بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۹
تولید اندک شرکت و عدم پوشش هزینه‌های ثابت و هزینه‌های مالی سنگین، زیاندهی شرکت را ناگزیر نموده است.
کد خبر : ۱۷۹۳۴۸


به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز ، شرکت آلومتک در سال 1346 تأسیس‌شده و موضوع فعالیت این شرکت، تولید کابل‌های آلومینیومی است و شرکت زیرمجموعه آن نیز شرکت آلومراد است.

با توجه به فعالیت شرکت در سطوحی بسیار پایین‌تر از ظرفیت‌های اسمی و زیان انباشته کسب‌شده ناشی از این موضوع، در حال حاضر معاملات سهام شرکت در بازار ج فرابرس پایه ثبت‌شده است.

ظرفیت اسمی شرکت بر اساس اطلاعات ارائه‌شده ، 10.000 تن انواع کابل آلومینیومی در سال است که میزان تولید شرکت در سال گذشته، تنها 1.980 تن محصول بوده و با توجه به این موضوع، بخشی از هزینه‌های دستمزد و سربار شرکت به‌عنوان هزینه‌های جذب نشده تولید در بخش سایر هزینه‌های عملیاتی ثبت‌شده است.

زیان انباشته ثبت‌شده شرکت تا پایان سال 1396، مبلغ 330 میلیارد ریال است که در حدود 74 درصد از سرمایه ثبت‌شده شرکت است.

در جدول زیر اقلام عمده مالی شرکت بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی شده منتهی به پایان اسفند 1396 ارائه‌شده است:

به گزارش بورس نیوز، حاشیه سود عملیاتی شرکت در سال گذشته، وضعیت بسیار نامساعدی را داشته و درآمدهای عملیاتی کسب‌شده که 185 میلیارد ریال بوده است منجر به تحقق نمودن زیان عملیاتی 68 میلیارد و 768 میلیون ریالی و معادل 37 درصد از درآمدهای شرکت شده است.

همان‌گونه که در سطرهای بالا نیز اشاره شده فعالیت اندک شرکت در مقایسه با ظرفیت اسمی آن، منجر به عدم پوشش هزینه‌های ثابت دستمزد و سربار و هزینه‌های عمومی اداری شده و شاید بتوان تنها راه خروج شرکت از روند زیاندهی فعلی را افزایش تولیدات شرکت و سرشکن گردیدن هزینه‌های ثابت مجموعه به مقدار بیشتری از محصولات تولیدی شرکت عنوان نمود.

مقادیر فروش شرکت در سال گذشته، شامل فروش 1.937 تن انواع کابل‌های آلومینیومی و سایر محصولات مشابه به ارزش بیش از 185 میلیارد ریال بوده است که در مقایسه با سال قبل از آن، رشد 20 درصدی در مقادیر فروش و رشد 50 درصدی در مبالغ فروش را نشان می‌دهد.

بهای تولید شرکت در سال گذشته، بیش از 263 میلیارد ریال شامل 202 میلیارد ریال خرید و مصرف مواد اولیه بوده است. ماده اولیه اصلی مصرفی شرکت، شمش آلومینیوم است و به نظر می‌رسد که نوسانات قیمتی بیلت و شمش آلومینیومی شرکت در صورت عدم توانایی افزایش نرخ محصولات شرکت، می‌تواند منجر به افزایش زیان شرکت در سال جاری شود.

در بخش سایر هزینه‌های عملیاتی ، شاهد شناسایی مبلغ 39 میلیارد و 283 میلیون ریال هزینه‌های جذب نشده تولید هستیم که بابت فعالیت پایین‌تر از ظرفیت تولید شرکت نسبت به ظرفیت اسمی است.

با توجه به‌حساب های دریافتنی سنگین شرکت و سنواتی گردیدن برخی از این مطالبات، شرکت ناچار به استفاده و افزایش تسهیلات از بانک‌ها شده است و این موضوع منجر به شناسایی هزینه 53 میلیارد و 300 میلیون ریالی گردیده است. این در حالی است که هزینه مالی ثبت‌شده در سال قبل از آن، 21 میلیارد و 200 میلیون ریال بوده است.

در سرفصل سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت شرکت شاهد مالکیت 55 درصدی سهام شرکت آلومراد هستیم. فعالیت این شرکت درزمینهٔ تولید راد و بیلت و فروش به‌صورت کارمزدی و نقدی است. عملکرد مالی این شرکت در سال گذشته منجر به تحقق زیان 5 میلیارد و 717 میلیون ریالی شده است.

با توجه به ظرفیت اندک تولید این شرکت (کمتر از 10 هزار تن محصول در سال گذشته) و فروش بخش عمده‌ای از محصولات به‌صورت کارمزدی، انتظار رشد سودآوری شدید آن وجود نخواهد داشت.

در سال جاری نیز با توجه به رشد بهای مواد اولیه شرکت هم‌زمان با رشد قیمت محصولات شرکت آلومتک، کاهش زیان‌آوری شرکت منوط به رشد مقادیر تولید محصولات شرکت خواهد بود و انتظار تحولات سودآوری شدید در این شرکت وجود نخواهد داشت.

هرچند با توجه به حضور مالک مجتمع آلومینیوم المهدی در ترکیب سهامداری این شرکت و تلاش برای تیک آور این سهم با تصاحب تنها یک کرسی هیات مدیره ، در کنار تکمیل زنجیره تأمین از مرحله شمش تا محصول آلومینیومی نمی‌توان در صورت‌های مالی تحلیل بنیادی ارائه داد اما انتظار می‌رود در کنار موضوع افزایش سرمایه احتمالی و همچنین فروش برخی املاک غیر مولد بتوان به این سهم به‌گونه‌ای دیگر نگریست.

سهامدار عمده‌ای که به دلیل خرید سهام مدیریتی و کنترلی اغلب شرکت‌های آلومینیومی کشور و همین‌طور حضور در صنایع معدنی و سرب و روی از وی به‌اصطلاح سلطان کریستالی یاد می‌شود.

شاید خالی از لطف نباشد که بدانیم ، زمانی که یک فلز از حالت مذاب به جامد تغییر حالت می‌دهد ،ساختاری در آن ایجاد می‌شود که به ساختار کریستالی آن فلز مرسوم است در این حالت اتم‌ها تحت الگوهای ویژه‌ای کنار هم قرارگرفته وساختارهای خاصی را به وجود می‌آورند که متالورژیست ها با عنوان شبکه کریستالی از آن یاد می‌کنند.

آلومینیوم مانند فلزات مس،طلا و نقره دارای ساختار کریستالی مکعب با سطوح مرکز دار F.C.C است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر