بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳
افزایش نرخ ارز ازجمله افزایش بهای تمام‌شده کالاها را به همراه دارد که این امر یک از عوامل منفی شدن رشد منفی در بازار سرمایه محسوب می‌شود بنابراین نوسانات نرخ ارز تهدیدی علیه بازار سهام است.
کد خبر : ۱۷۹۳۹۹

به گزارش بورس‌نیوز، نقش اهرمی ارز در بازار سرمایه را نمی‌توان نادیده گرفت و این افزایش، تبعاتی ازجمله افزایش بهای تمام‌شده کالاهای تولیدی را به همراه خواهد داشت که این امر در بلندمدت تأثیرات منفی در بازار سرمایه برجای خواهد گذاشت و لذا می‌توان گفت نوسانات نرخ ارز تهدیدی علیه بازار سهام به‌عنوان بازار موازی و رقیب بازار ارز، به شمار می‌آید.

افزایش نرخ ارز طی چند ماه اخیر و عبور دلار از مرز چهار هزار و 800 تومان، تأثیرات منفی در بازارهای موازی ازجمله بازار سهام ایجاد کرد تا جایی که امروز شاخص کل بازار سرمایه جامع قرمز پوشید و اغلب کارشناسان عواملی همچون تهدیدهای آمریکا علیه روسیه را عامل منفی شدن شاخص‌ها عنوان کردند.

در این رابطه بورس‌نیوز در گفت‌وگو با مدیرعامل‌ کارگزاری‌ها نسبت به وضعیت بازار عوامل این موضوع را بررسی کرد.

بنگاه‌داری دولت، باعث ورود عوامل سیاسی به اقتصاد

صفر جباری مدیرعامل کارگزاری بانک شهر در تشریح عوامل مؤثر در منفی شدن شاخص کل بازار سرمایه در روز جاری به بورس‌نیوز گفت: هرلحظه تغییراتی در اقتصاد به جود می‌آید لذا در این شرایط نمی‌توان وضعیت بازارها را تحلیل کرد لذا مسئولین باید تصمیمات جدی برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور اتخاذ کنند.

وی خاطرنشان کرد: تاز مانی که اقتصاد کشور تحت حاکمیت بنگاه‌های دولتی باشد چنین رویه‌ای ادامه خواهد داشت.

جباری با تأکید بر اینکه ریسک‌های منطقه‌ای و تهدیدهای آمریکا علیه روسیه در منفی شدن شاخص کل بورس در روز جاری مؤثر هستند، گفت: نوسانات نرخ ارز و قیمت‌گذاری دستوری نیز عوامل داخلی مؤثر در قرمز پوش شدن شاخص کل محسوب می‌شوند.

از بخشنامه‌های خلق‌الساعه تا مدیریت تحمیلی دولتی

فرشید اردبیلیون جهانی مدیرعامل کارگزاری جهان نیز در گفت‌وگو با بورس‌نیوز وجود بخشنامه‌های خلق‌الساعه و کارشناسی نشده را عاملی برای ایجاد سردرگمی در بازار دانست و گفت: در هفته‌های اخیر بخشنامه‌های متعددی مبنی بر فروش محصولات شرکت‌های ارز محور بر پایه ارز دولتی صادر شد که این موضوع شرایط نابسامانی را برای صاحبان این صنایع و سهامداران ایجاد کرد.

اردبیلیون جهانی تصریح کرد: برای پالایشگاه‌ها نیز که محصولات خود را در بورس‌کالا و بورس‌انرژی می‌فروشند دستورالعملی مبنی بر فروش محصولات آن‌ها با ارز دولتی صادر شد که این امر موجی از اعتراضات شدید فعالان صنایع روغنی و روانکارها را به همراه داشت.

وی ادامه داد: سردرگمی و عدم اطمینان از نتایج این تصمیم بود و بازار به دلیل سیاست‌های دستوری وزارت صنعت نوعی سردرگمی را تجربه کرد.

اردبیلیون جهانی بابیان اینکه شرکت‌های سودآور وابسته به نرخ ارز هستند، ادامه داد: در حال حاضر به‌تبع دستوری بودن و شفاف نبودن نرخ ارز این شرکت‌ها نیز با مشکلات ناشی از نوسان قیمت دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

وی در تشریح وضعیت گروه‌های بانکی و خودرویی در بورس نیوز،گفت: بانک‌ها به دلیل عدم وجود شفافیت از وضعیت مطلوبی برخوردار نیستند و گروه‌های خودرویی نیز که از چندی پیش زیانده بوده‌اند همچنان نتوانستند در شاخص‌های خود تغییری ایجاد کنند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر