بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵
رئیس هیات مدیره اتحادیه صنایع لبنی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

افزایش 95درصدی قیمت صنایع لبنی/ صادرات شیرخشک هووی کارخانه‌های تولیدی

وضعیت صنایع لبنی کشور از مرز بحران عبور کرده و نوسانات نرخ ارز یکی از عوامل بحران‌زا برای این صنعت محسوب می‌شود.
کد خبر : ۱۷۹۳۹۰

به گزارش بورس‌نیوز، رشد نرخ ارز و تک‌نرخی شدن آن از ابتدای سال جاری علاوه برافزایش ابهام در صنایع مختلف، موجب زیان برخی صنایع نیز شده که از آن جمله می‌توان به صنایع لبنی اشاره کرد.

در این رابطه علی احسان ظفری رئیس هیات مدیره اتحادیه صنایع لبنی به بورس‌نیوز، گفت: تولیدات دامی کشور پاسخگوی سرانه مصرف شیر بوده و لذا نیازی برای واردات شیر به کشور وجود ندارد اما نوسانات نرخ ارز موجب افزایش قیمت مواد اولیه این صنعت شده که به‌تبع آن شاهد افزایش 95 درصدی قیمت صنایع لبنی در کشور بودیم.

وی در مورد کمبود شیر در کشور نیز گفت: وزارت جهاد کشاورزی اخیراً در اقدامی بخشی از شیر تولیدی را تبدیل به شیر خشک کرده و آن را به دیگر کشورها صادر می‌کند که این امر موجب کمبود شیر در کشور شد.

ظفری ادامه داد: با توجه به ممنوعیتی که در چند روز اخیر از سوی وزارت صنعت برای صادرات شیر خشک انجام‌شده این مشکل کمرنگ‌تر شده اما هنوز این تصمیم به‌اندازه کافی تأثیر خود را در بازار نشان نداده و در صورت ادامه این روند، شاید واردات شیر برای تأمین نیاز کارخانه‌های لبنی در دستور کار قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه وضعیت صنایع لبنی کشور از مرز بحران عبور کرده و نوسانات نرخ ارز یکی از عوامل بحران‌زا برای این صنعت محسوب می‌شود، گفت: افزایش قیمت نهاده‌های دامی و بسته‌بندی ازجمله پاکت‌ها و دیگر مواد اولیه که متکی بر ارز هستند نیز در ایجاد این بحران مؤثر بودند.

رئیس هیات مدیره اتحادیه صنایع لبنی بابیان اینکه رانت موجود در تولید مواد پتروشیمی کشور نیز در این زمینه مؤثر است، تصریح کرد: مواد پتروشیمی در داخل تولید می‌شوند اما مستقیماً وارد کارخانجات نمی‌شوند و باید از طریق بورس به تعدادی از افراد منتقل شوند و آن‌ها نیز باقیمت آزاد این محصولات را عرضه کنند که این امر تأثیرات بسیاری ازجمله افزایش قیمت بطری دوغ از 250 تومان به 1000 تومان را در پی داشته است.

وی بابیان اینکه شرکت‌های لبنی که در بورس هستند نیز با این مشکلات دست‌وپنجه نرم می‌کنند، افزود: در بورس بودن یا نبودن تأثیری در تولید این شرکت‌ها ندارد و بازهم به لحاظ مالی این شرکت‌ها دچار مشکل هستند.

وی خاطرنشان کرد: دولت تمامی کالاها را وارد گروه‌های 2و 3 کرده که این امر موجب افزایش فشار در تولید می‌شود لذا آسیبهای زیادی به بخش تولید وارد می‌شود زیرا مصرف‌کنندگان قدرت خرید ندارند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر