بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳
کارشناس بازارهای آتی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

دماسنج سکه شکسته شد/ گیجی مفرط از انتخاب ابزار مناسب بازار

دیروز طی اطلاعیه‌ای تمام موقعیت‌های باز قراردادهای آتی سکه توسط کارگزاران بر اساس آخرین قیمت معاملاتی بسته شد.
کد خبر : ۱۷۹۴۵۱
به گزارش بورس‌نیوز، بورس‌کالا طبق دستورالعمل شرایط اضطراری می‌تواند در شرایطی همچون نوسان شدید دارایی پایه به میزان 2 برابر دامنه نوسان، رویداد غیرمترقبه، و صف خرید یا فروش معاملات را متوقف کرده و تمام افراد را ملزم به بستن موقعیت‌های باز خود کند. دامنه نوسان آتی سکه روز 15 مردادماه از 5 درصد به 2 درصد رسید و آتی سکه صف خرید شد؛ سکه فیزیکی در بازار افزایش قیمت داشته و دامنه نوسان قیمت سکه در بازار فیزیکی بیش از 2 برابر دامنه نوسان بازار آتی سکه بوده و به‌رغم اینکه نقدینگی معناداری در این بازار نیست؛ اما به نظر می‌رسد تصمیم‌گیرندگان دغدغه آینده رادارند.

شایان کرمی کارشناس و معامله‌گر بازار آتی سکه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: توقف معاملات آتی سکه منطقی نبوده و این توقف مثل آن است که با افزایش دمای اتاق، باهدف کنترل دما، اقدام به شکستن دماسنج کنیم؛ در هر بازار و کشوری، بروز بحران محتمل بوده و امری غیرعادی نیست اما در شرایط بحرانی باید گام در مسیر مدیریت تقاضا برداشت و نباید توقف معاملات آتی، را به‌عنوان نسخه مدیریتی برای بازار پیچید.
وی افزود: در معاملات آتی، خریدار وجه تضمین پرداخت کرده و درواقع پیش‌خریدی انجام داده که فقط بخشی از پول کالا را می‌پردازد، بنابراین منطقی است که قیمت‌های آتی بالاتر از بازار نقدی باشد. 

این کارشناس بازار تصریح کرد: فاصله بازار آتی با دارایی پایه، تحت تأثیر متغیرهای مختلفی ازجمله صرف ریسک (انتظارات تورمی) بعلاوه نرخ بهره و تأثیر زمان است که با توجه به اوضاع اقتصادی و سیاسی کشور، چشم‌انداز تورم صعودی بوده و روند قیمت‌های بازارآتی که حاصل تجمیع نظرات تحلیلی کارشناسان و فعالان این بازار بوده، صعودی است. 

کرمی خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده قیمت‌های آتی سکه کاملاً با واقعیت منطبق بوده ضمن آنکه اگر اختلاف قیمت سکه در بازار نقدی با آتی افزایش یابد، فرصت آربیتراژی ایجادشده و با ورود آربیتراژگران به بازار، تعادل برقرار می‌شود.

کرمی در رابطه با تأثیر معاملات و قیمت‌های بازار آتی در بازار نقدی اظهار کرد: ارزش کل موقعیت‌های آتی که طی روز گذشته متوقف شد، حدود 90 میلیارد تومان بوده و این مبلغ در حدی نیست که گفته شود بازار نقدی و فیزیکی سکه تحت تأثیر بازار آتی هستند ؛ اما احتمالاً با توقف معاملات آتی، نقدینگی این بازار به سمت معاملات نقدی رفته و با افزایش تقاضای واقعی، قیمت‌ها افزایش خواهند داشت.

وی افزود: اگر هدف از توقف معاملات آتی، کنترل بازار نقدی و برقراری ثبات در بازار سکه بوده باشد، جهت تحقق این هدف راهکار مناسبی انتخاب نکرده‌اند و دولت برای کنترل این بازار گزینه‌های مناسب‌تری پیشرو داشت که انتظار می‌رفت، آن‌ها را عملیاتی کند؛ برای مثال پس از پیش‌فروش سکه توسط بانک‌مرکزی، اگر امکان دادوستد گواهی سکه فراهم می‌شد، ذخایر طلای بانک مرکزی حفظ و معاملات کاغذی انجام می‌گرفت و همچنین بارونق معاملات بازار سکه متعادل‌تر می‌شد و خریداران نیز با نوسان‌گیری از معامله منتفع می‌شدند.

این فعال بازارهای آتی در ادامه در مورد راهکار پیشنهادی جهت برقراری ثبات و آرامش بیشتر در بازار گفت: با توجه به شرایط بحرانی اقتصاد کشور، بهتر بود تا معاملات آتی سکه متوقف نشود؛ اما معاملات آتی در سررسیدهای یک یا حداکثر 2 ماهه صورت گیرد ضمن آنکه دامنه نوسان به همان روال قبل یعنی 5 درصد بازگردد؛ علاوه بر این، محدودیت سقف خریدوفروش حذف شود و گواهی تحویل سکه فقط محدود به بانک رفاه نباشد. 

وی تصریح کرد: بدین ترتیب با کوتاه شدن زمان سررسید معاملات آتی، اختلاف قیمت‌ها با بازار نقدی کاهش‌یافته و معاملات رونق خواهد گرفت و در صورت وجود هرگونه اختلاف قیمت در بازارها، با ورود آربیتراژگران بازار به تعادل خواهد رسید.

کرمی در پیش‌بینی روند قیمت سکه طلا تصریح کرد: در سال‌های اخیر نقدینگی به‌شدت رشد کرده، ولی GDP متناسب با رشد نقدینگی رشد نکرده اما با این رشد نقدینگی فقط موجب تقویت تقاضای سفته‌بازانه در بازارها شده است. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: نرخ ارز نیز روند افزایشی داشته و خریداران سکه نیز به دلیل ابهام در وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور تمایلی به عرضه سکه‌های خود ندارند؛ بنابراین در صورت تداوم شرایط فعلی، قیمت سکه صعودی بوده و شاید حتی سکه در ماه‌های آینده قیمت‌های بالاتر را هم به خود ببیند.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
فردوسی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۵
در ادامه بلاتکلیفی بازار از وضعیت فروش محصولات در بورس کالا بازار شاهد خروج سنگین سرمایه های مردم و هجوم به سمت بازار ارز و سکه هستش. سکه 5 میلیونی و دلار 20 هزار تومنی را خیلی زود شاهد خواهیم بود.