بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۵
در هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که معیار تخصیص سهمیه خریداران پتروشیمی، بهین یاب است، جعل اخبار توسط رانت خواران برای عبور از سد ضدرانت بورس کالا ، فروش ۶۰ درصدی زعفران در بورس کالا و مذاکره با بورس کالا در حوزه بازار مسکن از مهم ترین آنها بود.
کد خبر : ۱۷۹۳۶۱


به گزارش بورس نیوز، رضا محتشمی پور رییس دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی گفت: سامانه بهین یاب معیار تخصیص سهمیه و خرید متقاضیان مواد اولیه پتروشیمی از بورس کالاست.

رییس دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی گفت: براساس تصمیم جدید کارگروه تنظیم بازار، با توجه به اینکه میزان خرید متقاضیان مواد اولیه پتروشیمی که طی سال گذشته از بورس کالا خرید داشته اند در سامانه بهین یاب مشخص است، مقرر شد تا حجم خریدهای محقق شده سال قبل، ملاک خرید در سال جاری باشد به این ترتیب سامانه بهین یاب همانند سابق ملاک تایید سهمیه خریداران است.

وی اظهار داشت: همچنین برای شرکت های جدید و شرکت هایی که سال گذشته خرید نداشته اند، با مجوز وزارت صمت، سهمیه به آنها تعلق می گیرد.

جعل اخبار توسط رانت خواران برای عبور از سد ضدرانت بورس کالا


مدیر روابط عمومی و امور بین الملل بورس کالا در پاسخ به جوسازی های رسانه ای اخیر علیه بورس کالا گفت: بورس کالا به عنوان نهادی «مجری» خود را موظف به « اجرای» قوانین مصوب و سیاست گذاری های نهادهای مرجع می داند و به همین دلیل ضمن ارائه دیدگاه های کارشناسی خود به مراجع ذیصلاح، از هرگونه تکروی خودداری می کند.

محمد حسنی سعدی در پاسخ به پرسشی پیرامون هویت انتشار دهندگان چنین ادعاهایی گفت: اقلیت کم شماری «دلال» که شرایط خاص اقتصادی را بهترین زمان برای فرصت طلبی می دانند و همواره دغدغه خود را مشکلات تولید و عدالت اجتماعی عنوان می کنند، برای پیشبرد منافع فردی خود به جعل خبر و انتشار شایعه روی آورده اند.

مدیر روابط عمومی بورس کالا افزود: منافع این ویژه خواران از شفافیت و رقابت حاکم بر بورس کالا به خطر افتاده و این افراد می خواهند نظم ضدرانت بورس کالا را برهم بزنند. بخشی از آنان هم درصدد زمینه چینی برای خروج معاملات از بورس کالا هستند تا فعالیت‌های رانتی خود را به دور از نورافکن های نظارتی انجام دهند.

با دریافت رضایت نامه از خریداران، اسامی آنها در روزهای آینده منتشر می شود

مدیر روابط عمومی بورس کالای ایران همچنین گفت: اسامی و مشخصات خرید مشتریان و خریداران کالا از بورس کالا که طی هفته های اخیر اقدام به تکمیل رضایت نامه افشای اطلاعات خرید کرده اند، طی روزهای آینده با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار از طریق سایت بورس کالای ایران اعلام خواهد شد.

محمد حسنی سعدی افزود: ارسال اطلاعات خریداران از ابتدای آغاز فعالیت بورس کالا تا به امروز برای نهادهای نظارتی و حاکمیتی ارسال شده است. در این باره سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان وابسته به وزارت صنعت و همچنین سازمان امور مالیاتی کشور وابسته به وزارت اقتصاد هم اکنون بطور هفتگی اطلاعات معاملات شامل خریداران و فروشندگان کالا را از بورس کالا دریافت می‌کنند.

وی اعلام کرد: با این حال، با توجه به دریافت رضایت نامه از مشتریان و خریداران کالا طی هفته های اخیر از بورس کالا جهت افشای اسامی و اطلاعات خرید آنها، طی روزهای آینده اسامی این خریداران از طریق سایت رسمی بورس کالای ایران منتشر خواهد شد.

شفافیت ویژگی اصلی بورس کالا است

مدیرعامل فولاد امیرکبیر کاشان گفت: اصول علمی قیمت‌گذاری در دنیای اقتصاد، تابع عرضه و تقاضا است و هرجا دستور آمد، رانت به وجود می‌آید بنابراین باید اجازه بدهند تولید انجام شود و بازار هم قیمت‌گذاری کند. . ما مکانیزمی داریم به نام بورس کالا، وقتی بورس هست، شفاف‌تر از بورس جایی نداریم.

عزیز قنواتی ادامه داد: باید قیمت  براساس عرضه و تقاضا و مکانیزم بورس قیمت‌گذاری مشخص شود اگر این اتفاق رخ دهد تولید انجام خواهد شد و تولیدکنندگان به دنبال توسعه خود خواهند رفت و حتی سرمایه‌گذاران بیرون هم ممکن است تشویق شوند برای سرمایه‌گذاری اما اگر همه شرایط دستوری باشد من معتقدم در آینده مشکل ایجاد می‌شود و به تعطیلی و کاهش تولید منجر می‌انجامد.

وی عنوان کرد: خواهش بنده از مسئولانی  که تصمیم به قیمت‌گذاری دستوری گرفته‌اند این است که در این تصمیم بازنگری انجام دهند و تصمیم‌گیری‌ها با نظر و هماهنگی تولیدکنندگان و اعضای انجمن فولاد باشد. به باور من ضروری است که مکانیزم بورس کالا را برهم نزنیم.

فروش ۶۰ درصدی زعفران در بورس کالا

مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: ما در یک مداخله هدفمند بازاری در سال گذشته موفق شدیم که ۶۸ تن زعفران را در سه استان خراسان بزرگ با محوریت خراسان‌رضوی خریداری کنیم که از این مقدار توانستیم حدود ۴۱ تن آن را به عالی‌ترین شکل ممکن با مکانیزم کشف قیمت در بورس کالا و همکاری تجار به فروش برسانیم.

حسین شیرزاد گفت: همچنین در هفته آینده نیز حدود ۷.۵ تن زعفران آماده فروش خواهد بود، به نظر می‌رسد ما در یک ماه و نیم آینده بتوانیم تمام این ۶۸ تن زعفران را به فروش برسانیم.

رئیس هیئت مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با بیان اینکه زعفران دارای یک بازار ساختاری و هدفمند است و ما در تولید زعفران حدود ۲۱۰ سال سابقه فروش داریم،  گفت: قیمت زعفران تابع مکانیزم عرضه و تقاضا خواهد بود، هم‌اکنون زعفران نگین حدود ۸ میلیون تومان و ۶۱۰ یورو در بازار قیمت دارد.
 
مذاکره با بورس کالا در حوزه بازار مسکن

نائب رئیس اول اتحادیه املاک کشور با تاکید بر آخرین تلاش های صورت گرفته جهت همکاری با بورس کالا برای فروش مسکن، افزود: مدتی است که در حال مذاکره با بورس کالا جهت همکاری در حوزه بازار مسکن هستیم و صحبت هایی در این زمینه با کمیسیون اقتصادی، نمایندگان مجلس و بورس کالا انجام شده است.

حسام عقبایی با بیان اینکه بورس کالا به عنوان یک مکان شفاف تلقی می شود گفت: بورس کالا مکانی است که کمک به سزایی جهت توسعه اقتصادی کشور می کند، در تمام دنیا استفاده از مکانیسم بورس برای کشف قیمت متداول است؛ البته در دنیا بورس مسکن وجود ندارد و باید در این زمینه براساس نیازهای خود قدم برداریم.

وی با اشاره به اینکه مذاکره برای همکاری با بورس کالا در حوزه مسکن برای اولین بار است که در ایران صورت گرفته است، گفت: به طور معمول زمانی می توان در مورد بورس یک کالا صحبت کرد که آن کالا همگن باشد، ممکن است قیمت دو واحد مسکونی در سطح شهر تهران در یک خیابان و ساختمان میلیون ها تومان اختلاف داشته باشد که آن هم به دلیل امکانات موجود در هر واحد آپارتمانی است.

برای عرضه آجیل و خشکبار در بورس کالا اقدامات لازم در حال انجام است

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار، از انجام اقداماتی برای عرضه آجیل و خشکبار در بورس کالا خبر داد.

علیرضا ارزانی ممقانی گفت: در صورتی که برخی از اقلام مانند پسته و خرما که با تولید انبوه همراه هستند به بورس کالا ورود پیدا کنند، در رشد بازار این کالا و واقعی شدن قیمت‌ها بسیار موثر خواهد بود.

وی توضیح داد: تاکنون اقداماتی در خصوص عرضه آجیل و خشکبار به بورس کالا انجام شده اما زمانی که به مرحله عمل می‌رسد به دلیل وضعیت اقتصادی موانعی بر سر راه قرار می‌گیرد که باعث فراموشی اقدامات انجام شده برای عرضه این کالاها به بورس کالا می‌شود.

ممقانی در ادامه به تبعات قیمت‌گذاری دستوری در هر بازاری اشاره کرد و گفت: قیمت‌گذاری دستوری اشتباه‌ترین اقدامی است که می‌توان برای تنظیم یک بازار انجام داد؛ اگر قیمت‌گذاری خوب است پس به چه دلیل فقط در ایران انجام می‌شود و سایر کشورها از این اقدام الگوبرداری نمی‌کنند؟ در کجای دنیا دولت از نان مردم تا دلار مردم را قیمت‌گذاری می‌کند؟ این اقدام هیچ نتیجه‌ای ندارد به جز وضعیتی که اکنون در کشور حاکم است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر