متناسب با افزایش نرخ ارز رشد نکرده و پتانسیل رشد دارد؛ مشروط بر آنکه در تصمیم‌گیری‌ها ثبات رویه وجود داشته باشد، مثلاً وقتی با یک مصوبه پالایشگاه‌ها را تا رشد قیمت و صف خرید پیش می‌برند و کمتر از ۴۸ ساعت بعد با یک مصوبه دیگر این گروه را منفی می‌کنند، چطور می‌توان اعتماد سرمایه‌گذاران را جلب کرد تا نقدینگی وارد بازار سرمایه کنند یا مثلاً وقتی در قیمت‌گذاری‌های بورس کالا، رانت ایجاد کرده و سود سهامداران را به جیب سوداگران منتقل کرده‌اند، چطور می‌توان انتظار داشت اعتماد سهامداران خدشه‌دار نشود؟ ثبات رویه در تصمیم‌گیری‌ها و حفظ منافع سهامداران از اولویت‌های اصلی جهت توسعه بازار سرمایه خواهد بود. البته اتفاق مثبتی درزمینهٔ کاهش مالیات‌ها رخ داد؛ اما این موضوع آن‌قدر بااهمیت نیست که تأثیری بر روند معاملات بر جای گذارد.

وی در خاتمه تصریح کرد: سهم شرکت‌های صادرات محور، مناسب‌ترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری در بازار خواهد بود. به سهامداران توصیه می‌شود از معاملات هیجانی دوری کنند و سهم‌هایی که از بنیاد قوی و سود مناسب برخوردارند، انتخاب کنند. در چند روز اخیر، بازار همچون الاکلنگی مدام در نوسان بود و تصمیمات عجولانه و بدون مطالعه، ریسک بیشتری به همراه خواهد داشت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر