بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

چشمک بازار به‌جامانده‌ها/ قیمت‌گذاری تحمیلی در بورس‌کالا دوام نمی‌آورد

کارشناس بازار سرمایه گفت: صنایع سیمان، تایر و مواد غذایی به سبب احتمال افزایش تقاضای ناشی از کنترل واردات و احتمال افزایش قیمت، شانس بیشتری برای رشد خواهند داشت.
کد خبر : ۱۷۹۴۲۱

به گزارش بورس‌نیوز، بازار این روزها توجه کمتری به کامودیتی‌ها داشته و گروه فلزات اساسی و پتروشیمی رنگ سرخ به تن کرده‌اند.

این در حالی است که برخی دیگر از گروه‌ها که در چند ماه گذشته همچون سیمانی‌ها و دارویی‌ها رشدی نداشته امروز مورد اقبال واقع‌شده‌اند. برخی معتقدند درروند صعودی بازار باید تمامی گروه‌ها رشد کنند و اینک نوبت رشد سهم‌های جامانده است.

پرویز فاتح کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورسنیوز یکی از عوامل مؤثر درروند آتی بازار سرمایه را تغییر فرمول قیمت‌گذاری‌ها در بورس‌کالا اعلام کرد و گفت: قیمت‌گذاری دستوری در اقتصاد معنا ندارد و با هیچ بخشنامه و دستورالعملی نمی‌توان مسیر یک بازار را تعیین کرد.

وی افزود: به نظر می‌رسد تأثیر نرخ ارز آزاد در بازارهای کالایی اعمال‌شده و مصرف‌کنندگان نهایی به کالاها بر مبنای نرخ ارز دولتی دسترسی ندارند ضمن اینکه اکثر سیاست‌گذاران و دولت‌مردان هم نرخ‌های تکلیفی را نپذیرفته‌اند.

فاتح با اشاره به انتقادهایی که درخصوص نرخ‌های دستوری انجام می‌شود، گفت: با در نظر گرفتن حجم مخالفت‌ها با شیوه قیمت‌گذاری فعلی و نیز با توجه به طرح استیضاح وزیر صمت، احتمال آزادسازی قیمت‌ها در بورس کالا تقویت‌شده و امیدواریم به‌زودی شاهد اصلاح قیمت‌ها باشیم.

وی ادامه داد: در مورد بازار ارز تک‌نرخی بر اساس دلار 4200 تومانی نیز در ابتدای امر مقاومت‌هایی وجود داشت ولی درنهایت سیاست‌های ارزی دولت اصلاح شد؛ قیمت‌های دستوری بورس‌کالا پایدار نبوده و دیر یا زود اوضاع تغییر خواهد کرد.

کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر سرمایه‌گذاران استراتژی میان‌مدت و بلندمدت داشته باشند، می‌توانند با فرض تحقق آزادسازی قیمت‌ها سرمایه‌گذاری کنند البته اکثر تحلیلگران بازار EPS امسال شرکت‌ها را با مفروضات خوش‌بینانه محاسبه می‌کنند؛ ولی نسبت P بر E را محتاطانه و بین 3 تا 4 لحاظ می‌کنند.

این فعال بازار سرمایه، نرخ سود بانکی را عامل اثرگذار دیگر خواند و در رابطه با پیش‌بینی نرخ سود بانکی اظهار کرد: با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، هر تصمیمی غیر از افزایش نرخ سود، منجر به خروج بخشی از سپرده‌ها از بانک‌ها شده و برای ایجاد ثبات و آرامش در بازارها، دولت ناگزیر از افزایش نرخ سودهای بانکی خواهد بود.

وی اضافه کرد: البته کنترل بازارها از طریق نرخ بهره در دنیا امری مرسوم بوده اما معمولاً این کنترل غیرمستقیم صورت گرفته و بیشتر تلاش می‌شود عرضه و تقاضا مدیریت شود.

فاتح در ادامه با اشاره به قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها به‌عنوان یکی دیگر از عوامل مؤثر بر وضعیت بازار سرمایه، به بورس نیوز گفت: به نظر می‌رسد عرضه و تقاضای جهانی تغییر محسوسی را تجربه نخواهد کرد اما جنگ تجاری و ابهام در سیاست‌های آمریکا و چین آثاری در پی خواهد داشت؛ ازاین‌رو پیش‌بینی می‌شود قیمت‌های جهانی افزایش نداشته باشد و کامودیتی‌ها در محدوده قیمت‌های فعلی باکمی نوسان منفی تثبیت شود.

وی در پیش‌بینی وضعیت بازار سرمایه در نیمه دوم سال بیان کرد: گرچه تا این لحظه در گزارش‌های عملکرد ماهانه شرکت‌ها نکته منفی مشاهده نشده؛ اما احتمالاً با نزدیکی به آبان ماه و زمان اعمال تحریم‌های جدید، فروش‌ها کاهش یابد؛ اما روند کلی بازار سرمایه در نیمه دوم سال نزولی نبوده و به نظر می‌رسد رشد ملایم دیگری در انتظار بازار بوده و شاخص کل سقف 145 تا ۱۵۰ هزار واحدی را لمس خواهد کرد.

وی افزود: سرمایه‌گذاران بهتر است علاوه بر دنبال کردن اخبار شرکت‌ها، توجه خود را به سیاست‌های کلان اقتصادی دولت مانند سیاست‌های کنترل نقدینگی یا برنامه‌های اقتصادی دولت جهت مقابله با تحریم‌ها، نرخ سود بانکی و... نیز معطوف کنند.

فاتح در مورد گروه‌های برتر در نیمه دوم سال تصریح کرد: منطقی‌ترین و واقع‌بینانهترین سرمایه‌گذاری، تحلیل بر اساس EPS شرکت‌ها و صنایع بوده و این نگرش که اگر صنعتی تاکنون رشد نکرده، از رشد بازار جامانده و لزوماً باید رشد کند، قابل توجیه نیست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هرچند شرکت‌های صادرات محور کماکان پتانسیل رشد دارند؛ ولی به نظر می‌رسد صنایعی همچون صنعت تایر، سیمان، و غذایی (اعم از لبنی و روغنی و قندی) به سبب احتمال افزایش تقاضای ناشی از کنترل واردات و احتمال افزایش قیمت، شانس بیشتری برای رشد خواهند داشت و به‌هرحال در برخی از این گروه شرکت‌ها شاهد تعدیل نیرو یا تعطیلی خطوط تولید بوده‌ایم و دولت نمی‌تواند برای مدت طولانی روی افزایش نرخ‌های فروش مقاومت کند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر