بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۸
نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از گرانی های اخیر خودرو به رغم ساخت ۸۰ درصد قطعات در داخل کشور گفت: چرا باید با نوسانات قیمت ارز این قدر قیمت خودرو با تلاطم روبه رو شود؟
کد خبر : ۱۷۹۳۷۳


به گزارش بورس نیوز، شرایط اقتصادی کشور که در یک جنگ تمام عیار با دشمنان خود قرار دارد و از طرفی برخی ناکارآمدی‌ها باعث شده که برای برخی از مردم دغدغه‌هایی ایجاد شود. برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در عکس العمل به این شرایط  استیضاح وزرای اقتصادی دولت و سؤال از رئیس جمهور را مطرح کردند  که در نهایت نیز تغییراتی در تیم اقتصادی دولت ایجاد شد و رئیس جمهور نیز به مجلس فراخوانده شد در این رابطه گفت و گو با حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی، نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی را در زیر می خوانید:

* استیضاح سه وزیر دیگر اقتصادی دولت در دستور کار مجلس

وی در مورد استیضاح تیم اقتصادی دولت گفت: اگر مجلس شورای اسلامی  وقت می‌گذارد و وزیر استیضاح می‌کند برای این است که فردی قوی تر بیاید نه اینکه شخصی ضعیف‌تر جایگزین شود. اکنون مجلس مشکل را در بین مردم می بیند که دو وزیر را استیضاح کرده است و سه وزیر اقتصادی  دیگر نیز استیضاحشان در دستور کار است.

* تعداد بیکاران تحصیلکرده از زبان سخنگوی دولت

 نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با ابراز اینکه مشکلات اقتصادی کشور مسأله‌ای نیست که بر کسی پوشیده باشد گفت: در جلسه‌ای سخنگوی دولت در مورد میزان بیکاران تحصیلکرده گفت عدد بیکاران تحصیلکرده به اندازه‌ای است که به صورت میانگین در هر خانواده‌ای سه بیکار تحصیلکرده وجود دارد.

حجت‌الاسلام موسوی لارگانی با انتقاد از اینکه اکنون از رئیس جمهور و قوه مجریه گرفته تا نمایندگان مجلس  از درد مردم  می‌گویند و  مردم هم درد را با تمام وجودشان درد می‌کنند گفت:  اکنون سؤال این است که چه کسی باید برای درمان این درد راهکار بدهد و اجرا کند. مسئول سر و سامان دادن به وضعیت معیشت و مشکلات اقتصادی مردم چه کسی است.

وی با بیان اینکه چنین شرایطی کمیسیون اقتصادی مجلس را مجاب به طرح سؤال از رئیس جمهور به عنوان ریاست قوه مجریه کرد گفت:‌ کمیسیون اقتصادی مجلس حدود یک سال مشغول تنظیم طرح سؤال از رئیس جمهور شد که 4 مرتبه نیز سؤالات تنظیم شد اما با توجه به فشارها و لابی‌گریهایی که صورت گرفت،‌ طرح سؤال از حد نصاب رسیده افتاد و نتوانست سؤال از رئیس جمهور به نوعی در دستو کار مجلس قرار گیرد.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به دلایل مجاب کننده طرح سؤال  از رئیس جمهور گفت: مهمترین دلیل قانع کننده عدم تحقق ‌وعده‌های دولت بود؛‌ زیرا شخص رئیس جمهور به عنوان فردی که سالها در کشور کار سیاسی و مدیریتی در سطح کلان کرده بود و آشنا به جایگاه قوه مجریه در مسیر اجرایی کشور بود وعده داد، آنقدر رفاه ایجاد می‌کنم که احتیاج به 45 هزار تومان یارانه نداشته باشند اما اکنون شرایط برای مردم آنقدر سخت شده است که به شدت قدرت خرید خود را از دست داده‌اند.

* ابهام در گرانی قیمت خودرو با ساخت 80  درصد قطعات در داخل

وی با اشاره به اینکه رئیس جمهور بایستی سوء مدیریت و ناکارآمدی‌های مدیریتی در دولت را با اهتمام رصد کند و برای جبران آن گام بردارد گفت:‌ به عنوان مصداقی داستان گران شدن خودرو و پراید در شرایطی که مدیران سایپا ادعا می‌کنند 80 درصد قطعات این خودرو تولید داخل است چرا باید با نوسانات قیمت ارز این قدر قیمت آن با تلاطم روبه رو شود.

موسوی لارگانی با ابراز اینکه مردم از چنین شرایطی و عدم تحقق وعده‌ها ناراحت هستند و وقتی دستشان به مسئولان دولتی نمی‌رسد اینها را با نمایندگان خود مطرح می‌کنند گفت: دولت بایستی اهتمام بیشتری به فراهم کردن رضایتمندی مردم داشته باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در مورد سرنوشت سؤال از رئیس جمهور که به وسیله کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مطرح شد گفت:‌طبق آئین نامه مجلس شورای اسلامی باید این سؤالات از رئیس جمهور که به رأی نمایندگان مجلس گذاشته شد وقتی از توضیحات رئیس جمهور قانع نشدند به قوه قضائیه برود و در آنجا تعیین و تکلیف شود.

موسوی لارگانی افزود: اما طبق آئین نامه مجلس کار جلو نرفت و ریاست محترم مجلس با این توضیح که  عنوان این سؤالات مطروحه جرمی را برای رئیس جمهور نمی‌تواند ثابت کند بنابراین نمی‌تواند به قوه قضائیه برود و سؤالات یک متن انشائی است که در بحث عملکرد دولت در حوزه اجرائیات هچون برداشته نشدن تحریمها،‌ اشتغال و... بوده و ایراداتی را وارد دانسته است.

وی با انتقاد از این رویکرد ریاست مجلس گفت:‌ اگر قرار بود که جلسه سؤال از رئیس جمهور گفتار درمانی باشد  ظلم در حق مردم و مجلس شورای اسلامی بود چرا که در این صورت چه ضرورتی داشت وقت مجلس برای این کار گرفته شود بلکه هدف این بود جلسه برگزار شد که مشکلی از مشکلات دیگر را بر طرف کند.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با ابراز اینکه در جریان سؤال از رئیس جمهور نمایندگان دولت برای توضیح چندین بار به کمیسیون اقتصادی مجلس آمدند و همچنین تنظیم سؤالات وقت بسیاری از کمیسیون اقتصادی مجلس گرفت گفت:‌ اگر قرار بر این بود که جلسه طرح سؤال از رئیس جمهور صوری برگزارشود باید ریاست مجلس از قبل اطلاع می‌داد تا اینقدر از کمیسیون و  وقت مجلس را که  به طور مستقیم بیش از سه ساعت گرفت صرف این کار نمی‌کردیم.

* ارائه طرح استقلال بانک مرکزی تا اواسط سال آینده


موسوی لارگانی  در پاسخ به این سؤال که برنامه مجلس برای جلوگیری از نقش منفی  دولت در بانک مرکزی و قانون اصلاح نظام بانکداری چیست گفت: در این رابطه کمیسیون اقتصادی مجلس دو قانون در دستور کار خود دارد.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی با اشاره به اینکه کمیسیون اقتصادی مجلس در قانون بانک مرکزی خود به دنبال این است که به نوعی بانک مرکزی مثل بسیاری از کشورهای دیگر دنیا  مستقل و جدای از دولت شود افزود:  تا زمانی که سایه دولتها بالای سر بانک مرکزی باشد و بانک مرکزی مجبور باشد دستوری کار کند قطعا مشکلات کشور بیشتر می‌شود که کمتر نمی‌شود.

موسوی لارگانی با اشاره به اینکه هفته آینده مجلس تعطیل می‌شود گفت: اما قرار بر این است که جلسات  کمیسیون اقتصادی مجلس برقرار باشد و جلسات خود را صبح و بعد از ظهر تشکیل دهد تا در روند بررسی این دو طرح  تسریع ایجاد شود و به همین جهت کمیسیون اقتصادی مجلس  از تعطیلات تابستانی خود  که از ابتدای انقلاب تا کنون بوده است  امسال استفاده نمی‌کند.

به گزارش تسنیم، نائب رئیس کمیسیون اقتصادی  در پاسخ به این سؤال که طرح استقلال بانک مرکزی چه زمانی در کمیسیون اقتصادی مجلس مراحل پایانی را طی خواهد کرد و به صحن مجلس خواهد آمد گفت:‌ تلاش کمیسیون این است که بتواند آن را تا پایان سال جاری برساند اما نهایتا تا اواسط سال آینده این طرح به مجلس تقدیم خواهد شد و در صورت تصویب یکی از بزرگترین کارهای  مجلس در این دوره خواهد بود.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر